اعضای شورای اسلامی شهر تهران پس از بحث و بررسی یک ساعته تکلیف عوارض ناشی از پارک حاشیه ای در سال 1401 را مشخص کردند.

سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: ما تا اخر امسال مکلف هستیم تا 20 هزار فضای پارک را در مناطق 2 ،6 و 7 به صورت مدیریت مکانیزه تحویل دهیم که هم اکنون این اقدام در حال انجام است و مراحل پایانی خود را می گذراند.

وی ادامه داد: در لایحه مربوط به سال 1401 تغییراتی نسبت به عوارض سال 1400 رخ داده که حداکثر افزایش در این خصوص بین 25 تا 28 درصد است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطر نشان ساخت: بر اساس پیش بینی های صورت گرفته عوارض نرخ پارک بر اساس مدت زمان توقف در نیم ساعت اول رایگان است اما برای نیم ساعت های بعد تا دو ساعت برای خودروهای سواری و وانت بار که 1250 تومان بود به 1600 افزایش می یابد و برای بعد از دو ساعت به دو هزار تومان و برای کامیونت و مینی بوس نیز در همین سطح 25 تا 28 درصد افزایش  در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: بنا به پیشنهاد کمیسیون حمل و نقل تغییری در ضرایب اعمال شده که بر این اساس رده عملکردی معابر از «الف» تا «د» این ضرایب از یک هشتم تا یک تغییر می کند. همچنین ما ضریب خوش حسابی که 20 درصد تخفیف به واسطه وجود منابع در حساب شهروندی بود را بنا به مذاکراتی که صورت گرفت به 10 درصد کاهش دادیم.

شفیعی بیان کرد: ما تا تعیین دقیق رده عملکردی هر معبر که باید در مورد آنها مطالعه لازم صورت گرفته و مورد تصویب شورای ترافیک شهر تهران قرار بگیرد، رده عملکردی را سطح «ج» در نظر میگیریم تا تعیین تکلیف در ماه های آینده برای آنها انجام شود.

وی ادامه داد: در تبصره الحاقی به ماده سوم آمده که شهرداری تهران مکلف است فضایی را فراهم آورد تا امکان مشاهده فضاهای اشغال شده یا عدم اشغال شده برای شهروندان قابل رویت باشد. در این زمینه باید گفت که زیرساخت های این موضوع در حوزه حمل و نقل و ترافیک فراهم نیست و در این خصوص ما از نظر سخت افزاری با مشکل رو به رو هستیم که هزینه زیادی را با خود دارد. باید در این زمینه گفت که ما هنوز از نظر راهکار فنی به جمع بندی نرسیدیم. این روش فعلا می تواند در مناطق ادامه پیدا کند تا این مشکل برطرف شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در ماده ششم اصلاحی که به وضعیت ساعات پیک ترافیک اشاره دارد ما پیشنهاد ضریب یک و نیم را دادیم که کمیسیون این موضوع را منوط کردند به تصویب مجدد در شورای شهر که خواهش دارم چون بحث های فنی اش در معاونت حمل و نقل و ترافیک انجام شده و ارزش گزاری در مورد آن صورت گرفته شورا به این عدد اعتماد کند.

وی خاطر نشان ساخت: ماده 12 اصلاحی شهرداری را مکلف کرده تا پایان 1401، 120 هزار فضای پارک را تحت مدیریت مکانیزه قرار دهد. ما تا پایان امسال با توجه به روش اجرایی 20 هزار فضای پارک را تحت مدیریت قرار می دهیم و اگر همین رویه ادامه پیدا کند 60 هزار فضا را می توانیم تا پایان سال آینده تحت مدیریت قرار دهیم. دوستان هدف گذاری بالاتری را انجام داده اند ولی ما تمام تلاش خود را می کنیم به عددی که مورد تاکید اعضای کمیسیون بوده است  برسانیم.

در ادامه بررسی این موضوع رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد کرد: با توجه به اینکه اجرای طرح پارک حاشیه‌ای بر عهده پیمانکاران است، لذا باید به صراحت در لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای اعلام شود که درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای پس از اخذ از پیمانکاران به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد.

درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای به خزانه دولت واریز شود تا صرف ساخت پارکینگ شود

«سید جعفر تشکری هاشمی» گفت: با توجه به اینکه فضاهای پارک حاشیه‌ای همیشه مملو از خودروهای پارک شده و تقاضا برای پارک خودرو است و از طرفی، ساعت تعیین شده برای پارک حاشیه‌ای در بازه زمانی ساعت 7 تا 21 در نظر گرفته شده است، مقرر شد موضوع  لحاظ کردن ساعت اوج ترافیک که نیازمند کار کارشناسی بیشتر است، مجدداً بررسی شود.

وی با اشاره به نکته‌ای که مورد تاکید شهرداری تهران و دیوان محاسبات در گذشته بوده است  گفت: در این لایحه باید یک مورد را به صراحت اعلام کنیم و آن اینکه در ماده ١٥ قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی گفته شده ١٠٠ درصد درآمد پارک حاشیه‌ای به حساب خزانه دولت واریز شده تا صرف پارکینگ‌سازی شود.

