به گزارش اکو ایران ،امروزرضا سیفی دستیار ویژه رسانه ای شهردار تهران خبرداد که  «بعد از امضای تفاهم نامه ساخت ۱۰ هزار مسکن با بنیاد مسکن امروز تفاهم‌نامه ساخت و نوسازی ۱۳۰ هزار واحد مسکونی با وزارت راه و شهرسازی در مقاطع مختلف تهران به ویژه بافت فرسوده امضا می‌شود. تامین مسکن برای مردم و کارکنان شهرداری تهران .»

پیش از این زاکانی وعده داده بود از واحدهایی که سهم شهرداری است به کسانی که از درآمدهای پایینی برخوردار هستند، این مسکن‌های استطاعت‌پذیر را می دهد ؛ همچنین بخشی را هم استیجاری می کند ودر اختیار زوج‌های جوان و افراد نیازمند قرار می دهد.

جزییات تفاهنامه 4 ساله شهرداری و وزارت کشور

تفاهمنامه ۷ ماده ای وزارت مسکن و شهرسازی با موضوع نوسازی مسکن، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و ساماندهی، بهسازی و توانمندسازی در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد با بهره‌گیری از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مدیریتی، اجرایی و مالی طرفین در چارچوب قوانین و مقررات است .

این تفاهمنامه در چارچوب اصول ۳، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی، مفاد سیاست‌های کلی ابلاغی مورخ ۲۹ بهمن ۱۳۸۹ مقام معظم رهبری در امور شهرسازی و مسکن و در زمینه احیای بافت‌های ناکارآمد شهری، قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری (مصوب ۲۹ دی ۱۳۸۹) قانون جهش تولید مسکن (مصوب مورخ ۲۴ شهریور ۱۴۰۰) بند الف ماده ۵۹ و بند پ ماده ۶۲ برنامه ششم توسعه، قانون بودجه سالانه کشور و سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ به منظور همکاری در زمینه تحقق برنامه نوسازی مسکن، توانمندسازی و تامین خدمات زیربنایی و روبنایی در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران بین وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری تهران منعقد شده  است.  

مدت این تفاهم‌نامه از زمان انعقاد ۴ سال است و تمدید ادامه فعالیت، بازنگری، اصلاح و یا تغییرات اساسی در مفاد این تفاهم‌نامه با توافق طرفین امکانپذیر است.

همکاری در زمینه تحقق برنامه نوسازی مسکن و تامین خدمات پشتیبان سکونت در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهر تهران، همکاری در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک مصوب ستاد بازآفرینی شهر تهران با اولویت اجرای پروژه‌های تسهیل‌کننده جریان نوسازی مسکن در محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد تهران، همکاری در زمینه تهیه و ارایه بسته‌های تشویقی شهرسازی، مالی، حقوقی و اجرایی برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران و تصویب آن در مراجع ذی ربط بخشی از چارچوب‌های همکاری‌های مشترک است.

در ماده ۵ این تفاهم‌نامه که به موضوع راهبری و نظارت تاکید دارد، پیش‌بینی شده  تا کمیته‌ای مشترک از نمایندگان شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری با عنوان کمیته مشترک هماهنگی تشکل شود. این کمیته در زمینه فعال‌سازی، نظارت و پیگیری ماده این تفاهم نامه اقدام و گزارش فصلی را به بالاترین مقام امضاکننده تفاهم تهیه و ارسال می‌کند.

بنا بر این ماده قانونی اعضای کمیته شامل معاونت شهرسازی و معماری، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع، معاون مسکن و ساختمان، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از وزارت راه و شهرسازی و معاون شهرسازی و شهرداری تهران، معاون برنامه‌ریزی توسعه شهری و مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از طرف شهرداری هستند. همچنین وظایف این کمیته مشترک که دبیرخانه آن در شرکت بازآفرینی شهری ایران تشکیل می‌شود شامل تعیین اهداف کمی و برنامه اجرایی، تعیین ساز و کار تامین منابع و چگونگی انجام کار، نظارت بر فرآیند انجام کار، تشکیل جلسات ماهیانه، رصد و پیگیری اقدامات و تمهید رفع مشکلات و موانع احتمالی است.  

علیرضا زاکانی در این مراسم امضای این تفاهنامه گفت: ما در شهر تهران با دو ویژگی نامبارک بافت فرسوده و افزایش قیمت مسکن و اجاره بهای آن روبه رو هستیم.

وی افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴۵۶۰ هکتار بافت فرسوده روبه رو هستیم که با وجود گسل های اطراف تهران احتمال بروز خطراتی با بروز حوادث طبیعی مانند زلزله وجود دارد.

شهردار تهران با اشاره به اینکه باید این محدوده های پر خطر تعیین تکلیف شود، بیان کرد: وجود این معضلات در تهران برنامه ریزی و رفع موانع سر راه احیای بافت فرسوده را در مقابل مدیریت شهری قرار داده تا ضمن پیگیری جدی به گونه ای عمل شود تا ضمن دگرگونی چهره شهر، با ایجاد سرانه های هفتگانه خدماتی امکان زیست بهتری را در محدوده بافت های فرسوده و ناپایدار ایجاد کنیم.

