به گزارش اکو ایران ،بررسی فایل های اجاره درنخستین ماه بهار نوید سال خوشی به را به مستاجران نمی دهد . فایل هایی که سال گذشته در لیست قرمز (قیمت گذاری بالاتر از میانگین منطقه ) به فایل های سیاه (فایل های منطبق برمیانگین منطقه ) تبدیل شده اند.

باآرام شدن وضعیت کرونایی کشور هم به نظرمی آید محدودیت های سابق برای مالکان وجود نداشته باشند هرچند که رشد نرخ اجاره بها نشان می داد کمتر مالکی سقف اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا درخصوص افزایش 25 درصد نرج اجاره بها در کلان شهرها را رعایت کرده است.

میزان نرخ رهن پیشنهادی برای آپارتمان های بالای 120 متر، میلیاردی شده وآپارتمان های کوچک 50 متری مربعی هم در یک محلات شرق یا غرب تهران در صورت رهن 100 میلیونی بیش از 5 میلیون تومان اجاره در نظر گرفته شده است.

پیش ازاین در برخی از محلات شرقی یا جنوب غربی تهران امکان یافتن فایل مناسب اجاره وجود داشت اما پیدا کردن فایل های سبز( قیمت گذاری زیر نرخ میانگین منطقه ) سخت تر شده است .

روندپرشتاب افزایش نرخ اجاره بها از سال 1400 آغاز شد و آمارهای منتشرشده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد که تورم فصلی اجاره در زمستان 1400 به بالاترین سطح خود در میان فصل های سرد 5 سال اخیر رسیده است. این تورم در قاب های نقطه ای و سالانه نیز در سال 1400 رکوردهای قابل ملاحظه ای را ثبت کرده است.

تورم نقطه ای اجاره در زمستان 1400 برابر با 28.1 درصد بوده است. با وجود آن که این رقم سیری نزولی را در سال جاری پیموده اما هنوز مقایسه تورم نقطه ای در زمستان های سال های اخیر نشان می دهد تورم اجاره در سطح بالایی در میان زمستان سال های گذشته بوده است. به عبارت دیگر در فصل سرد امسال بیشترین میزان رشد قیمت در مقایسه با سال های قبل ثبت شده بوده است.

روندی که به نظر می آید همچنان ادامه دارد ، این درحالی است که مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری موج های بلند بازار اجاره را ندیده ، موج های بلندی که بسیاری از مستاجران رابه شهرک های حاشیه ای تهران کوچ داده است . او به رسانه ها گفته است که  بازار اجاره آرام است و من تمامی شایعات در خصوص افزایش چشمگیر نرخ اجاره را رد می‌کنم، چراکه هنوز مصوبات ستاد ملی مقابله باکرونا در خصوص بازار اجاره در کشور اجرا می شود و هیچ مالکی حق ندارد، اجاره را بیش از نرخ مصوب افزایش دهد و یا حکم تخلیه برای مستاجر دریافت کند.

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشوری پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن و افزایش میزان تسهیلات در سال جدید خود می‌تواند نقش بسیار موثری در آرام تر شدن بازار اجاره داشته باشد.

حدود 11 هزار مستاجر هم با راه‌اندازی کارزاری از رئیس دولت خواسته‌اند با توجه به افزایش روزافزون اجاره بهای خانه از مستاجران حمایت قاطع و فوری کند.آنها 6 راهکار را برای ترمز اجاره بها پیشنهاد داده اند؛

 یکسان کردن حق‌الزحمه بنگاه‌ها در اجاره مسکن به شکلی که بنگاه هیچ منفعتی در بالا بردن اجاره‌ها نداشته باشد

تعیین سقف اجاره مسکن در هر منطقه از هر شهر، بر اساس متراژ منزل و با ملاک قرار دادن عرف سال ۱۳۹۹،

تغییر قراردادهای اجاره از سالیانه به سه و پنج سال و عطف به ماسبق کردن آن و تعیین ضمانت اجرا

تعیین سقف افزایش عادلانه و منصفانه در تمدید قراردادهای فعلی و تعمیم آن به ایجاد قراردادهای جدید

 تسریع در اجرایی کردن مالیات بر منازل خالی و نظارت دقیق و مسئولانه بر اجرایی کردن هر تصمیمی که در این زمینه اتخاذ می‌شود درخواست مستاجران از رییس دولت است .

هنوزتا آغاز فصل جابه جایی ها دو ماهی باقی مانده است و قیمت های واقعی اجاره مشخص نیست  برخی تنها با توجه به پیش بینی هایی که از روند رو به رشد قیمت ها دارند ، آپارتمان هایشان را برای اجاره نرخ گذاری می کنند . بررسی فایل های اجاره نشان می دهد که تعداد فایل های رهن و اجاره نزدیک به هم است .

همچنان فایل های نوساز چه در بازار اجاره و چه بازار فروش بیش از نرخ میانگین منطقه قیمت گذاری می شوند . در خیابان معلم آپارتمانی 50 متری ، نوساز 450 میلیون تومان برای رهن پیشنهاد شده است . درمحله سعادت آباد نیزآپارتمانی 53 متری با عمر بنای 20 سال ،500 میلیون رهن کامل پیشنهاد شده است. در بلوار فردوس آپارتمانی 60 متری با عمر بنای 7 سال 250 میلیون رهن و اجاره ماهیانه 5 میلیون تومان پیشنهاد شده است .

photo_۲۰۲۲-۰۴-۲۲_۱۵-۰۱-۱۵