به گزارش اکو ایران ،ناصرامانی عضو شورای شهر تهران درخصوص گزارش مرکز پژوهش های مجلس با موضوع دریافت هزینه های  غیررسمی برای نادیده گرفتن تخلفات ساختمانی و وعده های شهردار تهران درحوزه ساخت و ساز مسکن به گفت و گوی کوتاهی کرده ایم که در پی می آید :‌

شورای شهر تهران

 

*به تازگی مرکز پژوهش های مجلس ، گزارشی از فرایند اخذ گواهی عدم‌خلاف و پایان کار ساختمان تهیه کرده است که نشان می دهد درمراحل گوناگون صدور گواهی ساختمان با دریافت هزینه های غیررسمی چشم بر تخلفات می بندند .برای مقابله با چنین روندی چه باید کرد ؟

 

تا زمانی که تمامی فرآیندهای مجوزهای شهرداری در همه زمینه‌ها از جمله  در رابطه با شهرسازی به شکل شفاف، آنلاین و از طریق سیستمی انجام نشود  وتصمیمات افراد در جایی  ثبت نشود که قابلیت ردیابی داشته باشد، امکان فساد و سوء‌استفاده وجود دارد.

 نیازی هم به تحقیق و پژوهش نیست ، کافی است شما با یک فردی که برای پرونده‌اش به شهرسازی مراجعه می‌کنند، هم کلام شوید متوجه می شوید متاسفانه چقدر پیشنهاد به او داده می‌شود! هرچند ممکن است که این در اقلیت باشد، ولی به هر حال کارساز است برای فردی که بخواهد کار را زود انجام بگیرد.

 البته آقای زاکانی  قول دادند و گفتند که می‌خواهیم از سال آینده مراحل صدور پروانه را  کوتاه کنیم و به دو ماه برسانیم که اگر این اتفاق بیفتد و عملی شود، کار بزرگی شده است؛ ولی لازمه‌ آن سیستمی بودن و شفاف بودن و آنلاین بودن این مراحل صدور است و اینکه افراد یا حق اعمال سلیقه نداشته باشند و یا اگر حق داشته باشند، آن اعمال سلیقه‌شان ثبت بشود و در سیستم قابل ردیاببی باشد. والا این روند ادامه پیدا می‌کند.

* موضوع دیگر، موضوع سامانه شفافیت است. همچنان بخش‌هایی از آن خوابیده...

 

همچنان غیرفعال است.آقای صادقی به معاون شهرسازی اعتراض داشتند که شما می‌گویید ما بارگذاری کردیم، ما هیچ اثری در سامانه شفافیت از این بارگذاری‌ها نمی‌بینیم. امیدواریم که با فشاری که کمیته شفافیت و سایر اعضای شورا می آورند،شهرداری موظف شود مجدد این سامانه را فعال کند و آخرین اقداماتشان را در این زمینه در سایت بارگذاری کنند.

** در حوزه جهاد مسکن سازی وتفاهم‌نامه‌هایی که آقای زاکانی در این زمینه امضا کرده را بلندپروازی می‌دانند و این که وعده دادند که بخشی واحد مسکونی که سهم شهرداری است به کسانی که از درآمدهای پایینی برخوردار هستند، ازاین مسکن‌های استطاعت‌پذیر را می دهد ؛ همچنین بخشی را هم استیجاری می کند ودر اختیار زوج‌های جوان و افراد نیازمند قرار می دهد.

 

من این وعده‌ها را دور از دسترس می‌دانم. شهرداری اگر بتواند روند صدور پروانه را  تسهیل و کاری کند مردمی که در بافت فرسوده و ریزدانه ساکن هستند، تجمیع پلاک‌ها برایشان به صرفه باشد و بتوانند یک سرمایه‌گذاری برای ساخت خانه بیاورند و به شکل مساوی بین خودشان و سرمایه‌گذار تقسیم شود و به آنها حداقل یک واحد برسد، کار بزرگی کرده است.بیشتر از این در توان شهرداری نیست مگر دولت منابع ویژه‌ای در اختیار شهرداری بگذارد.مطلع نیستیم که واقعا تفاهم‌نامه‌ای که بین دولت و شهرداری امضا شده چیست. آقای کاشانی هم از شهردار خواستند که در صحن شورا بگویند این قرارگاه مسکن چیست و وظایف شهرداری چیست ؟ آورده شهرداری چیست و آورده دولت چیست و... واقعا مطلع نیستیم. لذا فعلا در حد اطلاعات خودمان اظهارنظر می‌کنیم. ولی اگر بیایند توضیح بدهند و ما مطلع شویم، شاید بهتر بتوانیم قضاوت کنیم.