به گزارش اکو ایران ، بیش از 50 درصد از درآمد 50 هزار میلیاردی شهر تهران باید از محل شهرسازی تامین شود . مدیران شهری امیدوار هستند با کاهش زمان صدور پروانه ساخت و تصمیمات تازه در حوزه ساخت و ساز که از آن بازگشایی از قفل هایی که مدیران گذشته شهر بر ساخت و ساز زده ،نام می برند در این حوزه رونق ایجاد کنند .

آرمان آنها رسیدن به رقم صدور پروانه در سال 91 است که به گفته شهردار تهران در آن سال بیش از 30 هزار پروانه ساخت صادر شده است و دلیل این رونق را ارفاق هایی می دانند که به صورت نانوشته از طرح تفصیلی به سازندگان داده می شد .

کارشناسان حوزه مسکن معتقدند بازگشت رونق به بازار مسکن تنها از مسیر پیش بینی شده شهرداری نمی گذرد . شهرداری تهران امروز هم همایشی با عنوان الزامات،راهکارهای تولید مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران برگزار کرد که باب تعامل و گفت و گو با فعالان این حوزه باز شود  اما مدیران شهری در این همایش حرف تازه ای  نزدند .

مهدی چمران رییس شورای شهر تهران در این همایش  با اشاره به اینکه در کشور مشکل مسکن داریم که باید حل شود، افزود: مسکن به این معنا که فقط چهار دیواری باشد، نیست. همانطور که از نامش پیداست مسکن جای برای تسکین و آرامش روحی، روانی و زیست است که با این هویت ملی و  معماری ایرانی اسلامی ما سازگار بوده است. اگر معماری قدیم خود را ببینیم و وارد این ساختمان ها بشویم حس آرامش و آسایش خاصی را به انسان منتقل می کنند. نمونه این گونه معماری ها را می‌توان در عالی قاپو ، کاشان، یزد، کرمان، شیراز، و.... به خوبی مشاهده کرد و می‌توان معماری ایرانی اسلامی را با آن حیاط های زیبا و دل نشین که داشته ایم باز یابیم و  در بخش های از شهر و کشور مانند اطراف حرم عبد العظیم حسنی شهر ری که به هر دلیلی بلند مرتبه سازی را نمی‌توان انجام داد، معماری ایرانی اسلامی را  پیاده سازی و اجرا کنیم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در بحث مسکن عقب ماندگی های فراوانی داریم تاکید کرد: خوشبختانه با روی کار آمدن دولت انقلابی امیدواریم وزارت مسکن و شهر سازی و همه کسانی  که در این امر مهم دخیل هستند بتوانیم با تسهیل گری درست مشکل مسکن را که تاثیر گذار در معیشت و اقتصاد مردم است، مرتفع و حل کنیم.

 دراین همایش علیرضا زاکانی ، شهردار تهران گفت: ما در تهران در کنار یکدیگر زندگی می کنیم و نیازمند به یک بازنگری در ابعاد مختلف حوزه مسکن هستیم. نخستین بعدی که باید مورد بازنگری قرار گیرد ایمنی بخشی به شرایط موجود است. در تهران با وجود سه گسل و ۱۲ هکتار بافت ناپایداری که داریم باید ایمنی را به صورت گسترده در دستور کار قرار دهیم و باید نیاز شهروندان را در این حوزه با پاسخی معتبر جبران کنیم.

وی افزود: در حوزه مسکن ظرف سال های گذشته با نیاز انباشته شده‌ای مواجه هستیم، به شکلی که امروز بیش از ۱۰ میلیون مسکن در کشور نیاز داریم که سهم بالایی از این نیاز به تهران بر می گردد و ظرف سال های گذشته تعداد پروانه ها از سال ۹۰ تا کنون به یک هشتم کاهش پیدا کرده و به نوعی با رکود این حوزه مواجه هستیم تا جایی که قیمت مسکن و اجاره نشینی به شکل سرسام آوری بالا رفته و حدود ۶۵ درصد درآمد خانوار را این حوزه به خود اختصاص داده است.

