به گزارش اکوایران ،۷ ماه از عمر مدیریت شهری جدید گذشته است.برخلاف وعده های اولیه هنوز تغییری در زندگی شهروندان ایجاد نشده است.به گفته برخی اعضای شورای شهر هنوز برای به ثمر رسیدن فعالیت های مدیریت شهری جدید زود است برخی از اعضای شورای شهر از آرزوهای خود برای تهران ارسال ۱۴۰۱ گفته اند.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا می گوید : شهر، زیست بومی برای زندگی و رشد انسانها به سمت تعالی و کمال و شکوفایی استعدادها در عرصه فردی و اجتماعی است و این رشد هنگامی میسر می شود که همگی در فرایند مدیریت شهر نقش آفرین بوده و دارای احساس مسئولیت جمعی باشند.

مظفر تعریف ساز و برگ های مناسب به منظور مشارکت مستقیم شهروندان در عرصه سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت و دخیل کردن‌ ایشان حتی در اجرای پروژه ها را از دغدغه های خود در این دوره شورا برشمرد و تاکید کرد: اینکه چه مسئله ای اساسا در دستور کار شورا و مدیریت شهری قرار بگیرد ، ایده ها و راه حل های نخبگان و مردم  در فرایند جمع سپاری مسائل شهر ، احصاء شود ، گام موثری در جهت نیل به شهری در مسیر پیشرفت پایدار است.

به گفته رئیس کمیته بودجه شورا ابراز امیدواری کرد که در سال جدید، شورای شهر تهران زمینه های بیشتر مشارکت فراگیر شهروندان در برنامه ریزی و مدیریت شهر را فراهم کنیدتا مردم خود برای شهر خویش تصمیم گیرنده باشند.

احمد صادقی ، عضو دیگر شورای شهر تهران  هم با اشاره به اولویت‌های مدیریت شهری در سال 1401 نیز می گوید :کلنگ اولین پروژه جهاد مسکن در روزهای پایانی سال گذشته به زمین زده شد که امیدواریم در این حوزه اقدامات مهمی در جهت رفاه مردم رقم بخورد اما اولویت اصلی برای سال آینده حمل و نقل و ترافیک است زیرا حل مشکلات این حوز مانند مدیریت ترافیک، دسترسی آسان‌تر به حمل ونقل عمومی به کاهش آلودگی هوا، آرامش و رفاه بیشتر مردم ختم می‌شود و مسائل روانی که باعث می‌شود که مردم از زندگی در شهر خسته شوند برداشته می‌شود.

صادقی اولویت دیگر در حوزه شهری را تسهیل‌گری خدماتی است که شهرداری به مردم ارائه می‌دهد عنوان می کند و می گوید: چرا شهروندی که قصد ساخت خانه دارد باید سال‌ها دریافت مجوزهایش طول بکشد. همچنین باید تلاش شود مراجعه مردم به شهرداری‌ها کاهش پیدا کند و با هوشمندسازی خدمات شهروندان بتوانند از طریق سامانه‌ها خدمات خود را دریافت کنند.

علیرضا نادعلی  سخنگوی شورای شهر تهران هم می گوید:گاهی یک یک موردی در گوشه‌ای دیده می‌شود و بر روی آن تاکید می‌کنیم و گاهی ایرادهایی را که مشاهده می‌کنیم در کمیسیون مورد بررسی قرار می‌دهیم و راهکارهای اصلاحی را پیشنهاد می‌کنیم حتی گاهی حرکت‌های مثبتی که از سوی شهرداری می‌شود ایرادهایی دارد که باید اصلاح شود به نظرم نظارت دومی درست‌تر است و امیدواریم نظارت‌های شورا هوشمندانه‌تر، موثرتر و با خردورزی جمعی بیشتری اتفاق افتد.

سخنگوی شورای شهر تهران تاکید می کند: تمرین‌هایی که در این ۷ ماه شده برای سال جاری به کار می‌آید و مجموعه شهرداری نیز در جریان کار و در حالی که روند کار متوقف نیست و به اورهال کردن خودش بپردازد و به نظارت‌های شورا نیز پاسخگو باشد و شورا همیشه حمایت و پشتیبانی لازم را از شهرداری دارد اما در عین حال در بحث نظارت با کسی شوخی ندارد و محکم پای تصمیم گیری‌هایی که شده و مطالبات مردم ایستاده است.

وی ادامه می دهد:به عنوان یک نماینده کوچک در شورای اسلامی شهر تهران تلاش این بوده است تا بتوانیم برای بهبود زیست شهری شهروندان تهرانی اقداماتی داشته باشیم و در سال جدید نیز بر این مهم تاکید داریم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تا رسیدن به شهر زیست‌پذیر موانع و مشکلات زیادی وجود دارد، ادامه می دهد:بر همین اساس از شهروندان تهرانی انتظار داریم مدیریت شهری را کمک کنند تا با کار و تلاش مضاعف و هم فکری قدم‌های بهتری را برای حل مسائل پایتخت برداریم.

