به گزارش اکو ایران ،  بوستان های مادر و کودک را حصارکشیده اند . نه برای این که  زنان در این بوستان ها حجاب راحت تری داشته باشند بلکه برای امنیت مادر و فرزندانی که می گویند پارک های تهران پاتوق معتادان و ارازل و اوباش شده و گاهی نیز حضور حیوانات خانگی موجب ترس و وحشت فرزندان کوچک شان می شود .

این پارک ها در محله هایی حصار کشی شده و ورود مردان ممنوع که چند پارک وجود دارد تا امکان استفاده خانوادگی از دیگر پارک ها وجود داشته باشد .

این دلایل مسئولان شهری برای قفل زدن به برخی از بوستان های محلی است که در طرح مادر و کودک قرار گرفته اند . هرچند که بسیاری از کارشناسان حوزه شهری این نوع تامین امنیت را بی اثر می دانند .

photo_2022-04-20_19-18-24

دراین طرح هیچ پارک جدیدی به تهران اضافه نشده است بلکه از همان پارک های قدیمی برای اجرای این طرح استفاده شده، سخنگوی شهردار تهران می گوید فضاهای پارک را برای آوردن مادرانی که کالسه به همراه دارند مناسب سازی کردیم همچنین اتاق مادر و کودک هم ایجاد شده است .

اما در این طرح صدای شهروندانی که پیش از این مشتریان همیشگی این بوستان ها بودند شنیده نشده است . پیرمردهایی که عادت داشتند به نزدیک ترین پارک محله خانه شان بیایند و ساعت ها با هم نسلانشان گپ بزنند . پدران تنهایی که با کودکانشان به این پارک ها می آمدند .

photo_2022-04-20_19-18-50

اما تعداد پیرمردهای معترض به این طرح بیش از دیگران است . چند روز پیش شهرداری تهران خبرنگاران را به دو بوستانی  برد که برای مادر و کودک مناسب سازی شده بودند . پارک وثوق‌الدوله که به گفته اهالی محل عمارت تاریخی آن رها شده ودروضعیت نامناسبی قرار دارد .

برخی اهالی از عدم رسیدگی شهرداری به درختان گلایه داشته و می گفتند قبل از بازدید آب پای این درختان ریخته شده است .

اما شاکیان اصلی در بوستانی بودند که در منطقه 10 برای مادران و کودکان در نظر گرفته شده بود . پیرمردان زیادی بیرون در معترض بودند . مکانی که سال ها بدون دغدغه دور هم جمع می شدند . پیاده روی می کردند وآسمان که تاریک می شد به خانه هایشان می رفتند . بیشترشان خانه هایشان در نزدیکی پارک بود و توان این که کمی بیشتر راه بروند تابه بوستان دیگری برسند نداشتند شاید هم به پاتوق همیشگی شان خو گرفته بودند و جابه جایی و تغییر برایشان دشوار بود .

photo_2022-04-20_19-19-13

در میان پدر و پسری بودند که با وجود تلاش نگهبان به داخل پارک رفته ، پدر می گفت همسرش سرکار است و او بچه را برای تفریح آورده است ودلیل این محدودیت تازه را غیر منطقی می دانست .

چند پسربچه هم که قصد داشتن درپارک فوتبال بازی کنند هم مجوز ورود پیدا نکردند. در کنار خانم هایی که از این طرح راضی هستند ، هستند زنانی که به این طرح معترض اند و معتقدند باید پارک ها به صورت خانوادگی استفاده شود .

حدود 27 پارک در تهران برای طرح مادر وکودک آماده سازی شده اند شهرداری می گوید این پارک ها را به 352 پارک خواهد رساند . در این بوستان ها که در گذشته امکان حضور همه شهروندان برای آنها فراهم بود تنها مادران و کودکان و زنان می توانند حضور داشته باشند . دلیل این طرح را شهرداری ایجاد امنیت برای زنان عنوان کرده و پاسخ فوری به خواست بخشی از زنان تهرانی .