شهردار تهران تاکید کرد: باید پر قدرت به این حوزه وارد شویم و پاسخ مناسبی به این نیاز شهروندان بدهیم و از سوی دیگر در حوزه هویت شهری نیز باید نگاه ویژه ای داشته باشیم تا همزمان با ایمنی بخشی و توجه به نیازهای مردم چهره و زیبایی شهر نیز در حوزه معماری ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. لذا در این بازنگری نیازمند کار جهاد گونه‌ای هستیم. باید نوع نگاه ما به مردم و بخش خصوصی تغییر کند. بی تردید رکن تغییرات باید مردم و بخش خصوصی قرار بگیرد و همه عناصر در این مسیر تسهیل گر باشند.

شهردار تهران با اشاره به تشکیل قرارگاه مسکن، گفت: در شهرداری تهران قرارگاهی تشکیل شد و هدف اولیه بافت های ناپایدار به ویژه بافت فرسوده قرار داده شد تا از امکاناتی که در شهر است در جهت تحقق این اهداف استفاده شود. گاهی شهرداری به جای اینکه مشکلات متعدد همچون ترافیک و آلودگی و ... را حل کند می تواند گرانتر کردن شهر را به عنوان راهکار برای تحقق مهاجرت معکوس در نظر گیرد که این نوع نگاه مورد پذیرش مدیریت شهری فعلی نیست. قطعا ما به دنبال نگاه انسان محور هستیم و باید برای شهروندان هزینه کنیم. در حقیقت شهر و مدیریت شهری باید در خدمت مردم باشد و برای ایجاد تسهیل زندگی مردم گام برداریم.

وی ادامه داد: اگر امروز با بحران جمعیت مواجه هستیم یکی از گلوگاه های افزایش جمعیت موضوع تامین مسکن است. اگر معیشت و اقتصاد خانوار را مورد بررسی قرار دهیم، قطعا مسکن موضوعی پررنگ است. لذا امروز در این همایش اعلام می کنیم اراده مناسبی در کشور و شهر شکل گرفته تا با آهنگی مناسب به این نیاز مردم پاسخی مطلوب داده شود و مدیریت شهری تهران نیز با این اراده همراستا و این اقتضائات را دنبال می کند تا چرخ لکوموتیو مسکن سرعت بگیرد.

وی تاکید کرد: با همه نهادها و مجموعه ها صحبت کردیم تا آنچه که در دست شهرداری تهران است برای تسهیل در جهت صدور پروانه و پیگیری این تسهیلات بکار بگیریم. بی تردید امروز جای حضور جدی بخش خصوصی به عنوان پیشتاز این حرکت خالی است. لذا در این همایش برای تحقق این مهم باید هم فکری کنیم.

محمد آئینی، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران  هم در این مراسم با بیان این که واقعیت این است که نهضت ملی مسکن در کشور شروع شده و یک عزم ملی پیرامون آن شکل گرفته است گفت :‌ اکنون کشور با موضوع بد مسکنی رو به رو است و بر اساس آمارهای ستاد بازآفرینی شهری بیش از ۱۶۰ هزار هکتار بافت ناکارآمد شهری شامل حدود ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، ۶۰ هزار هکتار سکونتگاه غیر رسمی و ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد. و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها وجود دارد که ۱۰ میلیون نفر از مردم در این مسکن‌های لرزان زندگی می‌کنند.

آئینی بیان کرد: با انجام نوسازی هر پلاک فرسوده ۶.۷ پلاک جدید ایجاد می‌شود. به عنوان مثال در شهرداری تهران به ازای ۱۰۰ هزار پلاک نوسازی شده ۲.۹ پلاک جدید ایجاد می‌شود به عبارتی با هر نوسازی هم یک سقف لرزان نوسازی شده و هم واحدهای جدیدی در تهران ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران یادآور شد: در حال حاضر در تهران ۲ میلیون و ۵۷۰ واحد فرسوده در تهران وجود دارد که با نوسازی این واحدهای مسکونی ۵ میلیون واحد جدید به ازای آن تولید می‌شود.

