بر اساس گزارش بلومبرگ، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی دستور بررسی افزایش کمک ها و سرمایه گذاری های پادشاهی سعودی را در پاکستان صادر کرد، این اقدام گامی در جهت کمک به کشور جنوب آسیاست که اقتصاد آن به دلیل سیل های مرگبار دچار مشکل شده است.

خبرگزاری دولتی عربستان سعودی در روز سه شنبه گزارش داد که صندوق توسعه عربستان بر روی افزایش سپرده در بانک مرکزی پاکستان از سه میلیارد دلار به پنج میلیارد دلار مطالعه می کند. بر اساس همان گزارش، همچنین برنامه افزایش سرمایه گذاری در پاکستان به سطح ده میلیارد دلار نیز بررسی خواهد شد.

صندوق پادشاهی عربستان برای تقویت متحدان و تحکیم روابط خود به کشورهای در حال توسعه کمک و وام های بلاعوض اعطا می کند. پاکستان یکی از کشورهای منطقه است که در شرایط سخت اقتصادی تکیه بر کمک های پادشاهی سعودی دارد.

این بیانیه سعودی یک روز پس از دیدار ولیعهد با ژنرال سید عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان منتشر شد این ملاقات برای بررسی راه های تقویت روابط دو جانبه و افزایش همکاری ها صورت گرفته بود.

پس از این ملاقات ،اوراق قرضه دلاری ۷.۳۷۵ درصدی سررسید سال ۲۰۳۱ پاکستان با افزایش ۰.۸ سنت به ۳۶.۱ سنت رسید که بیشترین میزان رشد ازابتدای دسامبر بوده است. همچنین اوراق قرضه ۸.۲۵ درصدی سررسید سال ۲۰۲۴ با ۰.۸ سنت افزایش به ۵۴.۲ سنت رسید.

اقتصاد پاکستان نتوانست به اهداف مالیاتی خودش دست یابد و به همین دلیل رابطه اش با صندوق بین المللی به دلیل تاخیر در پرداخت اقساط وام در تنگنای قرار گرفته است.

شرایط کشور پاکستان با سیل هایی که یک سوم کشور را فرا گرفت و رشد اقتصادی را به نصف کاهش داد بدتر شد.

پاکستان برای حل بحران اقتصادی به کشورهای دوست خود متکی است و در اوایل این هفته بیش از ده میلیارد دلار کمک مالی دریافت کرده است.

ذخایر ارزی این کشور به ۵.۶ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده که کمترین میزان در ۹ سال اخیر بوده و واردات کمتر از یک ماه پاکستان را می تواند پوشش دهد.

چشم انداز انقباضی اقتصاد پاکستان باعث کاهش رتبه این کشور شده و مقامات را مجبور کرده تا اقدامات ریاضتی را بر قبوض انرژی و مصرف دلاراعلام کنند.

طاهر عباس رییس تحقیقاتی شرکت مسؤلیت محدود عارف حبیب در کراچی گفت این یک تعهد قوی از جانب عربستان است ولی احتمالا مشمول از سرگیری برنامه صندوق بین المللی پول خواهد شد. برای این منظور دولت باید سیاست های پالایشگاهی را تکمیل کند.

عربستان سعودی ماه گذشته نیز یک وام سه میلیارد دلاری یکساله به پاکستان داد و محمد الجدعان وزیر دارایی عربستان سعودی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت پاکستان تا جایی که بتواند به حمایت از پاکستان ادامه خواهد داد.

پاکستان همچنین به دنبال تمدید وام. ۲.۱ میلیارد دلاری چین است که در ماه مارس سررسید خواهد شد.

حدود سی درصد از بدهی های خارجی پاکستان مربوط به چین می باشد.

سال ۲۰۲۲ سال خوبی برای پاکستان نبود در حالیکه درآمد های این کشور تحت تأثیر کرونا کاهش پیدا کرده بود افزایش قیمت سوخت جهانی به هزینه های این کشور به عنوان واردکننده انرژی فشار وارد کرد و ناتوانی این کشور در تامین انرژی بخش های ازاین کشور را در زمان هایی در تاریکی فرو برد، همچنین با رشد قیمت انرژی پاکستان نتوانست یارانه های انرژی را که در برابر صندوق بین المللی پول متعهد به کاهش آن شده بود به نحو مطلوبی تغییر دهد.

سیل ویرانگری که پاکستان را در نوردید بحران اقتصادی و هزینه های این کشور را بدتر کرد و در کنار آشوب های اجتماعی که توسط عمران خان رهبری می شد وضعیت پاکستان را وخیم تر کرد.

   رشد شاخص دلار هم بدهی های خارجی پاکستان را تحت فشار قرارداد و بازپرداخت بدهی ها را برای این کشور سخت تر کرد.

شرایط پاکستان به اندازه ای سخت شد که این کشور قادر به رفع تعهدهای ارزی واردات خود نشد و کانتینر های وارداتی در بندر کراچی بدون تخلیه متوقف شدند. صرافی ها دلار سی برای ارائه به مردم ندارند، شرکت ها دچار کمبود مواد اولیه وارداتی شدند و بازارسیاه دلار، محل تامین ارز مردم شده است.