به گزارش اکوایران، نخست این که آقای زاکانی گفتند من قوای سه‌گانه همراه و هماهنگ با مدیریت شهری می کنم تااز پتانسیل و ظرفیت‌های قانونی قوای سه‌گانه برای پیشبرد کار مدیریت شهری استفاده شود.همچنین قول داد با راهکارهایی که ارائه می‌دهد، منابع مالی شهرداری و چرخ تقریبا در گِل‌رفته‌ی اقتصاد شهری را به حرکت دربیاورد ومتاسفانه تا کنون پیشرفتی درخصوص این دو قولی که داده شد حس نمی‌کنیم؛ یعنی نه‌تنها آورده مالی نداشتند بلکه بودجه سال 1400 شورای قبلی را کاهش داد و آن عدد کاهش‌داده هم محقق نشد  . 37 هزار میلیارد تومان اصلاح‌شده‌ بودجه‌ی سال 1400، گفتند حداکثر اگر 30 هزار میلیاردش محقق شود که بعید می‌دانیم چون به ما آمار ندادند .

بودجه ملی آورده ای برای تهران نداشت 

 

وی ادامه داد :تاکنون واقعا قوای مقننه و قوه مجریه هم برای ما تا این لحظه کاری نکردند؛ یعنی لایحه بودجه دولت نسبت به مدیریت شهری  بی توجه بود که اعتراض شهرداری و شورا را در پی داشت و  در مجلس هم اصلاح جدی روی آن صورت نگرفت؛ یعنی الان لایحه بودجه‌ای که دارد نهایی شده ، هیچ آورده جدید برای مدیریت شهری ندارد و طبیعی است که دولت در سال آینده خارج از بودجه که نمی‌تواند به ما کمک کند.  

امانی با اشاره به سخنان معاون عمرانی وزیرکشور درخصوص این که شهرداری ها برروی کمک دولت حساب نکنند و روی پای خودشان بایستند گفت :  مسوول کل سازمان‌های شهرداری کشور این را اعلام کرد. چند بار هم این پیشنهاد را مطرح کرده ان که دولت یکی از مطالباتش را به شهرداری پرداخت کند تا حسن نیت و حمایت خود را از مدیریت شهری اعلام کند. پس این هم محقق نشده و درواقع همان طور که شما گفتید، ما با یک انرژی زیادی وارد شدیم ولی یک مرتبه به دیوار واقعیات خوردیم.

به دیوار واقعیات خوردیم 

 وی ادامه داد : واقعیتش این است که به دیوار واقعیاتی خوردیم که فکر می‌کردیم این دیوارها توسط شهردار تهران حداقل ترک بردارد، ولی هیچ ترکی تا این لحظه ندیدیم. البته ما به عنوان شورای شهر لوایح و طرح‌هایی (چه لوایحی که شهرداری آورد و چه طرح‌هایی که دوستان شورا دادند) را که فکر می کردیم شهرداری برای حرکت خودش نیاز دارد، طبق وظیفه قانونی‌مان تصویب کردیم اما چون هنوز مدت زیادی از دوره مدیریت شهری نگذشته و شش ماه بیشتر نیست، شش ماه سال آینده نشان می‌دهد که درواقع چقدر این مصوبات ما می‌تواند کارآمد باشد و بتواند چرخ حرکت و کار و تلاش در شهر تهران به حرکت دربیاید.

اگر پاسخ تذکراتم را نگیرم گام بعدی را بر می دارم 

امانی درپاسخ به این پرسش که برای نظارت پذیرکردن شهرداری چه اقدامی باید انجام داد و این که به نظر می آید کلیت شورا برای استفاده از ابزارهای نظارتی پس ازبی نتیجه ماندن تذکرات ندارد گفت : من خودم به عنوان یک نماینده حتما مهم‌ترین وظیفه خودم را نظارت بر شهرداری تهران می‌دانم. بیشترین تذکر هم در این شش ماه گذشته بنده به عنوان شورا به شهردار تهران دادم و اگر در طلوع سال آینده یعنی در یکی دو ماه سال آینده برخی از آن تذکراتی که هنوز جوابش را نگرفتم، جواب نرسد حتما براساس قانون گام بعدی را در رابطه با وظیفه نظارتی‌ام برخواهم داشت. بعضی دیگر از اعضای  شورای شهر هم حتما نظرشان همین است؛ یعنی این را اعلام کردند. یک نمونه‌اش را در جلسه آخر شورای شهر دیدید طرحی که  قرار بود از دستور خارج  شود، با 20 رای موافق و تنها یک رای مخالف تصویب شد. این نشان می‌دهد شورا هم نسبت به این موضوع حساس است و اصرار دارد که بُعد نظارتی خودش را تقویت کند.

نمی دانیم نقش شهرداری در جهاد مسکن چیست 

 این عضو شورای شهر تهرن درخصوص تفاهنامه های شهرداری تهران که شورا ازجزییات آن بی اطلاع است گفت : برابر قانون، اگر حرکتی بار مالی برای شهرداری داشته یا تعهدآور باشد و خارج از سقف اختیار شهردار باشد، باید به شورا بیاید. ما در مورد تفاهمنامه بحث تصویب نداریم، بلکه بحث اطلاع‌رسانی و توجیه شدن شورا داریم. به وطور مثال درخصوص تفاهمنامه های مسکن شورا می گوید شهرداری  نقش شهرداری  در طرح نهضت ملی مسکن را توضیح دهند. قرار است آورده‌ای داشته باشد؟ یا فقط قرار است تسهیلگر باشد؟ یا قرار است کمک  کند؟ این را با جزئیات روشن کنند تا ما در جریان قرار بگیریم. اگر آنجا دیدیم که شهرداری قرار است کاری  کند که نیاز به هماهنگی و تصویب شورا دارد، حتما آن را از شهردار خواهیم خواست که به عنوان لایحه بیاورد به تصویب شورا برساند.

  وی ادامه داد: درخصوص تفاهنامه مسکن از هر کدام از اعضای شورا هم سوال کردم هم از رئیس کمیسیون شهرسازی هم از سخنگوی و هم از خود آقای چمران   اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد و نمی‌دانست که واقعا چه اتفاقی قرار است بیافتد و تا نیاورد ما هیچ اظهارنظری نمی‌توانیم در این مورد  کنیم.