به گزارش اکو ایران،  هزینه مسکن در تهران در بهمن ماه سال جاری به 33 میلیون و 53 هزار تومان رسیده و نسبت به ماه قبل 0.36 درصد رشد داشته است.

این در حالی است که تعداد معاملات در این ماه روندی نزولی داشته و در میانه زمستان 13 درصد کاهش پیدا کرد. بررسی تعداد معاملات به تفکیک مناطق نشان می دهد تنها منطقه شش در این ماه شاهد رشد تعداد معاملات بوده است.

اما اتفاق مهم دیگری که در این ماه به ثبت رسید کاهش نقدینگی وارد شده در بازار مسکن در بهمن امسال  در مقایسه با بهمن ماه تمام سال های اخیر بوده است.

نقدینگی 24 هزار میلیاردی در مسکن تهران

بررسی روند نقدینگی وارد شده به بازار مسکن با احتساب متوسط متراژ 85 متر مربع قابل محاسبه است. متراژی که به طور متوسط از سوی بانک مرکزی هر ماه برآورد شده و در حد 80 تا 85 متر مربع متغیر است. این رقم نشان می دهد متراژ متوسط خرید مسکن در تهران در چه اندازه بوده است.

بنابراین باتوجه به تعداد معاملات دراین ماه که برابر با 8 هزار و 832 فقره بوده و متوسط متراژ قابل معامله که در سطح 33 میلیون تومان به ثبت رسیده برآورد می شود در این ماه تقریبا 24 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار مسکن وارد شده است.

بررسی ماهانه و نقطه ای این رقم در میانه زمستان نشان می دهد در قیاس ماهانه گردش نقدینگی در مسکن تهران در ماه بهمن نسبت به ابتدای زمستان امسال 12.8 درصد افت داشته است.

این در حالی است که در مقایسه با موقعیت مشابه خود در بهمن ماه سال گذشته 153 درصد افزایش پیدا کرده است. البته دلیل این میزان افزایش می تواند مرتبط با کاهش تعداد معاملات در سال گذشته باشد که تا حد 3 هزار معامله کاهش پیدا کرده بود.

اما اتفاق مهم در این ماه بیشترین افت ماهانه بهمن ماه در مقایسه با میانه زمستان در شش سال گذشته نشان می دهد این بیشترین اقت ماهانه نقدینگی در جریان در بازار مسکن تهران در این بازه زمانی بوده است.

مسکن

رکوردزنی افت ماهانه بهمن در سال 1400

چهار ماه بود که از ابتدای پاییز تا میانه زمستان نقدینگی وارد شده در بازار مسکن رشد ماهانه مثبتی داشته و  هر ماه از ماه قبل خود رشد بیشتری را ثبت می کرد.

تا اینکه در بهمن ماه امسال نوار رشد این شاخص قطع شده و 12.8 درصد افت به ثبت رسید.

بررسی رشد ماهانه بهمن ماه در شش سال گذشته نیز حاکی از‌آن بوده بیشترین رشد ماهانه در بهمن 97 رخ داده که برابر با 41.5 درصد بوده است.

در این ماه در سال جاری اما افت 12.8 درصدی در شش سال گذشته سابقه نداشته است.

در این سال ها افت دیگر این شاخص در بهمن ماه سال 1395 رخ داده بود که در حد 6.5 درصد ثبت شده است.

به نوعی این کاهش در میزان نقدینگی وارد شده در بازار مسکن می تواند نشان دهنده روند رکود این موقع سال در 6 سال گذشته در بازار مسکن باشد.

مسکن