به گزارش اکوایران، «مجلس نمایندگان در سیطره جمهوری خواهان»، «کناره گیری ایوانکا ترامپ از سیاست»، «سفر رئیس سازمان سیا به اوکراین»، «قطعنامه ضدایرانی سازمان ملل»، «ادعای جدید سالیوان علیه تهران»، «بیانیه تروئیکای اروپایی پیرامون توافق هسته ای» و «ادعاهای نماینده آمریکا در نشست شورای حکام» سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

مجلس نمایندگان قرمز شد

با اعلام پیروزی مایکل گارسیا در حوزه ۲۷ کالیفرنیا، جمهوری‌خواهان به ۲۱۸ کرسی و بنابراین اکثریت مجلس نمایندگان دست یافتند. پیش از این دموکرات ها با کسب 50 کرسی، کنترل مجلس سنا را حفظ کرده بودند و بدین ترتیب نوعی توازن نسبی قدرت در کنگره ایالات متحده شکل گرفته است.

در ادامه تحولات مربوط به انتخابات کنگره، میچ مک‌کانل با کسب ۳۷ رأی دربرابر ۱۰ رأی رقیب خود ریک اسکات را شکست داد و مقام رهبری حزب جمهوری‌خواه در سنا و رهبر اقلیت را به‌دست آورد. پیش از این دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، خواستار برکناری مک‌کانل از مقام خود شده بود.

از سوی دیگر، جو بایدن، رئیس‌جمهور، و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا از نانسی پلوسی خواسته‌اند که در مقام رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان باقی بماند. پیشتر رسانه‌ها گزارش داده بودند که این سیاستمدار ۸۲ ساله قصد دارد در صورت شکست دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان بازنشسته شود و رقابت‌ها برای جانشینی او نیز آغاز شده بود. اما نزدیک بودن بسیار زیاد اختلاف دو حزب در این مجلس امید دموکرات‌ها به تصویب برخی اولویت‌هایشان را افزایش داده و به همین دلیل رهبران حزب دموکرات خواستار ابقای پلوسی شده‌اند، چون شاید در غیاب او حفظ اتحاد دموکرات‌ها با همدیگر دشوار باشد.

ایوانکا از سیاست کنار کشید

ایوانکا ترامپ، دختر دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری سابق آمریکا و همسر جرد کوشنر، پس از این که پدرش اعلام کرد قصد دارد در سال 2024 به دنبال حضور در کاخ سفید باشد، گفت که این بار از سیاست کناره ‌گیری می ‌کند و از کمپین ریاست ‌جمهوری پدرش کنار می‌رود. او گفته: «پدرم را بسیار دوست دارم.. اما این بار ترجیح دادم فرزندان خردسالم را در اولویت قرار دهم. زندگی خصوصی که ما به عنوان یک خانواده ایجاد می کنیم.. من قصد ندارم درگیر سیاست باشم».

سفر رئیس سیا به اوکراین

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز چهارشنبه گفت که با ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، دیدار کرده است. زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی تلویزیونی گفت: «ما ملاقات کردیم و درباره همه موضوعاتی که برای اوکراین مهم است، صحبت کردیم.»

یک مقام آمریکایی در واشنگتن نیز گفت: «ویلیام برنز، که برای گفتگو در مورد جنگ اوکراین در منطقه به سر می‌برد، پس از دیداری در آنکارا، برای دیدار با زلنسکی و سرویس امنیتی اوکراین، به کی‌یف سفر کرده است.»

قطعنامه ضدایرانی سازمان ملل

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه کانادا درباره «وضعیت حقوق بشر در ایران» را به تصویب رساند. این قطعنامه برای تصویب نهایی در ماه آینده به مجمع عمومی ارسال خواهد شد. قطعنامه مذکور که توسط کانادا پیشنهاد شده با ۷۹ رأی موافق، ۲۸ رأی مخالف و ۶۸ رأی ممتنع به تصویب رسیده است. این قطعنامه به تصویب «کمیته مسائل اجتماعی، انسانی و فرهنگی» مجمع عمومی سازمان ملل، موسوم به کمیته سوم رسید.

در واکنش به این مسئله، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، کشورهای بانی قطعنامه حقوق بشر ایران، در پوشش حمایت از حقوق زنان، از همه امکانات خود از جمله انتشار اطلاعات گمراه کننده و نادرست، تحریک افکار عمومی، ارائه آموزش اقدامات خرابکارانه و همچنین حمایت مالی و نظامی از گروه‌های تروریستی استفاده می کنند تا اعتراضات مسالمت آمیز را به خشونت بکشانند.  