زاکانی با اشاره به افزایش قیمت مسکن و اجاره بهای آن یادآور شد: قیمت هر متر مسکن در تهران به اندازه ای افزایش داشته که از استطاعت مردم بالاتر رفته و فشار مضاعفی را به سبد خانوار مردم تهران تحمیل می کند.

وی افزود: برای تغییر این معادله و حرکت در یک مسیر جدید، قانون تولید مسکن و ورود دولت به موضوع ساخت جهادی مسکن می تواند فرصت مغتنمی را در این حوزه ایجاد کند.

شهردار تهران در ادامه تاکید کرد: در حال حاضر مدیریت شهری با ایجاد قرارگاه جهادی مسکن به صورت عموم تسهیلات ویژه ای را در زمینه ساخت و ساز در تهران در نظر گرفته است.

وی افزود: این تسهیلات با رویکرد احیا و نوسازی بافت فرسوده در نظر گرفته است تا گره کور ساخت و ساز و صدور پروانه در تهران باز شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه نیاز پایتخت به مسکن بالاست، گفت: می توان با تجمیع ریزدانه ها و استفاده از ظرفیت های دولتی و امکاناتی که قرارگاه جهادی مسکن ایجاد می کند ضمن اجرای تعهداتی که به سازندگان و سرمایه گذاران در این زمینه داریم زمینه ساخت و ساز فعال در تهران را ایجاد می کنیم.

زاکانی با تاکید بر اینکه تهران به دلیل شرایط خاص خود نیاز به تولید مسکن بیشتری دارد؛ افزود: امروز با امضای این تفاهم نامه امکان ساخت ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در هر سال فراهم می شود.

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر قرارگاه جهادی مسکن در تمامی مناطق ۲۲گانه شهر تهران فعال است.

 رستم قاسمی هم در این مراسم گفت: با حضور دولت در نهضت تولید مسکن و تعهداتی که در این زمینه دارد، در ۶ماه گذشته اقدامات خوبی در زمینه زیرساخت های نرم افزاری برای ساخت ۴میلیون مسکن در کشور ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر زمین برای بارگذاری یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی آماده شده است، تاکید کرد: این ظرفیت بزودی به ۲میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون ۸۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور در شهرها و روستاها در دست ساخت است، بیان کرد: این ظرفیت در کنار ۲هزار و۲۰۰ واحد مسکونی مهر که در حال ساخت است؛ ظرفیت خوبی را در کشور ایجاد کرده است.

قاسمی با پرداختن به تسهیلات ویژه ای که دولت در نظر دارد در شهرهای جدید به متقاضیان اعطا کند، گفت: بزودی طرح ساخت ۱۰ تا ۱۵هزار واحد مسکونی در استان های کشور شروع می شود که اطلاع رسانی های لازم در این زمینه به مردم خواهد شد.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری با شهرداری تهران یادآور شد: طبق آمارهای موجود ۲میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده قرار گرفته است که نیاز به نوسازی دارد. طبق برنامه ریزی های انجام شده ساخت سالی ۱۵۰هزار واحد مسکونی در هر یک از کلانشهرهای کشور شروع می شود و در اجرای این طرح دولت منابع و امکانات را در اختیار سازندگان قرار می دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح ساخت سالی ۱۵۰هزار واحد مسکونی در شهرهای دیگر شروع شده است، تاکید کرد: با امضای این تفاهم نامه با همت شهرداری تهران این طرح در پایتخت نیز شروع می شود.

رستم قاسمی با اشاره به ساخت تنها ۱۰هزار واحد مسکونی در سال های گذشته در محدوده بافت فرسوده شهر تهران گفت: با توجه به روند کندی که احیای بافت فرسوده در تهران داشت، ساخت واحدهای مسکونی در تهران در راستای این تفاهم نامه این کمبودها را جبران کرده و نه تنها وضعیت مسکن بهبود می یابد، بلکه اجاره بهای مسکن نیز در پایتخت کاهش می یابد.

وی در ادامه با اشاره به اعطای ۴۵۰میلیون تومان تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی به سازندگان افزود: همچنین ودیعه ۶۰میلیون تومانی برای ساخت واحدهای فرسوده در نظر گرفته شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه قانون جهش مسکن تحول بزرگی  را در تولید مسکن در پایتخت ایجاد می کند، بیان کرد: خیال ما راحت است که در شهرداری تهران فردی قوی و با اراده حضور دارد تا برنامه های حوزه مسکن به نتیجه مطلوبی برسد.

وی در پایان تاکید کرد: تمام ظرفیت های وزارت راه و شهرسازی در خدمت مردم تهران است تا یک جهش بزرگ در بهبود وضعیت بافت های فرسوده شهر ایجاد شود.