این هفته ابراهیم رییسی ،رییس‌ جمهور از همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی و خیریه‌ها خواسته است که موضوع حمایت از اقشار آسیب‌پذیر را به عنوان اولویت در دستور کار خود قرار داده تا ریشه فقر خشکانده شود.

او با اشاره به اینکه دولت امکانات کافی برای ریشه کن کردن فقر مطلق را دارد و با یک کار جهادی و یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم به نتیجه برسیم، گفته است : از استانداران انتظار داریم نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده و اجازه ندهند این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد.پس از دستور رییسی ،استاندار تهران نیز بر لزوم راه اندازی سامانه‌ای برای شناسایی افراد فقیر مطلق تاکید و اعلام کرده است که  راه اندازی سامانه ثبت این افراد با محوریت فرمانداران ضروری است و باید این سامانه هر چه زودتر راه اندازی شود.

محسن منصوری در نخستین جلسه ای که برای  ارائه راهکارها برای ریشه کنی فقر مطلق در استان تهران تشکیل شده است بر چالش های شناسایی افراد فقر اشاره کرده و گفته است :بیش از دو سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد اما هنوز نتوانستیم آمار دقیق از افراد فقیر مطلق را شناسایی کنیم. شهرداری تهران و همچنین سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) افرادی تحت پوشش دارد اما در استان تهران افراد و خانواری وجود دارد که در فقر مطلق هستند.شناسایی این افراد با محوریت فرمانداری ها و همچنین سپاه و بسیج باید در دستور کار قرار بگیرد. اولویت رسیدگی به افراد فقیر در حوزه خوراک، پوشاک و درمان است و در این خصوص باید ستادی در شهرستان‌های استان تهران تشکیل شود.

استاندار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفته است با وجود خدمات کمیته امداد و سازمان بهزیستی به افراد نیازمند اما بازهم افرادی هستند که به نان شب محتاج و باید اقدام فوری در این خصوص انجام شود. اولویت شناسایی این افراد در مناطق جنوبی و به نوعی زیر پوست شهر است، با رعایت آداب و نه با دستمال کثیف نسبت به کمک به این افراد اقداماتی انجام شود.

استاندار تهران تاکید کرده  به عنوان مثال در بازدید از کارخانجات شهرستانی مدیرعامل این کارخانه اعلام کرد که در ایام اربعین چندین بسته مومنانه به افراد نیازمند توزیع شد که باید این خیرین را فرمانداران شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد صنعت کشور در استان تهران است افزود: باید از این ظرفیت مهم اقتصادی در راستای رفع مشکلات افراد فقیر اقداماتی انجام شود همچنین شهرداران نیز در این راستا باید اقداماتی انجام دهند و رسیدگی به فقرا را باید به یک طرح خدمت رسانی تعریف کنند. شهرداران در این زمینه وظیفه دارند و باید تمامی شهرداران در دو روز آینده جلسه فوری برگزار کنند و در آستانه شب عید به افراد نیازمند خدمت رسانی کنند.