بازهم بازار تهران درآتش سوخت. امروز صبح ساعت  ۷:۳۸  قبل از آن که قفل حجره های تیمچه حاجب الدوله باز شود . یکی از مغازه ها دچار آتش سوزی می شود . جلال ملکی  سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران درباره آخرین جزییات حادثه آتش‌سوزی گسترده در بازار تهران می گوید : در ساعت ۰۷:۳۸ صبح امروز یک مورد آتش‌سوزی گسترده در تیمچه حاجب‌الدوله به سامانه ۱۲۵ سازمان آتش‌نشانی اطلاع داده شد.

۷ ایستگاه آتش‌نشانی به همراه نیروهای شهرداری و ستاد بحران به  محل حادثه می روند ، تیمچه حاجب‌الدوله از سراهای قدیمی در بازار است،به گفته ملکی  سقف کاملا مسدودی دارد البته شیشه سقف‌ها کاملا ریخته  و درب تمامی مغازه‌ها هم  قفل بود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تخمین زده است که حدود ۳۰ باب مغازه با متراژ‌های مختلف دچار حریق شده که  این مغازه‌ها با کاربری لوازم خانگی بودند که اجناس به صورت کاملا فشرده در آن‌ها چیده شده بود.

ملکی می گوید: خوشبختانه اول صبح بود و مردم و مغازه‌داران در این تیمچه حضور نداشتند. شعله‌زنی انجام شده اما هنوز لکه‌گیری انجام نشده است. هنوز نمی‌دانیم کسی در این مغازه‌ها بوده است یا نه. صداهایی از برخی از مغازه‌ها نیز شنیده می‌شود که به دلیل انفجارهایی است که رخ می‌دهد.

62180185

 ماه گذشته بود که آتش سوزی گسترده دیگری در بازار تهران درناصر خسرو نرسیده به کوچه مروی رخ داد ، در آن آتش سوزی نیز 8 معازه در آتش سوختند . بازار تهران یکی از آسیب پذیر ترین نقاط تهران در برابر حریق است .

مدتی پیش  زهرا شمس احسان عضو شورای شهر تهران به وضعیت نا ایمن بازار تهران اشاره کرده و گفته بود که  بازار تهران فرسودگی مفرط، تراکم شدید فعالیت کنندگان و بورس فعالیت‌ها حاوی پتانسیل حریق است. مساحت ۱۱۲ هکتاری بازار تهران ۲ دهم درصد از مساحت تهران را در بر می‌گیرد، ۵۲ درصد عمده فروشی‌ها، ۵ درصد خرده فروشی‌ها و ۷ درصد کارگاه‌های تولیدی شهر تهران نیز در این مکان مستقر شده اند.

666

به گفته او روزانه یک و نیم تا ۲ میلیون نفر به محدوده بازار مراجعه می‌کنند درحالیکه بازار دچار فرسودگی مفرط است. ۷۲ درصد بناها بیش از ۳۰ سال است و ۴۸ درصد بناها بیش از ۵۰ سال عمر دارند و از مهمترین مسائل فقر شدید فضاهای روباز و نفوذناپذیری معابر است.

این عضو شورای شهر تهران هشدار داده بود: با قدمت ۲۰۰ ساله بازار در حال حاضر بخش قابل توجهی از سیم کشی‌ها موجود مستهلک شده و در حوزه لوله کشی آب نیز بخشی از ظرفیت‌های کنونی پوسیده شده است. رفع خطر از بناها واقع در معابر عمومی و خصوصی از وظایف اساسی شهرداری است بنابراین ضروری است در قالب مدیریت یکپارچه اقدامات فوریت دار از جمله صدور و یا ضرورت تمدید پروانه کسب را به داشتن شناسنامه ایمنی، هوشمند سازی اطفا حریق، تشکیل کمیته نظارت بر ایمنی بازار، اعتمادسازی میان بازاریان و مدیریت شهری، ارائه مشوق به بازاریان برای نوسازی و تکمیل زیرساخت‌های موجود در دستور کار قرار گیرد.

untitled

او از شهردار تهران خواست با تشکیل کارگروه ویژه نسبت به مدیریت این موضوع اقدام سریعی را انجام دهد.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران که زمانی مسئولیت مدیریت و پیشگیری از بحران پایتخت را برعهده داشت در خصوص راهکارهایی پیشنهادی برای حل ایمنی بازار نیز به خبرگزاری پانا گفته بود :ایمنی بازار موضوع پیچیده‌ای است که به نظر من کارشناس این موضوع به راحتی حل شدنی نیست، زیرا ما در کشورمان مدیریت بحران جمعیت انبوه را نداریم و بازار تهران جدایی از فرسودگی و زیرساخت‌هایش به دلیل مشکلاتی که دارد بحران زا است. یکی از بهترین راهکارها این است که بازار تهران به عنوان مکانی ارزشمند و میراثی حفظ شود و بقیه صنوف و فعالان بازار به نقطه‌ای مدرن و ایمن منتقل شوند.