به گزارش اکوایران ، علیرضا زاکانی شهردار تهران امروز به صحن شورای شهر آمد تا به سوالات چند ماه اخیر اعضای شورا در حوزه های گوناگون پاسخ دهد . یکی از تذکرات اعضای شورای شهر در یک ماه اخیر فعالیت های شهرداری در قرارگاه مسکن بود .

او درصحن شورا توضیحاتی کلی درخصوص فعالیت های شهرداری در حوزه مسکن سازی ارائه کرد . گزارشی که نتوانست اعضای شورای شهر را قانع کند .

زاکانی با اشاره به این که  پس از فرمایشات مقام معظم رهبری با مقدماتی که از قبل تدارک دیده شده بود قرارگاه مسکن تشکیل شد گفت : بر اساس بند ۲۱ ماده ۵۵ الزام شده است که مسکن‌های استطاعت پذیر در کشور سرمایه گذاری شود و این موضوع در برنامه‌های توسعه‌ای نیز مورد تاکید قرار گرفته است. شهر تهران سالانه به ۱۵۰ هزار واحد مسکونی نیازمند است که طی سال‌های گذشته با نادیده گرفتن این نیاز شکاف ۱۴۰ درصدی به تهران تحمیل شده است.

وی افزود: از سوی دیگر ۲۶۱ هزار پلاک ناپایدار در تهران وجود دارد که بخشی از آن در ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده قرار گرفته است. همچنین تهران ۳۷۵۰ هکتار اراضی ذخیره توسعه شهری دارد که می‌تواند در آن برای حوزه مسکن اقدامات موثری را انجام داد تا از این طریق در بازه ۱۰ ساله‌ای موضوع مسکن در تهران را حل و فصل کرد. در حال حاضر ۶۵ درصد حقوق خانوار در تهران برای مسکن استیجاری اختصاص داده می‌شود و اگر فرد یک سوم حقوق خود را برای خرید مسکن کنار بگذارد، چیزی حدود ۶۶ سال برای تهیه مسکن در خور زمان نیاز است.

شهردار تهران تاکید کرد: سالانه ۱۸۰ هزار واحد را هدفگذاری کردیم که در این راستا ظرفیت‌های همه مناطق تهران شناسایی شده و این کار در محور سازمان نوسازی و بهره‌مندی از همه ظرفیت‌های قانونی مورد توجه قرار گرفته است. بی تردید نمی‌توانیم نسبت به معیشت مردم بی تفاوت باشیم. لذا در حوزه معیشت در ابعاد مختلف که یکی از آنها مسکن است گام‌های موثری را بر می‌داریم. موضوع دیگر میادین میوه و تره بار است که مورد توجه قرار گرفته است. ۲۶۳ میدان را از مدیریت شهری قبلی تحویل گرفتیم و ظرف شش ماه گذشته ۳۲ میدان اضافه کردیم و از سوی دیگر تلاش کردیم بخشی از امکانات و محصولات را به صورت مستقیم در جهت تثبیت قیمت‌ها از کشاورزان خریداری کنیم. در همین راستا میزان عرضه مرغ در میادین سه برابر شد و میزان عرضه گوشت قرمز نیز شش برابر شد. به گونه‌ای عمل کردیم که میوه حداقل تغییر را داشته باشد و کمی مردم در آسایش روانی قرار بگیرند. امسال نیز توسعه ۱۰۰ میدان جدید را هدفگذاری کردیم تا تعداد میادین میوه و تره بار در تهران به ۴۰۰ مرکز برسد. همزمان فروشگاه‌های شهروند نیز توسعه محله‌ای را دنبال خواهند کرد.

 در واکنش به سخنان شهردار ، حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران گفت :‌در رابط با قرارگاه جهادی مسکن نیز که کار عظیمی هست که از شهردار تهران تشکر می‌کنیم و هرکسی به هر نحوی دغدغه مسکن را حل کند قابل تقدیر است اما نکات ابهام‌آمیز هم باید مرتفع شود و بنده به‌عنوان عضو شورا از جزئیات این قرارگاه بی‌اطلاع هستم و درخواست ما این است که در بخش مسکن واضح صحبت شود که؛ آیا قرار است شهرداری در این بخش زمین بدهد؟ در واقع شهرداری تهران در کجای این پازل قرار دارد؟ آیا قرار است این مسکن‌ها به افراد بی‌بضاعت یا کارمندان یا کارگران شهرداری داده شود؟ به همین منظور باید مسائل و موارد قرارگاه مسکن شفاف شود چرا که مردم در هر مکان و محلی که به ما مراجعه می‌کنند سؤالات متعددی را درباره این قرارگاه می‌پرسند و ما نیز نمی‌توانیم پاسخ آنها را بدهیم. درخواست ما این است که موضوعات قرارگاه مسکن واضح شفاف و صریح توسط شهرداری تهران اعلام شود.

مهدی عباسی رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران  هم در واکنش به سخنان زاکانی گفت: ضمن خداقوت به پرسنل شهرداری تهران که در این مدت تلاش کردند تا برای آماده سازی شهر اقدام کنند؛ اما از آقای زاکانی می‌خواهم که ما را نسبت به برنامه‌های ۱۴۰۱ به صورت ریزعملیات توجیه کنند؛ چرا که مثلا وقتی خبرنگاران از ما در مورد قرارگاه مسکن می‌پرسند ما در حد کلیات می‌دانیم و جوابی برای جزییات نداریم و حتی با برخی فرمول‌های خودم هم نمی‌توانم پاسخی پیدا کنم.

وی با بیان این‌که لازم است در یک فرصت مفصل گفت‌وگویی با شهرداری در مورد قرارگاه مسکن داشته باشیم اظهار کرد: ضمن تشکر از شهرداری برای انجام طرح‌های استقبال از بهار چه در حوزه خدمات شهری و چه در حوزه فرهنگی باید بگویم که توقع‌مان بیشتر از این بود.

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران با بیان این که یکی از عرصه‌های نگاه حضرت آقا برای ایجاد امید و نشاط تنها امیدآفرینی در بیان وعده‌ها و آرزوها نیست؛ بلکه ایجاد شور و نشاط در بدنه جامعه است، اظهار کرد: مردم بعد از دو سال از شیوع کرونا نوروزی متفاوت داشتند و جامعه آماده بود که مشارکتی فعال در مسائل اجتماعی داشته باشد به خصوص در محلات جنوب تهران.

وی اضافه کرد: پنج گروه از طرف من در این ایام به پنج پهنه شهر تهران رفتند که گزارش محرمانه آن را از عملکرد شهرداری تهران در این مدت به شهردار تهران ارائه می‌کنند که البته هدف‌مان مقایسه نبود.