به گزارش اکوایران، وزیر خارجه انگلیس در گفتگو با الشرق الاوسط با تکرار اتهامات علیه ایران ادعا کرد بریتانیا به اقدامات خود برای جلوگیری از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

کلورلی: توپ در زمین ایران است

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا در این گفتگو مدعی شده: «ما به اقدامات خود هم برای جلوگیری از فعالیت‌های ایران در منطقه ادامه می‌دهیم و هم به طور خاص افرادی را که مسئول این رفتار هستند هدف تحریم قرار می‌دهیم». او با تکرار ادعای فروش پهپادهای ایرانی به روسیه ادعا کرده: «ما تحریم های بسیار هدفمندی را در پاسخ به اقدامات خاص افراد اعمال می کنیم. بنابراین، وقتی متوجه شدیم که پهپادهای ایرانی به روسیه فروخته می‌شوند و از آن پهپادها برای حمله به اوکراین استفاده می‌شود، تحریم‌های بسیار خاصی را برای شرکت‌ها و افرادی که مسئول صادرات آن پهپادها به روسیه هستند، وضع کردیم».

او ادعا کرده که در ماه مارس سال جاری یک معامله توافق معتبر با ایرانی ها ارائه شده، اما آن‌ها هنوز پاسخی نداده‌اند. در این فاصله، اعتراضات در ایران به وجود آمده و فروش [ادعایی] پهپادها به روسیه انجام شده است. او ادعا کرد: «ما همچنان متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای هستیم، اما اکنون این بر عهده ایران است که به پیشنهاداتی که ما ارائه کرده ایم پاسخ معنادار بدهد. توپ خیلی وقت است در زمین ایران است و مدت‌هاست منتظر یک پاسخ واقعی هستیم».

کلورلی در پاسخ به پرسشی پیرامون به پایان رسیدن مذاکرات گفته: «همان‌طور که گفتم، مذاکراتی که ما انجام دادیم، پیشنهادی که ارائه کردیم، یک مذاکره حساس و عملی بود. ایرانی‌ها تاکنون به درستی با آن برخورد نکرده‌اند. من همچنین معتقدم پیامی که ممکن است به مقامات ایران بفرستم این است که در دست آنهاست که اقداماتی انجام دهند که با این روند تعامل بهتری داشته باشد. ما توافقی را مطرح کردیم، این یک توافق بسیار منصفانه است و ایرانی ها باید با آن تعامل داشته باشند».

مالی: چاره ای جز ادامه تحقیقات آژانس وجود ندارد

در همین شرایط، رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در گفت وگو با شبکه الجزیره، بار دیگر ادعا کرد که اکنون ایران به روسیه در جنگ علیه اوکراین کمک می‌کند.  وی در بخش دیگری از این گفت وگو درباره برنامه هسته ای ایران هشدار داد و گفت: باید با دقت مراقب اقداماتی که ایران در خصوص پرونده هسته ای خود انجام خواهد داد، باشیم. ما به گزینه دیپلماسی برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای باور داریم.

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران همچنین ادعا کرد: ایران پاسخ های اساسی به سوال های آژانس انرژی اتمی، نمی دهد. مدیرکل آژانس انرژی اتمی، شخصیتی مستقل و حرفه ای است. تا زمانی که ایران به سوالات آژانس پاسخ ندهد، آژانس چاره ای جز ادامه تحقیقات ندارد. وی در عین حال تهدید کرد که «ابزارهای دیگر برای مقابله با ایران هنوز وجود دارد».