به گزارش اکو ایران :‌به تازگی علیرضا زاکانی شهردار تهران مدعی شده است که در ۱۰ روز بنیان شفاف سازی مالی را در شهرداری تهران پایه گذاری  کرده است . او باحضور در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به این که اساس حرکت شهرداری تهران در دوره جدید حرکت به سوی شفافیت است گفته است:‌ اولین حرکت ما در این زمینه ایجاد شفافیت مالی در شهرداری تهران بود به گونه ای که در ۱۰ روز اول خدمت خزانه واحد را در شهرداری تهران ایجاد کردیم.شهرداری تهران در طول این مدت این مصوبه و ابلاغیه را اجرایی نکرده بود اما ما توانستیم در ۱۰ روز اول خدمت این کار را انجام دهیم. ۱۲۰۰ حساب را در شهرداری تهران به خزانه واحد تبدیل کردیم و به این صورت حوزه مالی شهرداری تهران شفاف سازی شد و مشخص شد که این مجموعه پول و امکانات در کجا قرار داد.

زاکانی همچنین به ورود شهرداری به بازار بورس اشاره کرده و گفته انتهای سال توانستیم وارد بازار بورس شویم و خرید بورسی انجام دادیم که ۲۷درصد پایین تر از قیمت بازار بود. یا اینکه با همکاری برخی از بانک ها و شفافیتی که در شهر تهران ایجاد کردیم،  توانستیم میزان طلب بانکها درخصوص تسهیلاتی که گرفته بودیم و بانک ها طلب بیشتری را از شهرداری تهران خواسته بودند، کاهش دهیم.

بهروز شیخ رودی درواکنش به این اظهارات زاکانی به اکو ایران گفت: شهردار تهران در حالی که  به دوربین برنامه تلویزیونی نگاه می کند و می گوید که اساس حرکت شهرداری در دوره جدید شفافیت است که نه من به عنوان یک مطالبه گر بلکه اعضای شورای ششم و همفکران و حامیان آقای زاکانی در صحن شورای شهر به ایشان تذکر داده اند که چرا سامانه شفافیت به روز رسانی نمی شود! اعضاء شورای شهر هم بر اساس مطالبه شهروندان و رسانه ها این تذکرات را به شخص آقای زاکانی و نه شخص دیگری داده اند. خوشبختانه به علت مطالبه شفافیت شکل گرفته در مردم و اقدامات دوره پنجم دیگر آقای زاکانی نمی تواند حرف درمانی کند! شفافیت حلیم عبید زاکان قزوین نیست که آقای زاکانی بگوید چه حلیمی است! بلکه زمانی که مردم به سامانه شفافیت رفتند و همین معامله بورسی مورد ادعای ایشان را در آنجا ثبت شده دیدند و دیدند شهرداری با منابع مالی که از سوی شهروندان تامین شده چه کرده است یا کدام دارایی شهر را با چه قیمتی و چگونه به فروش رسانده است آن وقت می توانند بگویند اساس کار این دوره شهرداری شفافیت است.

شیخ رودی در پاسخ به این سوال که آیا خزانه واحد در دوره  شهرداری زاکانی ایجاد شده است یا سابقه قبلی دارد گفت:در این مورد هم آقای زاکانی بی اطلاع اند و با بی اطلاعی آسمان ریسمان بافته اند.دستورالعمل خزانه داری شهرداری ها که ایشان می گویند سه سال از ابلاغش می گذشت و در شهرداری تهران به آن عمل نشده بود در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برای اجراء در نیمه دوم سال ۱۳۹۶ ابلاغ شده است.پیش از ابلاغ این دستورالعمل و در دوران مدیریت آقای قالیباف یکی از معاونت های اداره کل امور مالی و اموال شهرداری تهران،معاونت خزانه داری بود که امور خزانه داری شهرداری را انجام می داد.با توجه به ابلاغ دستورالعمل و تاکیدی که شورای پنجم بر انظباط مالی داشت در شش ماهه دوم سال ۹۶ مقدمات قانونی راه اندازی اداره کل خزانه داری شهرداری تهران در دوره شهرداری محمد علی نجفی فراهم شد و در فروردین ماه ۹۷ این اداره کل کار خودش را به صورت رسمی آغاز کرد و تا پیش از آمدن زاکانی نیز فعال بود و حتی مدیر فعلی این اداره کل نیز سرپرست منصوب شده در دوره مدیریت شهری پنجم است.

وی ادامه داد :‌ آقای زاکانی باید بگویند چطور دستورالعمل خزانه داری شهرداری را در دوره پیشین اجراء نشده می دانند، در حالیکه از عواید ایجاد تشکیلات، الزام و مقررات گذاری دوره پنجم استفاده می کنند!بی اطلاعی آقای زاکانی در مساله خزانه داری البته فقط به این محدود نیست و کسانی که به ایشان گزارش داده اند نگفته اند که وزارت کشور اصلاحیه دستورالعمل سال ۹۶ را در اسفند ماه ۱۳۹۹ ابلاغ کرده است، البته شورای پنجم موضوع خزانه داری را در تبصره یک بودجه سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ به شدت مورد تاکید قرار داده و شهرداری را ملزم به واریز منابع و درآمدها به حسابهای بانکی نزد خزانه داری شهرداری مورد تایید شورا کرده  بود.