وی تاکید کرد: مردمی که مالک این پلاک‌ها هستند، به تنهایی نمی‌توانند نوسازی واحد مسکونی خود را انجام دهند و باید انبوه سازان و سرمایه گذاران در کنار مردم قرار گیرند.

آئینی با بیان اینکه نوسازی در بافت فرسوده نیاز به انجام کار فرهنگی دارد، گفت: سرمایه‌گذاران برای ورود به این حوزه نیاز به بسته‌های جامع شهرسازی دارند و در حوزه تسهیلات اداری حمایت شوند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد به ازای کوتاه شدن هر ۶ ماه از روند اعطای مجوزها، ۱۰ درصد به ارزش افزوده سرمایه گذاران افزوده می‌شود.

اقبال شاکری، هم دراین همایش گفت: در کشور، یک عقب‌افتادگی تاریخی در بخش مسکن وجود دارد؛ در حالی که طبق قانون باید مسکن برای مردم ساخته شود اما عملکرد نامناسب در سال‌های گذشته باعث شده که بیش از ۱۲ میلیون تقاضای انباشته در بحث مسکن در کشور به وجود بیاید.

وی افزود: کسانی که در دوره گذشته افتخار می‌کردند که یک واحد مسکن نساختند باید پاسخگوی شرایط فعلی و مشکلات مسکن در کشور باشند.

شاکری ادامه داد: طرح نهضت مسکن، تنها یک اقدام اولیه در این موضوع است و تنها می‌تواند به خانه دار شدن برخی از اقشار کمک کند؛ همچنین باید به موضوع مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر عایدی سرمایه توجه شود تا به وسیله آن مسکن از کالای تجاری به مصرفی تبدیل و مشکلات حوزه مسکن کاهش پیدا کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: صندوق ملی مسکن نیز می‌تواند به ساخت مسکن و کاهش تقاضا در این حوزه کمک کند؛ تشویق مالکان و ارائه تسهیلات به آنها به ویژه در بافت فرسوده می‌تواند راهگشا باشد.

وی اظهار کرد: سه قانون نظام مهندسی، ماده صد و مدیریت یکپارچه شهری که حوزه مسکن را کاملاً تحت تأثیر قرار می‌دهد، آماده ارائه به صحن مجلس است‌.

همچنین حمید رضا صارمی معاون شهردار تهران هم در این همایش با اشاره به این که  حسب دستور شهردار تهران در مورد رونق تولید مسکن و ساخت‌وساز در تهران و پیگیری‌های هفتگی این موضوع توسط شخص شهردار گام‌هایی در این حوزه برداشته شده است گفت : از سال ۱۳۸۸ تا سال ۱۳۹۲ با انبوه‌سازان کشور مکرر جلساتی برگزار شد که پیامدهای خوبی در بر داشت و کمک‌های خوبی به شهرداری‌های کشور شد. تحولات علمی در کشور ما براساس شاخص‌های بین‌المللی ۱۶ برابر متوسط رشد دنیاست که نشان می‌دهد از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: انتقادات زیادی به نظام برنامه ریزی در کشور وجود دارد به شکلی که تاکنون چهار برنامه طرح جامع مسکن تدوین شده اما جای این پرسش باقی‌ است که چرا هیچ یک از آنها تاکنون محقق نشده‌اند. چرا مبتنی بر آزمون و خطا عمل می‌کنیم و نمی‌توانیم از یک الگوی موفق در حوزه مسکن پیروی کنیم.

