به گزارش اکوایران،ضوابط سیاستی جمعیت در حوزه تبلغات شهری از سوی اداره کل سلامت معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران ابلاغ شد.

در این دستورالعمل اشاره شده با توجه به شرایط بحرانی جمعیت کشور و در راستای سیاست های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، قانون حمایت از خانواده مصوب مجلس شورای اسلامی و همزمان با آغاز فعالیت «ستاد مدیریت جمعیت شهرتهران» در اداره کل سلامت و به منظور پرهیزاز هرگونه فعالیت تبلیغی ترویجی ناسازگار با سیاست های جمعیتی کشور 5 راهبرد مورد توجه قرار گیرد .

ممنوعیت نمایش زندگی مجردی در فضاهای تبلیغاتی شهری

 پرهیز ازهرگونه نمایش زندگی مجردی و یا بازنمایی مثبت خانوار یک نفره اولین نکته ای است که باید درفضاهای تبلیغاتی شهر به آن توجه شود.

تنها شرط نمایش خانواده تک فرزندی در بیل بوردهای شهری

 پرهیزاز ترویج زندگی سرشار از تجمل و اشرافی گری مخصوصاً در بازنمایی زوج‌های جوان ،پرهیز از بازنمایی و نمایش خانواده های تک فرزندی مگر کودک کمتر از ۲ سال سن داشته باشد، پرهیز از بازنمایی و نمایش خانواده‌های دو نفری مگر مادر خانواده باردار نمایش داده شود  از دیگر مواردی است که باید در تبلیغات شهری به آن توجه شود .

نمایش خانواده گسترده شامل تخفیف می شود

در این دستورالعمل تاکید شده است که تبلیغاتی که به بازنمایی مثبت ترویج الگوی خانواده کامل خانواده( چهار فرزندی) و خانواده گسترده (پدربزرگ و مادربزرگ ،دایی، عمه و...)و فرزند آوری می پردازد با رویکرد تشویقی مشمول تخفیف قرار گیرند.

پیش ازاین خانه طراحان انقلاب طلایه دارتبلیغ خانواده های پر جمعیت شده بود . اما با بخشنامه جدید این سیاست تبلیغی تبدیل به یک قاعده در بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران می کند .

سال 92 نیز«خانه طراحان انقلاب اسلامی» پوسترهای را با عنوان «با یک گل بهار نمی‌شه!» منتشر کرد. این پوسترها با محوریت ترویج شعار «فرزند بیشتر، زندگی شادتر» طراحی شده بودند .

«خانه طراحان انقلاب اسلامی» در توضیحی این تصاویر گفته بود: اینکه امروز فرزندانمان برادر و خواهر می‌خواهند هیچ، اینکه تک فرزندی آفت‌های تربیتی دارد هیچ، اینکه فردا فرزندانشان خاله و دایی و عمه و عمو می‌خواهند هیچ، اینکه فردای جامعه، نیروی جوان می‌خواهد هیچ، اینکه فردا پیر می‌شویم و محتاج صدای زنگ خانه‌ایم هیچ، بچه‌ها شادی زندگی‌اند...

این بیلبوردها با شعار «با یک گل بهار نمی‌شود» مردم را به داشتن فرزند بیشتر تشویق می کردند.

4484553

تخفیف عوارضی به خانواده های پرجمعیت

در این دوره از مدیریت شهری برای تشویق به فرزند آوری تخفیف هایی را درحوزه خدمات شهری نیز پیش کرده بود از جمله تخفیف در عوارض ساختمانی . در همین رابطه  حمیدرضا صارمی به اکو ایران گفته بود خانواده هایی که  سه یا بیش از سه فرزند زیر 20 سال دارند  تخفیف هایی در حوزه  عوارض ساختمانی برایشان در نظر گرفته شده که در زمین های 500 متر ،20 درصد تخفیف عوارضی و در زمین های بالای هزار متر 10 درصد تخفیف عوارضی پیش بینی شده است .

مدتی پیش مریم اردبیلی، مشاور شهردار تهران و مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران  هم درخصوص سیاست های شهرداری تهران برای تشویق به افزایش جمعیت گفته بود: در مسیر حکمروایی خانواده محور به دنبال شهر خانواده می باشیم که دارای سه سطح است: در سطح اول که به افراد امکانات میدهد تا کاهش جمعیت را جبران کند، سطح دوم این که سیاست های شهری و مدل های مدیریت شهری چه تاثیری بر خانواده داشته و دارد. در سطح سوم که مهم ترین سطح حکمروایی خانواده محور به باور ایشان، می­باشد، خانواده را به عنوان یک کنشگر اجتماعی در نظر می­گیرد و در این راستا به سیاست گذاری می­پردازد. بنابراین سازوکارهای معیوب در ساختارهای اجتماعی باید اصلاح شود و با رویکرد نوآوری اجتماعی به سوی جامعه و جمعیت پویا گام برداریم.

پیشنهاد تشکیل قرارگاه فرزندآوری 

لاله افتخاری عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی هم درخواست تشکیل قرارگاه فرزند آوری شده بود و گفته بود که همه دستگاه‌ها قرارگاهی متشکل از همه تاثیرگذاران و دست‌اندرکاران اعم از فرهنگ‌ساز و شخصیت اجرایی و حمایتی داشته باشند تا در این زمینه کار بکنند، در صورت مغفول ماندن مسئله تکثیر نسل، پیری جمعیت، افزایش هزینه‌های درمان، نداشتن نیروی جوان و نشاط در جامع و ناامیدی و افسردگی در جامعه از تبعات عدم توجه به فرزندآوری است و این مشکلات جبران ناپذیر است چون مرحله تولد یک کودک تا رسیدن به مرحله جوانی فرآیندی است که زمان می‌برد.

به تازگی وزیرصمت درنامه ای به ایدرو مادران بالای دو فرزند بدون قرعه کشی در اولویت تحویل قرار بگیرند . همچنین اعطای زمین مجانی به زوج‌هایی که از آبان امسال صاحب فرزند سوم شده اند سیاست های دیگری است که برای فرزند آوری بیشتر دنبال می شود .