سید جعفر تشکری هاشمی هم معتقد است :با بودجه روبه‌رو بود که توسط مدیریت گذشته تهیه و در شورای گذشته به تصویب رسیده بود و انجام یکسری فعالیت‌ها با این برنامه و بودجه امکان‌پذیر نبود همچنین تغییرات مدیریتی که در شهرداری اتفاق افتاد برخی فعالیت‌ها را با تاخیر روبرو کرد مدیران جدیدی که آمدند برای آن که مسلط بر عموم شوند نیاز به زمان داشتند و در حوزه کسب درآمد شهرداری فعالیت‌هایش پررنگ نبود که حتماً در سال آینده این روند بهبود پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اینکه برای یک کار تیمی خوب نیاز به تمرین برای هماهنگی بیشتر است، می گوید: در سال جدید فعالیت‌های شورا پررنگ‌تر خواهد بود در همین چند ماهه نیز هم مشاهده کردید که دیدگاه‌ها به هم نزدیک‌تر و ورود به مسائل نیز تخصصی‌تر شده است به طور مثال در موضوع تغییر ساختار شهرداری اعضا با نگاه تخصصی‌تر شناخت بیشتر و عمق بیشتری به مسائل ورود پیدا کردند که نشان می‌دهد هر چه زمان می‌گذرد کار تیمی بهتری از شورای شهر ششم خواهیم دید.

علی‌اصغر قائمی  عضو دیگر شورای شهر تهران هم می گوید : شورا در حوزه نظارت بر ماموریت‌های شهرداری باید منظم‌تر و ساختارمندتر اقدام کند در ابتدا فرصت کافی برای عمل به شهرداری داده شود و سپس بدون تعارف و رودربایستی وظیفه‌مان را در بحث نظارت انجام دهیم. شهرداری نیز بدون واهمه گزارش کارکردش را ارائه دهد و هرجا هم که انحراف دیدیم آن میزان که وظیفه ماست پیگیری می‌کنیم و قضاوت هم با مردم است.

پرویز سروری نائب رییس شورای شهر تهران هم می گوید : اولین اقدامی که برای این دوره از مدیریت شهری مهم بود و در رأس آن چند خدمت نهفته است حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا، ترافیک و مسائل دیگر است که نیازمند این بودیم تا وضعیت را اصلاح کنیم. از 6600 اتوبوس که به مدیریت شهری دوره پنجم تحویل دادیم 2100 اتوبوس را تحویل گرفتیم و در این هفت ماه حدود 700 اتوبوس را جبران کردیم؛ یعنی 500 اتوبوس را اورهال کردیم و 200 اتوبوس هم خریداری کردیم و در سه ماهه اول سال 1401 امیدوارم بتوانیم حدود هزار دستگاه اتوبوس را به گردونه برگردانیم و تلاشمان این است که تا پایان سال 1401 خودمان را به شرایط چهار سال قبل برسانیم تا حمل و نقل عمومی اندکی سامان بگیرد.

وی اضافه می کند:در حوزه مترو هم با مشکلات زیادی رو‌به‌رو بودیم و انبارهای قطعات ما خالی بوده و خطرات زیادی شهروندان را تهدید می‌‌کرد و در این زمینه هم اقدامات خوبی انجام دادیم و توانستیم وضعیت انبار قطعات را شارژ کنیم و به حالت قابل قبول برسانیم و مخاطراتی که ممکن بود در حوزه مترو به وجود بیاید را رفع کنیم. از طرف دیگر اقدامات اولیه خطوط و ایستگاه‌های مترو انجام شده است. در بحث تحرک بافت‌های فرسوده ۱۲۰ هزار واحد بارگذاری شده و احتمالا تا ۱۸۰ هزار بارگذاری برسد و این نویدبخش این است که با کمک دولت بتوانیم چالش‌های این حوزه را برطرف کنیم.»

سروری با اشاره به اینکه اقدام ساخت مسکن در بافت فرسوده چند ویژگی دارد، می گوید: یکی اینکه در غیر بافت فرسوده باید زیرساخت‌ها را آماده کنیم ولی اینجا زیرساخت‌ها آماده است. نکته دوم این است که افزون بر اینکه بافت را نوسازی می‌کنیم باید موضوع گذرها و فضای سبز و سرانه‌ها را حل کنیم که این اقدام با جدیت در حال پیگیری است و چنین کاری می‌تواند اقتصاد شهری را احیا و تولید را تحریک کند. در حوزه خدمات شهری می‌گفتند بار اول که باران بیاید، باران شما را می‌برد ولی ما باران را مدیریت کردیم. در موضوع زباله و موضوعات گوناگونی که شهر وضعیت خوبی نداشت اقدامات مناسبی صورت گرفت و خدمات شهری دارد فضا را مدیریت می‌کند و اقدامات اساسی باید در این حوزه انجام شود که آنها هم در دست انجام است.