تشکری هاشمی با بیان اینکه پیمانکاران این طرح را اجرا می‌کنند و طبیعتاً باید مبلغ مأخوذه از پیمانکاران را به عنوان درآمد تلقی نماییم، تأکید کرد: باید در این لایحه به صراحت اعلام شود که درآمد حاصل از پارک حاشیه‌ای در چارچوب ماده ١١ این لایحه، پس از اخذ از پیمانکاران به حساب خزانه دولت واریز خواهد شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از معاونت حمل و نقل و ترافیک خواست با توجه به نیاز شهروندان به فضاهای پارک حاشیه‌ای در ٢٢ منطقه شهر تهران، نسبت به ایجاد ١٢٠ هزار فضای پارک اقدام نمایند.

همچنین در در ادامه بررسی این طرح احمد صادقی عضو شورای شهر تهران با ارائه پیشنهادی گفت: برخی از پیشنهادات من در ماده 11 آمده ولی خیلی شفاف در این ماده مطرح نشده است. پیشنهادم این است که یک تبصره به ماده یازده اضافه شود یا یک ماده جداگانه. متن پیشنهادی این است که شهرداری با مشارکت بخش خصوصی نسبت به هوشمندسازی پارک حاشیه ای بدون حضور عامل انسانی و جمع آوری سیستم فعلی که با تردد خودرو پلاک خوان گردشی موجب آلودگی هوا و اعتراض شهروندان شده، اقدام نماید.

وی ادامه داد: در این سیستم با استفاده از فن آوری روز همچون اینترنت اشیا و هوش مصنوعی قابلیت رزرو برخط جای پارک برای شهروندان در سامانه «تهران من» ایجاد شود تا ضمن ایجاد درامد پایدار موجب رضایت شهروندان گردد.

امانی: تعیین عوارض به گونه ای باشد که با مخالفت مواجه نشویم

همچنین در ادامه بررسی این طرح ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: من با اصل لایحه مخالف نیستم اما سقف مجاز 20 درصد است و عوارض پارک حاشیه ای در سال 1401،  25 تا 28 درصد نمی‌تواند افزایش پیدا کند. فرمانداری اگر اعتراض کند من هیچ دفاعی نمی‌توانم بکنم و بهتر است همین الان خودمان اصلاح کنیم.

او ادامه داد: موضوع بعدی اینکه برای جمع کردن پارکبان یک یا دوسال کار تبلیغی شد اما حالا باز می‌خواهیم عوامل انسانی را برای کنترل نرخ پارک برگردانیم که موجب نارضایتی مردم می‌شود. به هرحال هیچ چیز در این لایحه پیش بینی نشده که چگونه می‌خواهیم اقدام کنیم که مردم ناراضی نشوند.

کاشانی: به ازای خدماتی که ارائه می شود عوارض تعیین شود

حبیب کاشانی نیز در ادامه بررسی این لایحه با طرح چند سوال گفت: واقعا ما چه خدماتی قرار است اضافه کنیم؟ ایا این پول را میگیریم چون در 1401 همه دارند افزایش نرخ میدهند و ما هم می خواهیم از این قافله عقب نمانیم؟ چه اتفاقی می افتد و این پول چه می شد؟ آیا خدماتی می دهیم؟ خواهشم این است اگر خدماتی را میخواهیم اضافه کنیم این رقم افزایش یابد. اینکه بگوییم همه دارند در 1401 پول می گیرند ما هم بگیریم و جا نمانیم به نظر درست نمی آید. اگر خدماتی می دهیم به مردم بگوییم که به ازای چه پول پرداخت می کنند.

در ادامه این جلسه سید احمد علوی اظهار داشت: پارک حاشیه ای قرار بود یکی از منابع درامدی پایدار شهرداری تهران باشد. ما با دخیل کردن شرکت های پیمانکاری به دنبال ایجاد منابع درآمد پایدار برای شهر بودیم ولی این شرکت ها به وظایف خود عمل نکردند در حالی که قرار بود اینها در موضوع درامد شهرداری کمک رسان باشند وگرنه خود شهرداری همین کارهایی را که این شرکت ها می کنند می توانست انجام دهد. ما راحت از کنار هوشمندسازی گذشتیم و در پارک حاشیه ای فعلی درامدی برای شهرداری ندیدم.

اقراریان: پارک حاشیه ای باید به منابع درآمد پایدار شهرداری تبدیل شود

در ادامه مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: تجربه ای در دنیا وجود دارد که باعث ی شود تا پارک حاشیه ای به یکی از منابع درآمدهای پایدار شهر مبدل شود.

