به گزارش اکوایران، هیئت مذاکره کننده ایرانی در وین سند پیش نویس پیشنهادی خود را تحویل مقامات اروپایی دادند.

ارائه سندهای پیشنهادی توسط ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از دیپلمات های اروپایی نوشته که هیات مذاکره کننده ایرانی مستقر در وین پیش نویس پیشنهادی خود را تحویل مذاکره کنندگان اروپایی داده است. این مذاکره کننده ادعا کرده که خودش این پیش نویس را رویت نکرده اما این پیش نویس حاوی دو سند جداگانه با موضوعات رفع تحریم ها و برنامه هسته ای ایران است.مفاد این پیش‌نویس، شامل کلیه پیشنهادات و مواضع تیم مذاکره کننده ایرانی است

هم چنین بنا بر اعلام محمدرضا غائبی نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قرار است عصر امروز علی باقری کنی رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران در وین، با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کند. هم چنین باقری امروز با نماینده اتحادیه اروپا و نمایندگان آلمان،‌ فرانسه و انگلیس هم دیدار خواهد داشت. این دیدارها در حالی صورت می گیرد که امروز نیز کارگروه‌های کارشناسی به رایزنی‌های خود در وین ادامه داده اند.

توپ در زمین آمریکاست!

از سوی دیگر، علی باقری در گفتگویی با پایگاه خبری-تحلیلی میدلیست آی گفته ایران به هیچ وجه حاضر نیست تحت فشار به توافقی درباره برنامه غنی‌سازی هسته‌ای خود گردن بگذارد و در حال حاضر دقیقاً توپ در زمین آمریکا قرار دارد. باقری همچنین در این مصاحبه گفتگو در خارج از چارچوب توافق اولیه -از قبیل یک توافق موقت موسوم به «کمتر در برابر کمتر» و یا بحث بر سر پیشنهاداتی چون «برجام پلاس» که شامل گفتگو درباره برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران می‌شود- را اکیدا رد کرده است.

3

او در پاسخ به طرح این مسئله که مقامات ایالات متحده در حال هشدار نسبت به بسته شدن پنجره فرصت ها هستند، اظهار کرده که ایران هیچ‌گونه فشاری را احساس نمی‌کند. او همچنین گفته با توجه به خروج یک طرفه ایالات متحده از برجام که به نوعی نقض قطعنامه شورای امنیت و معاهدات بین المللی به شمار می آید، این مذاکرات به ایالات متحده ربط دارد و نه به ایران، اکنون توپ در زمین آمریکاست و آنها باید تحریم‌ها را رفع کنند.

مذاکرات را فورا خاتمه دهید!

از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز خبر داده که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل در گفتگوی تلفنی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا ایران را به گروکشی هسته ای متهم و خواهان توقف فوری مذاکرات هسته ای در وین شده است. او از بلینکن خواسته که قدرت های جهانی در این زمینه گام های سختگیرانه تری را بردارند. بنت در شرایطی این سخنان خود را  مستند به گزارش دیروز آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت های تاسیسات فردو کرده که بر اساس همان گزارش، ایران با درخواست آژانس مبنی بر افزایش بازرسی‌ها و فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت آژانس در این تاسیسات موافقت کرده است.

شایان ذکر است که روز گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش کرده بود ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را با استفاده از سانتریفیوژهای بسیار پیشرفته در تاسیسات فردو آغاز کرده است.