مهدی اقراریان یکی دیگر از اعضای شورای شهر هم درباره فعالیت هایی که قرار است در سال ۱۴۰۱ در کمیسیون نظارت حقوقی انجام خواهد شد می گوید: تعامل با سایر دستگاه‌ها از جمله دادستانی کل شروع شده است، گفت: دیدار با رئیس قوه قضاییه را در دستور کار خود داریم. مسائلی که با قوه قضاییه داریم مانند مسائل مربوط به کمیسیون ماده 100، ماده 38 و برخی از احکامی که دیوان عدالت اداری صادر می‌کند نسبت به صدور بعضی از پروانه‌ها که خب بعضا برای شهرداری چالش‌برانگیز است.

اقراریان با بیان اینکه طرح نجم در کمیسیون نظارتی شورا در حال پیگیری است، می گوید:در طرح نجم سه مفهوم را دنبال می‌کنیم. نظارت جمعی مردم و مسئولان. باید تلاش کنیم هرقدر می‌توانیم شکاف بین مسئولان و مردم را کم کنیم. در نجم داریم این کار را دنبال می‌کنیم؛ یعنی دغدغه‌ها و مشکلات مردم را می‌بینیم و بعد هم به صورت داوطلبانه با دستگاه‌ها صحبت می‌کنیم و از آنها درخواست می‌کنیم که آنها به موضوعات ورود کنند؛ یعنی ما به دلیل خلأ وجود یک مدیریت یکپارچه، داریم از ظرفیت‌های ایجاد یک همدلی و همکاری حول حل مسائل مردم در طرح نجم موضوع را دنبال می‌کنیم.

وی ادامه می دهد: نظارت جامع مناطق و نظارت جامع محلات است که در طرح نجم دنبال می‌شود. از منطقه 20 هم این کار را آغاز کردیم. چند کار ویژه را در آنجا آغاز کردیم؛ از جمله سیمان ری، سیمان تهران، کانال عباس‌آباد، منطقه برق فشار قوی که دارد مشکلاتی را برای مردم ایجاد می‌کند.

وی اضافه می کند:یکی دیگر از کارهایی که در کمیسیون آغازکردیم؛ گفت‌وگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در شهر تهران است. با توجه به ظرفیتی که از نمایندگان داریم؛ یعنی حضور آقایان محسن پیرهادی، اقبال شاکری و تقی‌پور که اکنون در مجلس هستند و پیش از این در شورای شهر تهران بودند. این تعامل بین مجلس و کمیسیون حقوقی و نظارت دنبال می‌شود. برخی چالش‌ها که مربوط به وزارت خانه‌ها می‌شود را با نمایندگان مجلس مطرح کردیم که قول همکاری هم دادند. مساله بعدی هم نظارت به عملکرد شهرداری بود. مثلا می‌دانید در موضوع سفر خیلی به صورت جدی تذکر دادیم و گزارش خواستیم و همچنین اگر جایی احساس کنیم که حقوق عامه تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، آن را پیگیری می‌کنیم. آنجا هم که حق مردم است نسبت به شهرداری، این را هم کوتاه نیامدیم و نمی‌آییم.

محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران هم می گوید : در بودجه ۱۴۰۱ شهر تهران تلاش کردیم به مناطق و محلات توجه بیشتری شود، همچنین بودجه مناسبی به حمل و نقل عمومی از جمله مترو، اتوبوس، تاکسی، و اصلاح و توسعه بزرگراه های تهران اختصاص داده شد.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از افزایش بودجه مدیریت بحران در پایتخت خبر می دهد و می گوید : مدیریت شهری ششم در تلاش است تا اهداف بودجه ۱۴۰۱‌ محقق شود تا از این طریق ریل گذاری مناسبی برای سال های آینده به منظور حل مشکلات شهر صورت گیرد.

مهدی بابایی نایب رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری هم می گوید :  در حال حاضر تعدادی از محلات شهر تهران فاقد بوستان و همچنین توزیع سرانه فضای سبز در شهر تهران به صورت عادلانه انجام نشده است و سعی ما  این است که در قالب یک برنامه میان مدت و بلند مدت بتوانیم توزیع سرانه فضای سبز را در سطح شهر با رویکرد سرانه  فضای سبز تفرجی به صورت عادلانه در سطح محلات پایتخت به سرانجام خوبی برسانیم.

وی ادامه می دهد: همچنین در کمیته ایمنی و پیشگیری از بحران شورای اسلامی  شهر تهران پیگیر هستیم تا بتوانیم در حوزه ایمن سازی ساختمان های پر خطر که در شهر تهران وجود دارد به صورت ویژه اقدام کنیم.