به گزارش اکوایران، دو روز پس از حمله روسیه به اوکراین، ماسک محموله ای از دیش های اینترنت ماهواره ای استارلینک را به اوکراین فرستاد.

رهبران نظامی اوکراین این اقدام را ستودند و یک ژنرال آمریکایی گفت: استارلینک کمپین اطلاعاتی پوتین و تلاش‌ها برای ساکت کردن زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را کاملاً نابود کرد.

استفاده موفقیت آمیز نظامیان اوکراین از استارلینک برای مقابله با تهاجم روسیه، نظامیان چینی را به فکر وا داشته که چه طور می‌توانند در شرایط حساس نظامی و امنیتی با آن مقابله کنند.

نگرانی چینی ها از استارلینک مختص به جنگ اوکراین نبوده و چین پس از احتمال جدی در وقوع دو سانحه فضایی بین ایستگاه فضایی چین و ماهواره‌های ایلان ماسک، این را یک تهدید جدی برای جان فضانواردان تلقی کرده و آمریکا را به نادیده گرفتن معاهدات بین‌المللی و انجام رفتارهای غیرمسئولانه و ناامن متهم کرده است.

ماسک در مصاحبه اخیر خود به فایننشال تایمز گفت: پکن از او خواسته که قول دهد استارلینک را در چین نفروشد. و این کشور به وضوح با تصمیم او برای ارسال سرویس اینترنت ماهواره ای به اوکراین مخالف بوده.

گروه تحقیقاتی PLA، موسسه ردیابی و مخابرات پکن، یک قدم فراتر رفت و تحلیلگران این موسسه اعلام کردند: که برنامه ریزان دفاعی در پکن باید روش های نرم افزاری و سخت افزاری را برای از بین بردن ماهواره های استارلینک و از بین بردن سیستم عامل آن آماده کنند.

این تهدیدها در حالی مطرح می شود که استارتاپ های خصوصی چینی و گروه های دولتی از جمله گلکسی اسپیس و شرکت علوم و فن آوری هوافضای چین برای رقابت با استارلینک در حال تلاش برای استقرار ماهواره های خود در مدار پایین زمین هستند

ماسک 3

دکستر رابرتز، کارشناس آمریکایی - چینی و عضو ارشد شورای آتلانتیک، گفته که محققان نظامی وابسته به دولت کاملا مصمم هستند که استارلینک یک تهدید برای چین محسوب می شود.

وی افزود: نگرانی آن ها قطعا توسط دولت و ارتش چین مشترک است.

رابرتز همچنین اطمینان داشت که پکن اعمال محدودیت بر شرکت های خارجی در بخش های رقابتی و به خصوص بخش های مرتبط با فن آوری را دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: پکن شیوه های تجاری را که اطلاعات زیادی جمع آوری می کنند و پیامدهای امنیتی دارند را محدود خواهد کرد.

ماسک 1

بلین کرسیو، موسس گروه تحقیقاتی تخصصی فن آوری فضایی Orbital Gateway، هم می گوید زنگ خطر بزرگی در چین به صدا درآمده است؛ زیرا اسپیس ایکس و استارلینک بخش مهمی از صنعت  نظامی - فضایی امریکا محسوب می شوند.

برنامه ریزان نظامی پکن نگران سناریویی هستند که در آن هزاران ماهواره ماسک برای نظارت بر چین مستقر شوند یا در سناریوی بدتر، از تایوان که پکن مدعی حاکمیت بر آن است، حمایت کنند.