گزارش رسمی بانک مرکزی نشان میدهد: تحولات بازار مسکن در نیمه فصل پائیز امسال از دو وجه اصلی قابل رصد و بررسی است. وجه نخست، سقوط تورم ماهانه مسکن است. میانگین قیمت مسکن در این ماه تورم ۸/ ۱ درصدی را تجربه کرد. به طوریکه قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران در آبان ماه به ۲۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل نیز نشاندهنده تورم ۱۱۶ درصدی است.

وجه دوم، کاهش قابل توجه و معنادار حجم معاملات آپارتمانهای مسکونی در پایتخت است. دراین ماه تعداد ۴ هزار و ۴۶۶ معامله خرید مسکن در شهر تهران انجام شد که این میزان در مقایسه با ماه قبل، ۴۹ درصد کاهش یافت. بررسیها حاکی از آن است که عمده این معاملات از سوی تقاضای مصرفی تبدیل به احسن واحدهای مسکونی صورت گرفته است. این گروه از افراد که در واقع ملک مسکونی خود را به ملک دیگری تبدیل کرده‌اند و تغییر شرایط برای آنها تفاوت چندانی ایجاد نمی‌کند، بازیکنان اصلی زمین معاملات مسکن در آبان ماه بوده‌اند. درحالی‌که در ماه‌های قبل عمده معاملات مسکن از طریق تقاضای سرمایه‌ای و سفته بازی انجام می‌شد.

حال سوال اصلی در مورد وضعیت بازار مسکن در ماههای آتی آن است که آیا باید منتظر کاهش قیمت اسمی در ادامه سال جاری بود؟ آیا همچنان حجم معاملات خرید و فروش مسکن در سطح حداقلی باقی میماند یا آنکه با توجه به کاهش ریسکهای غیراقتصادی، ممکن است بخشی از متقاضیان به بازار بازگردند؟ و نکته مهم تر آنکه چه شروطی برای رخداد تورم منفی مسکن وجود دارد؟‌فرید قدیری و حمید یاری در برنامه متراژ به این پرسش و بیشتر از آن پاسخ می دهند.