به گزارش اکوایران، رئیس‌جمهور اوکراین نسبت به تخریب سد استراتژیک در نزدیکی خرسون توسط روس‌ها هشدار داد.

هشدار به پوتین نسبت به انفجار سد استراتژیک

بنا بر گزلرش خبرگزاری رویترز، نیروهای اوکراین برای بیرون راندن سربازان روسی از شهر مهم خرسون، -مرکز یکی از ۴ استانی که پوتین یک ماه پیش ادعا کرد به خاک روسیه ضمیمه شده -آماده می‌شوند. هم‌زمان رئیس‌جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، از دولت‌های غربی خواست به روسیه درباره‌ی منفجر کردن سد بزرگ واقع در این منطقه هشدار دهند. در صورت انفجار این سد منطقه بزرگی از جنوب اوکراین زیر آب خواهد رفت. زلنسکی در صحبت‌های تلویزیونی‌اش گفت که روس‌ها در دیواره‌ی سد عظیم «نوا کاخووکا» مواد منفجره کار گذاشته‌ و قصد دارند آن را منفجر کنند. زلنسکی گفت: «حالا همه دنیا باید سریع و قوی عمل کنند و مانع از یک حمله تروریستی دیگر توسط روسیه شوند. نابودی سد به معنی یک فاجعه عظیم انسانی دیگر خواهد بود».

پیش‌تر روسیه اوکراین را متهم کرده بود که این سد را هدف حمله موشکی قرار داده است. مقامات اوکراینی گفته‌‌اند این شگرد روسیه است تا سد را منفجر کند و  تقصیر آن را گردن اوکراین بیندازد. تا الان هیچ طرفی مدرکی برای اثبات ادعایش ارائه نکرده است.

تکرار حوادث جنگ جهانی دوم؟

رودخانه عظیم دنیپرو از میان اوکراین می‌گذرد و در بعضی مناطق عرض آن چندین کیلومتر است. نابودی این سد سیل عظیمی از آب را به پایین‌دست گسیل می‌کند و می‌تواند تا خرسون همه چیز را از بین ببرد. نابودی این سد هم‌چنین کانال‌های آبیاری مزارع را تا کریمه نابود خواهد کرد -منطقه‌ای که از سال ۲۰۱۴ در اشغال قوای روسی قرار دارد.

download (1)

این هشدار به یکی از فجایع جنگ جهانی دوم شباهت دارد. به روایت مورخان اوکراینی ارتش شوروی پس از عقب‌نشینی از رودخانه دنیپرو در آن زمان، سد بزرگ دیگری را منفجر کردند که در سیل  ناشی از آن روستاهای زیادی را آب برد و هزاران نفر کشته شدند. زلنسکی از رهبران دنیا خواسته هشدار تخریب سد را جدی بگیرند و با آن مشابه استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی برخورد کنند، چرا که تاثیر آن همان‌قدر مهلک خواهد بود.

در همین شرایط، وزیر دفاع آمریکا، لوید آستین، پس از ۶ ماه با سرگی شویگو، وزیردفاع روسیه، گفتگوی تلفنی داشت. یک دیپلمات بلندپایه روسی گفت که این گفت‌وگو برای از بین بردن سوءتفاهم‌ها ضروری بوده است. پنتاگون از دادن جزییات درباره این تماس تلفنی خودداری کرده، جز این‌که آستین پیش‌قدم آن بوده و در آن به نیاز برای ارتباط بیش‌تر بین آمریکا و روسیه در طول جنگ اوکراین تاکید شده‌است.

تصمیمات سخت

هم‌زمان با پیش‌روی نیروهای اوکراینی در کرانه غربی رود دنیپرو، یکی از مهم‌ترین نبردهای این جنگ هشت ماهه قرار است برای بازپس‌گیری شهر خرسون در نزدیکی سد اتفاق بیفتد. اوکراین اخبار زیادی از جبهه جنگ در خرسون منتشر نکرده‌، اما فرمانده کل نیروهای روسیه در اوکراین به تازگی گفته بود که شرایط در خرسون دشوار است و روسیه شاید مجبور باشد تصمیمات دشواری در آنجا بگیرد.

merlin_210409635_6021d13c-445c-4706-84a9-7d2bf087bd04-master768

نیروهای اوکراینی که در شمال خرسون مسقر هستند، دیروز گفتند که حملات توپخانه روسیه در این مدت کاهش چشم گیری داشته است. به گفته آن‌ها کاهش شلیک و حرکت ماشین‌های زرهی در این منطقه نشان می‌دهد که روسها دچار کمبود مهمات و تجهیزات  هستند.

تشدید درگیری

روز گذشته هم‌چنین کرملین از پاسخ درباره‌ی این که آیا پوتین تصمیم گرفته‌ که از خرسون عقب نشینی کند طفره رفت. رییس ستاد نیروهای مسلح اوکراین گفت: «حدود ۲،۰۰۰ سرباز تازه بسیج شده‌ی روسیه به این منطقه آمده‌اند تا تلفات روس‌ها را جبران و خط مقدم را تقویت کنند». مقامات منصوب مسکو در مناطق اشغال شده مدتی است که شروع به تخلیه‌ی ده‌ها هزار از شهرهای غرب رودخانه به سمت روسیه کرده‌اند. آن‌ها اوکراین را متهم می‌کنند که یک قایق مسافربری را در رودخانه منفجر کرده‌است و ۴ نفر را کشته است. اوکراین می‌گوید یک کرجی را هدف قرار داده‌اند اما پس از ساعت منع عبور و مرور که شهروندان نباید بیرون از خانه‌ها باشند.

2

از ماه سپتامبر که ارتش روسیه در جنگ دچار مشکل شد پوتین تشدید درگیری را در پیش گرفته است. در این یک ماه پوتین دستور فراخوانی صدها هزار سرباز ذخیره را داد، ضمیمه مناطق اشغال شده به روسیه را اعلام کرد و بارها تهدید کرد که از تسلیحات اتمی استفاده خواهد کرد. هم‌چنین در این ماه او کمپین حمله به تاسیسات برق اوکراین با استفاده از موشک‌های کروز و پهبادهای انتحاری در آستانه‌ی زمستان را شروع کرد. وزیر انرژی اوکراین به تازگی اعلام کرد دست‌کم نیمی از نیروگاه‌های برق این کشور از بین رفته‌اند.

کی‌یف و غرب می‌گویند حمله تعمدی به زیرساخت‌های غیرنظامی جنایت جنگی است. اما مسکو اتهام حمله به زیرساخت‌های انرژی را قبول کرده اما همچنان هدف قرار دادن غیرنظامیان را تکذیب می‌کند. وزیر امور خارجه‌ی آمریکا –آنتونی بلنکین- در یک کنفرانس خبری گفت که واشنگتن نشانه‌ای از قصد روسیه برای پایان جنگ اوکراین ندیده است و به جای آن دارند درگیری را مرتباً تشدید می‌کنند.