به گزارش اکو ایران،به دردهای همیشگی و مزمن عادت می کنیم مانند این روزها که ساعت ها در ترافیک می مانیم . آسمان تهران خاکستری و تنفس دشوار است و ما به آمدن باد امیدواریم . دیگراز سخن مدیرانی که برای کاهش آلودگی هوا توصیه می کنند به دعا برای وزش باد سخت نمی گیریم .  به شلوغی مترو و اتوبوس هم سالیان دراز است که عادت کرده ایم  .مانند عادت به زندگی با کرونا . به اعلام هر روزه آمار مرگ و میرها در ساعت 14 .

 رکورد زنی آلودگی هوا در دی ماه  رسم هر ساله زمستان است . این روزها انتظار برای رسیدن به مقصد طولانی تر شده است . پلیس می گوید به روزهای قبل از کرونا نزدیک شده ایم و اگر سفرهای آموزشی  هم به صورت جدی شروع شود از ایام پرترافیک شهر در روزهای پیش از کرونا هم خیابان ها شلوغ تر می شود .

کافی است ساعت 5 بعد ازظهر به یکی از خیابان های اصلی شهر بیایید . رسیدن به مقصد کم تر از دو ساعت را فراموش کنید . از خیابان مطهری تقاطع میرازی شیرازی ، با موتور تا خیابان میرداماد حدود یک ساعت و نیم زمان لازم است .

اگر وسیله انتخابی موتور نباشد که امکان تردد از خط ویژه و لا به لای خودروها را دارد . این انتظار بیشتر می شود . یک مسافر از چهارراه پارک وی  اگر ساعت 17 به مقصد انتهای خیابان پیروزی حرکت کند ساعت 20 و 10 دقیقه به خانه می رسد ، بیش از 3 ساعت سفر در خیابان های شلوغ تهران . این مسافر که هر روز مجبور است این مسیر را طی کند می گوید :‌از چها راه پارک وی تا میدان هفت تیر یک ساعت و نیم زمان لازم است . از این  هفت تیر تا مخبرالدوله سرسعدی که خیابان قفل است و بهتر است پیاده این مسیر را برویم نیز یک ساعت زمان در ترافیک هستیم و باقی مسیر هم اگر ترافیک روان باشد نیز حدود 40 دقیقه  برای رسیدن به مقصد وقت لازم است .

ایستگاه های مملو از مسافر اتوبوس و اتوبوس هایی که فضایی برای مسافر تازه ندارند ،چند سال پیش همین تصاویر باعث شد که شایعه ترافیک سیاسی مطرح شود اما حالا شهروندان تهرانی حساسیتی به این ترافیک ها ندارند .

سید جعفر تشکری هاشمی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تایید افزایش ترافیک عصرگاهی تهران می گوید :‌ وضعیت ترافیک ما نا مطلوب است و درآن شکی نیست اما راهکار حل این مشکل رسیدگی به  حمل و نقل عمومی است که ما در بودجه 1401 به آن توجه کرده و منابع خوبی را برای آن پیش بینی کرده ایم  و امیدواریم در تلفیق هم به این موضوع توجه شود .

وی ادامه می دهد :‌امیدواریم گشایش هایی در سال آینده در حوزه حمل و نقل ایجاد شود و اگر اعتبار لازم به این حوزه اختصاص پیدا نکند در بر  همان پاشنه می چرخد .

تشکری هاشمی می گوید : با حجم قابل توجهی از ترافیک عصرگاهی که نسبت به ترافیک صبح هم سنگین تر است مواجه هستیم  واین تحت تاثیر دوران کرونا است که 70 درصد ظرفیت حمل و نقل عمومی به خودروی شخصی منتقل شده و تنها راهکار برون رفت از وضعیت کنونی هم تامین ناوگان حمل و نقل عمومی است .

 مدتی پیش هم سید ابوالفضل موسوی پور جانشین پلیس راهور تهران بزرگ درخصوص حجم ترافیک تهران گفته بود: مساحت ترافیک تهران در روزهای عادی هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع است و حجم و طول ترافیک در صبح، عصر و شب در شهر تهران متفاوت است و این موضوع در روزهای بارانی و عادی با یکدیگر فرق دارد.

او زمان پیک، اوج تراکم و ترافیک در پایتخت صبح ها ۷:۳۰ دقیقه و در عصرها ۱۸:۳۰ دقیقه است، عنوان کرده و می گوید: شروع و خاتمه ترافیک در یک روز عادی از ۶ صبح تا ۲۱:۳۰ دقیقه شب است و بعد از این ساعت تقریبا ترافیک در محورها، به صورت عادی در می‌آید.