وی ادامه داد: یکی از اتفاقاتی که هم اکنون در حال  رخ دادن است و زمینه ساز افزایش نارضایتی شهروندان شده اشغال محل پارک حاشیه ای توسط مغازه داران است. مصداق عینی این موضوع را هم اکنون می توان در همین اطراف میدان امام خمینی و مرکز شهر دید. مغازه دار به خودش اجازه میدهد با یک موتور یا کله قندی محل پارک را اشغال کند. شش ماه از عمر این شورا گذشت سوال اینجاست که معاون حمل و نقل و ترافیک چه تدبیری برای حل این مشکل داشته است؟

اقراریان ادامه داد: در دنیا مشخص شده که می بایست یک محل پارک خصوصی، یک محل پارک عمومی و یک محل پارک برای گروه های خاص می بایست در نظر گرفته شود. آن بخشی که عمومی است شهرداری اجازه نمی دهد که کسی به حریم آن تجاوز کند و آن بخش که برای گروه های خاص است نیز مورد محافظت قرار میگیرند.

وی بیان کرد: یکی از کارهایی که می شد کرد و جای آن اکنون خالی است امکان فروش سالیانه پارک حاشیه ای به مغازه هایی است خیابان ها است در حالی که این فضاها امروز به اشغال درآمده اند. این محل های پارک می تواند درامد پایدار برای شهرداری باشد. از سوی دیگر عوارض حاصل از این کار میتواند صرف ساخت پارکینگ در همان مناطق شود.

این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: در ادوار گذشته، شهرداری کم کاری در زیمنه ساخت پارکینگ داشته است. به عبارتی شهرداری به وظیفه خود در ساخت پارکینگ عمل نکرده است. دوستان در حوزه درامدسازی می توانند با خلاقیت منابعی را برای شهر تهران خلق کنند که از محلش مشکلات شهر را حل کنند.

مظفر: نهضت احداث پارکینگ می بایست به صورت مشارکتی در شهر تهران راه اندازی شود

در ادامه بررسی لایحه پارک حاشیه ای میثم مظفر عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: اساسا ما داریم در مورد تعرفه و بهای پارک حاشیه ای صحبت میکنیم در حالی که برخی از معابر ما از عرض مناسب برای پارک حاشیه ای برخوردار نیستند. به لحاظ سیاستگذاری در معابری که عرض کم دارند می آییم میگوییم که در دو خط شمالی و جنوبی پارک حاشیه ای صورت گیرد و تازه به دنبال آن هستیم که چه میزان برای پارک خودرو پول دریافت کنیم در حالی که ما باید به این سمت برویم که مساله را به صورت جدی حل کنیم و در این زمینه به دنبال تحول باشیم و این موضوع را در راسته های جاذب سفر و راسته های تجاری مورد توجه قرار دهیم.

وی با تاکید بر اینکه نهضت احداث پارکینگ می بایست به صورت مشارکتی در شهر تهران راه اندازی شود، خاطر نشان کرد:  من تقاضایم این است به عنوان افرادی که در فضای فکری و برنامه ریزی باید عالمانه روش های گذشته را مورد تجدید نظر قرار دهیم و تغییرات بنیادی ایجاد کنیم و معاونت حمل و نقل برای اجرای نهضت احداث پارکینگ در شهر تهران برنامه مدونی را به شورا ارائه بدهد.

در ادامه این مبحث محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نکات مطرح شد در این جلسه خاطر نشان ساخت: یشنهاد فروش جای پارک به کسبه با اصل عدالت مغایرت دارد به این معنی که اگر کسی جز کسبه باشد جای پارک اختصاصی برا آن در نظر گرفته می شود و این فرد برای کل سال خیالش راحت است.

وی بیان کرد: عدد حاصل از فروش این جای پارک واقعا عدد بزرگی نیست از سوی دیگر اختصاص این جا باعث سردرگمی مردم می شود و افراد باید زمان زیادی را برای یافتن جای پارک اختصاص دهند و اخر جای پارک پیدا نکنند و جریمه شوند.

در واکنش به صحبت های آخوندی، پرویز سروری نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد اقراریان در فروش جای پارک به کسبه را غیر قابل اجرا دانست و اذعان داشت: وقتی شما پیشنهادی را می دهید که شهرداری یک مبلغی را میگیرد و پارکینگ اختصاصی می دهد باید حتما ماموری را هم بگذارد که انجا اشغال نشود. بعدا فرد معترض می شود که من پول دادم که اینجا مال من است و همین می شود یک معضل جدید.

در ادامه تشکری هاشمی در تایید صحبت های نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان ساخت: هیات عمومی دیوان عدالت اداری اجازه نمی دهد که هیچ نهاد، ارگان و فردی نمی تواند به صورت انحصاری و اختصاصی از پارک حاشیه ای استفاده کند . اقدامات کسبه در اشغال محل پارک صد در صد غیر قانونی است و باید به عنوان تخلف با اینها برخورد شود. وی تاکید کرد: شهرداری مجوز ندارد به هیچ کسی امکان استفاده اختصاصی بدهد چرا که اینها باید به صورت عمومی در اختیار مردم قرار بگیرد. پارک حاشیه ای یک قانون است لذا نمی توانیم قانون را نادیده بگیریم. اینکه پارکینگ داشته باشیم چیز خوبی است اما اصل پارک حاشیه یک اصل پذیرفته شده است ما در قانونمان از دهه سی به بعد پیش بینی داشتیم اما در پارک حاشیه باید به گونه ای عمل کنیم که کاهش تقاضا به همراه داشته و کاهش الودگی هوا را به همراه بیاورد.