به گزارش اکوایران،وضعیت آلودگی هوای تهران ساعاتی درتهران به رنگ بنفش درآمد . کیفیت هوا در 21 ایستگاه در شرایط قرمز قرار داشت و کیفیت هوا در هیچ ایستگاهی قابل قبول گزارش نشده بود .غبارهای خارجی مدتی پیش کیفیت هوای تهران را به مرحله خطرناک رساندند . اماهوای ناسالم امروز تهران چقدر به دلیل کانون های ریزگرد داخلی و چقدراز کانون های خارجی بوده است .

سیدمحمد مهدی میرزایی قمی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این رابطه می گوید :‌ با توجه به اینکه طوفان های ریزگرد ایجاد شده همراه با سرعت وزش باد عمدتاً بالای 10 متر بر ثانیه بوده‌اند که فعال شدن کانون‌های ریزگرد داخلی را هم به همراه داشته است، لذا بدیهی است که توده‌های رسیده به محدوده شهر تهران و سایر استان‌های کشور ترکیب منابع خارجی و داخلی هستند.

23

آنگونه که میرزایی قمی اعلام کرده، با این وجود بیان سهم عمده برای کانون های داخلی صحیح نبوده و تحلیل‌های انجام شده در شرکت کنترل کیفیت هوا با استفاده ازتصاویر ماهواره‌ای به وضوح سهم قابل ملاحظه کانون‌های ریزگرد خارجی را نشان می‌دهد. علی‌الخصوص در طوفان‌های مشاهده شده در تاریخ 19 و 20 فروردین 1401 که سهم عمده مربوط به کانون ها واقع در کشورهای عراق، سوریه و اردن بوده و همچنین کانون ریزگرد اخیر در تاریخ 17 و 18 اردیبهشت 1401 که کانون های واقع در کشورهای عربستان و عراق نقش اصلی در وقوع آنها را داشته‌اند. لذا می‌توان گفت سهم عمده منابع داخلی در طوفان های ریزگرد اخیر صحیح نبوده و عمده آن حاصل از کانون ریزگردهای خارجی بوده و همچنین تعیین دقیق سهم هر یک از آنها نیازمند مطالعات دقیق است.

21

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تصریح کرد: در حال حاضر مدل پیش بینی ریزگرد در کشور وجود نداشته و با توجه به افزایش وقوع طوفان های ریزگرد در محدوده شهر تهران و سایر استان های کشور در ماه های گذشته، لزوم توسعه مدل پیش بینی گرد و غبار توسط سازمان هواشناسی با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست بسیار احساس می‌شود.