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امورخارجه هم طرح این قطعنامه توسط کانادا با حمایت برخی کشورهای غربی و تکرار ادعاهای بی اساس مبتنی بر اطلاعات نادرست و تعمیم‌های غیرصادقانه را فاقد وجاهت قانونی و از اساس مردود دانست و تصریح کرد چنین اقدامات غیر سازنده‌ای نه تنها کمکی به ارتقای وضعیت حقوق بشر در سطح جهانی نمی‌کند، بلکه صرفاً موجب استمرار توسل به کلیشه سازی های منفی و برچسب زنی سیاسی علیه کشورهای مستقل می‌گردد.

ادعای جدید سالیوان علیه تهران

در واکنش به حمله پهپادی روز گذشته به یک کشتی اسرائیلی در دریای عمان، ایالات متحده با ایراد ادعایی تازه، انگشت اتهام را متوجه کرد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه‌ای به بهانه این حادثه اعلام کرد: «ما به شدیدترین لحن حمله مورخ ۱۵ نوامبر به نفتکش موسوم به ام وی پاسیفیک زیرکان که در سواحل عمان در حال حرکت در آب‌های بین‌المللی بود را محکوم می‌کنیم».

اودر ادامه مدعی شده: «بعد از بررسی اطلاعات موجود ما اطمینان داریم که ایران احتمالاً این حمله را با استفاده از یک پهپاد انجام داده است... هیچ توجیهی برای این حمله وجود ندارد. این جدیدترین الگو برای چنین اقداماتی [از سوی ایران] و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در سطحی گسترده‌تر است». کاخ سفید مدعی شده اقدام مورد نظر آزادی دریانوردی از طریق این آبراه حیاتی، کشتی‌‌رانی و بازرگانی بین‌المللی و زندگی سرنشین‌های کشتی‌ها را با مخاطرات فزاینده‌ای مواجه می‌کند. جیک سالیوان در پایان این بیانیه تأکید کرده: «ما از طرق مختلف از جمله به عنوان یکی از طرف‌های چارچوب امنیت دریایی بین‌المللی با شریکان و متحدانمان برای پاسخگو کردن ایران همکاری خواهیم کرد.»

بیانیه تروئیکای اروپایی

با پایان روز اول نشست شورای حکام آژانس، تروئیکای اروپایی بیانیه ای را منتشر کرد که در آن ادعا می شد خواسته‌های فرابرجامی ایران مانع رسیدن به پایان مذاکرات در سپتامبر  گذشته شد. بیانیه ادعا می کرد تروئیکا به همراه شرکا، تمام تلاش خود را برای مذاکره در مورد بازگشت به برنامه هسته ای ایران انجام داده است.

در بخش دیگری از بیانیه تروئیکا به تدابیر جبرانی ایران در برجام که در مقابل بی‌عملی طرف‌های مشارکت کننده در این توافق صورت گرفت اشاره شده و آمده است: امروز، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۱۸ برابر از محدودیت های تعریف شده در برجام فراتر رفته و شامل مقادیر بسیار نگران کننده اورانیوم غنی شده تا ۵، ۲۰ و ۶۰ درصد است. از زمان آخرین گزارش مدیرکل در سپتامبر سال جاری، ایران ذخایر اورانیوم غنی شده با خلوص ۲۰ درصد را تا ۱۶ درصد و ذخایر اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد را تا ۱۲ درصد افزایش داده است. سه کشور اروپایی ادعا کردند: اگر ایران تصمیم نگیرد که بصورت کامل به تعهدات برجامی بازگردد این وضعیت در آینده‌ نزدیک بدتر خواهد شد. از این رو ما به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای مقابله با تشدید بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.

ادعاهای نماینده آمریکا در نشست شورای حکام

نماینده آمریکا در جلسه شورای حکام ادعا کرد ایران به توسعه برنامه هسته‌ایش ورای محدودیت‌های برجامی از طریق راه‌اندازی سانتریفیوژهای پیشرفته و انباشت اورانیوم با غنای بالا ادامه می‌دهد. به ادعای او ایران در ماه سپتامبر امید جمعی را مبنی بر اینکه بازگشت به برجام قریب‌الوقوع است با طرح درخواست‌هایی که می‌دانست غیرممکن است از بین برد. این درخواست‌ها وظایف آژانس اتمی درباره تعهدات پادمانی ایران را سیاسی می‌کرد و از آن‌ها می‌خواست که تعهداتشان را اجرا نکنند.  شرایط از ماه سپتامبر تنها پیچیده‌تر شده است. ایران باید به تحریک‌های هسته‌ای و برداشتن گام‌هایی که خطر اشاعه هسته‌ای زیادی دارند، پایان دهد.