شیخ رودی با بیان این که در سه برنامه پنج ساله شهرداری تهران تنها در برنامه سوم که مصوب شورای پنجم است یک ماده با احکام خاص شورا برای خزانه وجود دارد گفت: در ماده ۳۵ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، شورای پنجم شهرداری را مکلف کردتا چهار تکلیف را با هدف مدیریت جریان نقدینگی عملیاتی کند.اول اینکه حداکثر ظرف مدت سه ماه از شروع برنامه تمهیدات لازم به نحوی فراهم  شود که کلیه واحدهای اجرائی شهرداری اعم از مناطق، سازمانها، شرکتها و مؤسسات وابسته منابع درآمدی خود را در حسابهای معرفی شده بانکی توسط اداره کل خزانه‌داری شهرداری که به تأیید شورا رسیده است واریز و برداشت کند.دوم، استقرار خزانه‌داری الکترونیک تا پایان سال اول برنامه، که متاسفانه تعلل شهرداری تا همین الان هم‌مانع اجرای این تکلیف بوده است‌.سوم، حذف هرگونه دریافت نقدی وجه در کلیه واحدهای شهرداری، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته و جایگزین کردن دریافت و پرداخت الکترونیک تا پایان سال اول برنامه، که متاسفانه با بی عملی شهرداری اجرایی نشده است‌.چهارم، تهیه دستورالعمل مدیریت جریان نقدی شهرداری با هدف استفاده بهینه از جریان وجوه، منابع نقدی مازاد در طول دوره و ارائه به شورا جهت تصویب تا پایان سال اول برنامه، که این مورد هم در شهرداری اجرایی نشده است.حالا و در سال چهارم برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران شاهد آن هستیم که آقای زاکانی می آیند و می گویند در ده روز نخست خدمتشان خزانه شهرداری را راه اندازی کردیم.

وی با اشاره به سخنان شهرداری تهران درخصوص واحد کردن ۱۲۰۰ حساب شهرداری در خزانه گفت : شهردار تهران یادشان نبوده که دستورالعمل خزانه داری شهرداریها در سال ۱۳۹۶ و نسخه اصلاحی آن در سال ۱۳۹۹ که اتفاقا پیوست یک آن شیوه نامه خزانه داری در شهرداریها،سازمانها،شرکت ها و موسسات وابسته است در هیچ جایی نه واحد شدن خزانه را تجویز کرده  است و نه هدفش خزانه واحد بوده است‌.بلکه به کرات از حسابهای مختلف نام برده است و اصل استقلال مالی و رعایت انظباط و قانون را در تفکیک منابع عمومی،منابع اختصاصی و ... شهرداری،سازمانها،شرکت ها و موسسات وابسته را مورد تاکید قرار داده است.

شیخ رودی یادآور شد:‌اگر این ۱۲۰۰ حساب به زعم ایشان واحد شده اند،در حقیقت این اتفاق رخ نداده است،بلکه در بهترین حالت ممکن با استفاده از یک امکان بانک داری الکترونیک نهایتا شناسه دار شده اند ولی کماکان ماهیت حساب های مستقلشان پابرجاست و حذف نشده اند،چرا که اصول مالیه و استانداردهای حسابداری و صورتهای مالی این اقتضاء را دارد و ما همچنان شاهد استقلال حساب های هزینه واحدها با اعمال نظارت ذیحساب و قائم مقامان ذیحساب هستیم.با پیگیری شورای پنجم برای اولین بار امضاء قائم مقامان ذیحساب بر روی چک های سازمانها،شرکت ها و موسسات وابسته شهرداری اجرایی و الزامی شد،حکمی که در جزء ۵ تبصره یک بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب شورای پنجم هم مجددا مورد تاکید قرار گرفته بود و اگر این ۱۲۰۰ حساب واقعا واحد میشد باید در لایحه اصلاحیه بودجه شهرداری تقاضای اصلاح آن را از شورای ششم می کرد که می بینیم این اتفاق نیفتاده است که هیچ بلکه حتی در بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری تهران مصوب شورای ششم نیز شاهدیم در تبصره یک شورا واحدهای شهرداری را مکلف به واریز منابع به حسابهای بانکی مورد تایید کرده و بند ۵ این تبصره نیز مثل بودجه سال ۱۴۰۰ مصوب شورای قبل تکرار نموده است،بنابراین موضوع واحد شدن ۱۲۰۰ حساب شهرداری که آقای شهردار روی آن مانور می دهند حتی به نص مصوبه شورای ششم نیز چندان واقعی و اجرایی نبوده و نیست.

زاکانی در برنامه تلویزیونی صف اول در بخشی از صحبت هایش گفت: انتهای سال توانستیم وارد بازار بورس شویم و خرید بورسی انجام دادیم که ۲۷درصد پایین تر از قیمت بازار بود.

شیخ رودی گفت:آقای زاکانی جوری می گویند توانستیم وارد بازار بورس شویم که انگار شهرداری تهران برای اولین بار یک کار بزرگ کرده است،ایشان اطلاعی ندارند که اولین بار در ایران  شهرداری تهران با پیگیری های کرباسچی برای اجرای پروژه نواب اوراق مشارکت را منتشر کرد و سابقه حضور شهرداری تهران در بازار سرمایه مرهون حمایت های مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران دولت سازندگی است. بر این اساس انتشار اوراق مشارکت برای پروژه نواب و پذیره نویسی سهام فروشگاههای زنجیره ای رفاه در آن دوران و با محوریت شهرداری تهران انجام شد و در ادوار مختلف شهرداری،سازمانها و شرکت های وابسته به آن در بازار بورس به عنوان معامله گر حضور داشته اند،سازمان بازنشستگی،شرکت سرمایه گذاری شهر و... از جمله واحدهای دارای سبد سرمایه در بازار بورس بودند و این اتفاق یا خرید با آن قیمت شاهکار عملکردی خاصی نیست و روزمره شهروندان تهرانی فعال در بازار سرمایه در حال تجربه های موفق تری از آن هستند.