به گزارش اکو ایران ، اعضای شورای شهر تهران بارها نسبت به پاسخ شهرداری به تذکراتشان معترض بودند .به گفته آنها پاسخ ها قانع کننده نیست و یک بار نیز مهدی چمران رییس شورای شهر تهران تاکید کرد که دیگر چنین پاسخ هایی را پس می فرستد . به جز شهرداری سایر نهادهای تصمیم گیر در شهر تهران هم به تذکرات اعضا توجهی ندارند .

به طور مثال بارها  اعضای شورای شهردر خصوص ساختمان های نا ایمن و پرخطر شهری تذکر داده اند و خواستار تعیین تکلیف 129 مجتمع که بخشی از آنها دولتی و در اختیار نهادهای عمومی هستند شده اند اما همچنان سکوت پاسخ به تذکرات پی در پی شورایی هاست . درخصوص حادثه خیز بودن بازار گل محلاتی هم بارها در صحن شورا تذکر داده شده بود و آخرین هشدار نیز درخصوص کانال فاضلاب عباس آباد  بود که چندین بار از سوی اعضای شورای شهر درخواست کردن آن داده شد اما باز هم از سوی تصمیم گیران  مورد بی توجهی قرار گرفت . اما چند روز پیش یک کودک 6 ساله در این کانال جان خود را از دست داد .

 مرگ تلخ کودک 6 ساله واکنش اعضای منتقد را در پی داشت .  جعفر شربیانی عضو هیات رییسه شورای شهر تهران گفت :‌مرگ کودک شش ساله در کانال آب عباس‌آباد حاصل مدیریت ناکارآمد و بی توجه به مردم مجاور کانال در این محله است به زودی درباره حواشی خون دل خوردن ها و پیگیری های مستمر ه و بابت سرپوشیده کردن کانال عباس آباد با مردم ری سخن خواهم گفت عجالتاً به نمایندگی از مردم از دادستان شهرستان تمنا دارم بر اساس مفاد جلسه ۲۹ دی امسال اقدام به برخورد جدی موثر و عبرت انگیز با مسببین این حادثه کند

همچنین ناصر امانی،عضو شورای شهر تهران درباره حادثه کانال آب محله عباس‌آباد نوشت :  در گزارش بازدید از محله عباس آباد شهر ری به تاریخ سوم مهرماه ۱۴۰۰ در جلسه علنی شورای شهر تهران از خطرات کانال آب این محله سخن گفتم، حال با کمال تاسف خبر فوت کودکی شش ساله در این کانال رسیده، ‌برخورد قاطع با مدیران بی عمل را خواستارم.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران هم با یادآوری این که  شانزدهم شهریورماه در این خصوص تذکر داده است گفت :‌در دهمین جلسه شورا بود که شهردار وقت منطقه 20برای ارائه گزارش درخصوص اقدامات و برنامه‌ها در صحن شورا حاضر شده بود و در همین جلسه موضوع ایمنی و لزوم سرپوشیده کردن کانال‌های آب محله عباس‌آباد را متذکر شدم، اما متأسفانه با گذشت بیش از 5ماه و در سایه بی‌توجهی به این موضوع مهم، شاهد وقوع چنین حادثه‌ای هستیم.

وی ادامه داد :‌در این موضوع نباید مسئولیت سازمان‌های دیگر نظیر آب و فاضلاب را از یاد برد، اما آنچه مورد اهمیت است مرگ دلخراش این کودک و پیشگیری از وقوع چنین حوادثی است.

صادقی با بیان این که به‌نظر می‌رسد زمان آن فرارسیده تا مکانیسم پیگیری تذکرات و الزام شهرداری، سایر نهادها، سازمان‌ها و مراکزی که در شهر مسئولیت دارند و بعضا هم زیرمجموعه شهرداری تهران نیستند، تغییر کند گفت :‌ شهروندان باید ببینند خواسته‌های آنها که از زبان نمایندگان‌شان به گوش مسئولان می‌رسد منجر به تغییر و اصلاح مسیر می‌شود و در فرایندی شفاف و در دسترس برای مردم قابل پیگیری است.

به گفته صادقی این نخستین‌بار نیست که بی‌توجهی به تذکرات اعضای شورا حادثه می‌آفریند؛ همچنان‌که در مهرماه سال‌جاری نسبت به لزوم ایمن‌سازی‌ بازار گل شهیدمحلاتی مواردی را متذکر شدم، اما در سایه بی‌توجهی به این امر، چند ماه بعد، آتش‌سوزی در این بازار گل رخ داد و خسارات فراوانی به‌جا گذاشت.

رییس کمیته شفافیت شورای شهر تهران خواستار تعیین مکانیسم برخورد با متخلفان شد و گفت :‌ مجموعه مدیریت شهری باید به‌گونه‌ای با متخلفانی که در بروز چنین حوادث دلخراشی دخیل بودند، برخورد کند که دیگر هیچ مسئولی به‌خود اجازه اهمال‌کاری، آن هم در مواردی که با جان شهروندان سر و کار دارد را ندهد. متأسفانه ساختارهای نظارتی تمام تلاش و توان خود را بر شنیده‌های واصله و گزارش‌های شخصی و برخوردهای پلیسی استوار کرده‌اند؛ درصورتی که اصل کار در مدیریت شهری باید بر پیشگیری و جلوگیری از کوتاهی و عدم‌انجام وظیفه باشد.

رفتار امروز دستگاه نظارتی باعث شده مدیران برای دوری از هرگونه سوءظن پیرامون خود دست به کارهای بزرگ نزنند و در مواردی مثل موضوع این کانال آب که مشکل بزرگی بین چند دستگاه است، ورود نکنند؛ درصورتی که با فشار و نظارت باید مهم‌ترین مشکلات و خطرهای شهر را بشناسند و برای رفع آنها نظارت لحظه‌ای و مینیاتوری داشته باشند. 

وی ادامه داد :‌متأسفانه به‌رغم همه دل‌نگرانی‌ها و دغدغه‌ها این حادثه اتفاق افتاده، اما ما نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران باید پیگیری این حادثه را در صدر اقدامات خود قرار دهیم و اجازه ندهیم چنین حوادثی تکرار شود.