به گزارش اکوایران ،مسکن جوانان یکی از پس اندازهایی که بود که قرار بود درجوانی ما را به خانه مطلوبمان برساند . آن هم با قسط های ارزان قیمتی که هر ماه واریز می شد به امید این که 15 سال آینده با وامی مناسب بخش زیادی از نقدینگی مورد نیاز خرید خانه را فراهم کند .اما این رویایی کودکی در جوانی به گونه دیگر تعبیرشد .

چند روز پیش هم بانک مرکزی از افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان به 2 میلیارد تومان خبر داد.دو میلیاردی که اگر همین حالا در اختیار جوانان گذاشته می شد می توانستند یک خانه نقلی مطلوب در محله ای متوسط خریداری کنند . اما این پول قرار نیست در سال 1401 به دست جوانان برسد .

بلکه بانک مرکزی  تنها با پیشنهاد بانک مسکن برای افزایش سقف این تسهیلات برای متقاضیانی که در سال 1401 نسبت به افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان اقدام کنند موافقت کرده است .

1 (60)

برای دریافت این تسهیلات حداقل دوره انتظار و سپرده گذاری 5سال و حداکثر 15 سال تعیین شده است .  برای دوره 15 ساله یعنی سال 1416، سقف این تسهیلات برای تهرانی ها به 2 میلیارد تومان، برای متقاضیان مراکز استانها و شهرهای بزرگ به یک میلیارد و 700میلیون تومان و در شهرهای کوچک به یک  میلیارد و 400 میلیون تومان افزایش یافت.آن طور که بانک مرکزی اعلام کرده، شرایط ویژه ای برای متقاضیانی که بخواهند زودتر از این تسهیلات استفاده کنند پیش بینی شده است.

به طورمثال اگرجوانان قصد داشته باشند به جای انتظار 15 ساله بعد از پایان ۵ سال در تهران از این تسهیلات استفاده کنند، سقف آن به  ۸۰۰ میلیون تومان می رسد .

 البته بین ۵ تا ۱۵ سال هم این امکان برای همه مناطق جغرافیایی فراهم است  که باید منتظر ابلاغ بخشنامه آن از سوی بانک مسکن باشیم. اما آنچه  که بانک مرکزی به صورت کلی اعلام کرده این است که اگر متقاضیان با افتتاح حساب پس انداز مسکن جوانان، ماهانه حداقل ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کنند پس از دوره ۱۵ سال می توانند از سقف وام استفاده کنند.

2 (61)

 

یک جوان با پرداخت ماهیانه حدود 400 هزار تومان، در طول 15 سال حدود 72 میلیون تومان نزد بانک سپرده گذاری کرده و از وام 2 میلیاردی بهره مند می شود. اما با فرض شرایط تورمی کشور که متوسط نرخ تورم سالانه 20 درصد است این رقم در افق پیش بینی شده چقدر ارزش دارد ؟

 72 میلیون تومان سپرده گذاری در سال 1416 و دریافت وام دو میلیارد تومانی در این سال ، معادل این است  که در حال حاضر 30 میلیون تومان نزد بانک سپرده گذاری کنید و 130 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنید.

بنابراین اگر وام 130 میلیون تومانی درحال حاضر، حدود 10 درصد ارزش ملک در تهران باشد، همین نسبت در سال 1416 هم برقراراست . ارزش 15 سال آینده‌ این سپرده 72 میلیونی معادل حدود 446 میلیون تومان است ، یعنی یک چهارم دو میلیارد تومان.

نکته دیگر این که  کسانی که 15 سال پیش این سرمایه گذاری بانکی را کرده باشند . کسانی که در سال 86 حساب پس انداز مسکن جوانان افتتاح کرده و امسال  بعد از 15 سال   53 میلیون تومان وام مسکن به آنها تعلق گرفته است . یعنی نقدینگی لازم برای خرید 2 متر آپارتمان در تهران .