به گزارش اکو ایران ، رسم هر سال افزایش نرح بلیت مترو و اتوبوس است . در سال های اخیر بارها از سوی مدیران شهری سخن از نرخ های واقعی هزینه های سفر توسط مترو و اتوبوس شده ، براساس قانون سهم مسافران یک سوم هزینه سفر است  اما هیچ گاه به دلایل اجتماعی و اقتصادی هزینه های واقعی از مسافران گرفته نشده ، و مسافران حدود 20 درصد از هزینه ها را پرداخت می کنند . اما هزینه های محاسبه شده برای تعیین نرخ بلیت واقعی است ؟

برخی کارشناسان شهری معتقدند برخی از هزینه های ایجاد شده قابل صرفه جویی است و نباید به پای مسافران نوشته شود ،مثالی که این گروه می آورند ورود ناگهانی چند هزار نیروی انسانی به متروی تهران بود که آن زمان بیش از نیاز مترو بود و این پرسش را مطرح می کنند که آیا این تعداد نیروی انسانی در مترو متناسب با نیازهای این شرکت است ؟ آیا این نیروانسانی که در دوره های مختلف با انگیزه های مختلف افزوده شده هزینه های این شرکت را بالا نبرده است ؟ یا در سرمایه گذاری ها وهزینه های عمرانی ، نگهداشت و ... بهینه رفتار می شود ؟ پرسش هایی که اگر پاسخ داده شود مشخص می شود چقدر به مسافران یارانه سفر پرداخت می شود .

شرکت مترو برای محاسبه هزینه ها سفر به هزینه های تعمیرات و نگهداری، قطعات یدکی و تأمین ایمنی سیستم خدمت رسانی به شهروندان اشاره می کند .

photo_۲۰۲۲-۰۲-۲۶_۱۸-۳۳-۳۰

 

به گفته مدیران شهری ، شرکت بهره‌برداری متروی تهران هر ساله ضمن برآورد هزینه‌های سال آتی خود و همچنین تعیین قیمت تمام شده بلیت مترو، منابعی را برای تامین هزینه‌های خود پیشنهاد می کند  که على الاصول این منابع می‌بایست به‌صورت مساوی از طریق مسافران، شهرداری تهران و دولت تامین شود، اما هر ساله با توجه به افزایش هزینه‌های بهره‌برداری و همچنین محدودیت‌های موجود عملاً امکان دریافت تمام هزینه‌های بهره‌برداری به روش‌های فوق وجود ندارد و تنها راهکار تأمین کسری، استفاده از کمک‌های دولت و شهرداری تهران است .شیوع ویروس کرونا باعث شده  که تعداد مسافران مترو در سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ کاهش چشمگیری داشته باشند.

روند کاهش تعداد مسافر مترو پس از انتشار ویروس کرونا

photo_۲۰۲۲-۰۲-۲۶_۱۸-۳۳-۵۲

کاهش تعداد مسافران مترو باعث شد  که نزدیک به ۵۰ درصد درآمدهای پیش‌بینی شده فروش بلیت در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ محقق نشود.

photo_۲۰۲۲-۰۲-۲۶_۱۸-۳۴-۱۴

عدم تحقق درآمدهای پیش‌بینی شده فروش بلیت باعث شده  مترو با مشکلات زیادی در تأمین هزینه‌های مهم و حیاتی خود مواجه شود با توجه به پیش‌بینی هزینه‌های شرکت و تعداد مسافران مترو در سال ۱۴۰۱ قیمت بلیت تک سفره مترو بیش از  19 هزار تومان است .دریافت یک سوم قیمت تمام شده بلیت از مسافران مستلزم افزایش چندین برابری قیمت‌های سال ۱۴۰۰ است  که  مدیران مترو می گویند به جهت رعایت حال اقشار آسیب پذیر جامعه  این میزان افزایش غیرممکن است . بنابراین قیمت‌های بلیت مترو در سال ۱۴۰۱ با افزایش متوسط 25 درصدی نسبت به قیمت‌های سال گذشته  مصوب شد .

photo_۲۰۲۲-۰۲-۲۶_۱۸-۳۴-۳۷

با توجه به تخفیف‌های پیش‌بینی شده برای مسافران دارای کارت بلیت مبلغ دار ، متوسط دریافتی از هر مسافر در سال ۱۴۰۱ معادل ۲۵.۰۱۳ ریال خواهد بود بنابراین در سال ۱۴۰۱ مسافران مترو (۲۲%) درصد قیمت تمام شده بدون احتساب استهلاک و (۱۳٪) درصد قیمت تمام شده با احتساب استهلاک را پرداخت خواهند کرد.

photo_۲۰۲۲-۰۲-۲۶_۱۸-۳۴-۵۷