صارمی با اشاره به این‌که در حال حاضر یک هزار و ۲۴۵ شهر در کشور وجود دارد که شهردار دارند و از این میان ۹ کلانشهر در کشور وجود دارد که ۹ میلیون نفر از جمعیت ثابت آن در تهران قرار گرفته است، افزود: نگاه به موضوعات شهر تهران متفاوت از کل کشور است و آمارهایمان نیازمند بازنگری دقیق است. در تهران به حوزه مسکن نگاه موضعی وجود دارد که یکی از انتقاداتی است که در این حوزه مطرح می‌شود.

به گفته معاون شهردار تهران، برخی انتقاد دارند که ظرفیت جمعیت‌پذیری تهران کم است. نگاه موضعی که در تهران با انتقادات فراوانی همراه است اما باید به این نکته توجه کنیم که ما مسئول آمایش سرزمین نیستیم و ناچار هستیم سطحی از رفاه و کیفیت زندگی را برای جمعیت موجود فراهم کنیم. قطعا در این میان شهرداری نمی‌تواند مسئول مسکن، بهداشت مردم نباشند و باید در این مسیر به عنوان تسهیل‌گر نقش‌آفرینی کنیم.

وی ادامه داد: انبوه‌سازان و شهرداری شناخت کمی نسبت به یکدیگر دارند در چنین شرایطی با در نظر گرفتن سایر مسائل همچون عدم سوددهی حوزه ساخت‌وساز همگی شرایطی را فراهم می‌آورد که شهرداری و انبوه‌سازان در هدفی مشترک یعنی ارتقاء کیفی شاخص‌های زندگی در تهران حرکت کنند. در ابتدای آغاز دوره جدید مدیریت شهری زمان متوسط صدور پروانه ۳۱۳ روز بود در حالی که این زمان در کلانشهرها حدود ۲۰۰ روز بوده است. لذا اعلام می‌کنیم که ان‌شاءالله در خردادماه سال آینده ظرف مدت دو ماه برای صدور پروانه به مردم اقدام کنیم. البته در این میان باید مواردی همچون تحقق حکمروایی محلی برای کاهش این زمان مورد توجه قرار گیرد.

صارمی تاکید کرد: مسکن ۱۴ تا ۱۶ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص می‌دهد، لذا اگر در این حوزه شاهد تحقق رونق باشیم ۱۴ تا ۱۶ درصد مشکل اشتغال کشور حل و فصل خواهد شد. در مسیر کاهش زمان صدور پروانه باید موضوعات مختلفی مورد توجه قرار گیرد. تاییدیه آتش‌نشانی در این مسیر متوسط بین ۳۰ تا ۴۵ روز زمان را به خود اختصاص می‌دهد که با همکاری معاونت خدمات شهری این زمان کاهش چشمگیری داشته است.

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران ادامه داد: رشد جمعیت ما کم شده ولی رشد خانوارها زیاد است به شکلی که کشور تا ۱۰ سال آینده تقاضا برای مسکن را همچنان دارد. تقریبا در کشور نیازمند ۱۰ میلیون واحد مسکونی هستیم. در ایران سهم مسکن، سوخت و روشنایی ۵۰ درصد هزینه‌های یک خانوار را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: در تهران ظرف یکسال شاهد تغییر ۱۵ درصدی شاخص‌های مسکن بوده‌ایم به شکلی که زمان انتظار برای تهیه مسکن به ۶۶ سال رسیده است. شهرداری تهران براین اراده است که به سمت تولید، مانع‌زدایی و پشتیبانی حوزه مسکن حرکت کند. اراده داریم سال آینده سهم شهرداری از افق ساخت یک میلیون واحد مسکونی ریاست جمهوری ۱۸۰ هزار واحد مسکونی باشد که البته به لطف خداوند بیش از این نقش‌آفرینی کنیم.

اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خک در این همایش  گفت: در حال حاضر با رویکرد دولت جدید در حوزه نهضت تولید مسکن، بنیاد مسکن در حال ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۶۰ هزار واحد مسکن شهری با محوریت مردم است.

وی افزود: همچنین در ۱۴ نقطه از کشور که شامل ۸ منطقه زلزله زده و ۶ منطقه سیل زده است، ستاد بازآفرینی ایجاد شده و با تلاش بنیاد مسکن بازسازی این مناطق آسیب دیده در حال انجام است.

نیکزاد تصریح کرد: ۴۰ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که دارای طرح هادی مصوب هستند که افق این طرح ها ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است و اکنون در حال بررسی طرح هادی ۴۰۰۰ روستا هستیم.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه لازم بود در حوزه مسکن در شهر تهران یک حرکت جهادی انجام شود، تاکید کرد: بنیاد مسکن با ظرفیت بالایی که دارد، می تواند به عنوان نخ تسبیح تمامی دستگاه های متولی را جمع کند.

وی با اشاره به راه اندازی قرارگاه مسکن توسط شهرداری تهران گفت: خوشبختانه نگاه مدیریت جدید شهر تهران رونق ساخت و ساز در پایتخت است و برای تحقق این هدف به سراغ انبوه سازان رفته است.

نیکزاد ادامه داد: در رابطه با اهداف و برنامه های بنیاد مسکن جلسات متعددی با شهردار و معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران برگزار کرده ایم و خوشبختانه دغدغه مدیریت شهری رفع معضلات مسکن در پایتخت است.

به گفته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی با حضور شهردار تهران در جنوب تهران کلنگ زنی می شود که در این زمینه بنیاد مسکن در کنار مدیریت شهری قرار دارد.

همچنین علیرضا زاکانی شهردار تهران در حاشیه همایش الزامات، راهکارهای تولید، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: شهرداری به عنوان مجموعه مدیریت شهری خود را مکلف می داند که در حوزه مسکن فعال باشد. بنابراین تلاش می‌کنیم که مسکن را به میزان مورد نیاز و البته با استحکام و با معماری مناسب در تهران توسعه دهیم تا قیمت مسکن و اجاره نشینی از این حالت سرسام آور خارج شود و امیدواریم بتوانیم سازوکاری فراهم کنیم تا شهرداری بیشترین اثر را در این چارچوب داشته باشد.

وی با بیان اینکه در دوره های گذشته شهرداری کمتر به این عرصه ورود پیدا می کرد، افزود: در این دوره با تشکیل یک قرارگاه و با تجمیع ظرفیت های خودمان به ویژه برای نوسازی بافت فرسوده و ذخیره زمین‌های شهری و امکانات، ساخت ۱۸۰ هزار واحد را در سال آینده هدف گذاری کردیم و برای این مقصود از ظرفیت های مجموعه‌های مختلف مانند بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که هفته پیش ساخت ۱۰ هزار واحد را با این مجموعه تفاهم کردیم، استفاده می نماییم. 

زاکانی ادامه داد: همچنین از ظرفیت های قانونی مانند قانون جهش مسکن و تبادل تفاهمات با وزارت راه و شهرسازی، در حال دنبال کردن مسیر در حوزه مسکن هستیم؛ علاوه بر این از طریق مردمی سازی این کار و ایجاد تسهیلات برای انبوه سازان مسکن می توانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.

شهردار تهران اضافه کرد: آنچه به شهرداری مربوط است، بحث زمین و تسهیلات مربوط به پروانه ساختمانی و پایان کار است؛ همچنین ایجاد تسهیلات ویژه در تفاهم با وزارت راه و شهرسازی مد نظر است تا تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی قانون مسکن به مردم تعلق گیرد و بهره مندی از ظرفیت ۶۰ میلیون تومانی برای اجاره نشین ها نیز در نظر گرفته شود.

وی درباره ساخت و ساز در اطراف باغ گیاه شناسی اظهار کرد: مجوزهای آن قبلا صادر شده و مسیر گذشته آن در حال محقق شدن است؛ باید برای آینده مسیری طراحی کنیم تا از این آسیب ها جلوگیری شود و در این دوره در کمیسیون ماده پنج به هیچ وجه از این جنس مجوزها صادر نکردیم.