به گزارش اکوایران، براساس گفته‌های معامله‌گران حجم اسکناس کم بوده و خرید و فروشی انجام نمی‌شود و حتی این موضوع که بازار دیروز کم عمق بوده هم نتوانسته فروشنده‌ها را به بازار بکشاند؛ مسئله ای که نشان می‌دهد که هنوز معامله‌گران در پیدا کردن روند مشکل دارند و منتظر خبر قطعی اند. معامله‌گران فنی هم عقیده دارند که پیش‌روی دلار مقاومت مهم 30 هزار و 300 تا 400 تومان است که فعلا نمی‌تواند از آن عبور کند مگر با یک خبر قطعی. کف حمایت فنی، 29 هزارو 900 تا 800 تومان گزارش شده است که اگر این عدد از دست برود، سطح مهم‌تر 29 هزار و 300 تومان روشن می‌شود. البته تثبیت نرخ زیر سطح حمایتی نیز باید مورد نظر گرفته شود.

 نکته‌ای که در نرخ دلار وجود دارد حرکت هم جهت نقدی تهران و فردایی هرات است؛ معامله‌گران روند را از روی هرات پیدا می‌کنند و عقیده دارند که اگه نرخ نقدی زیر فردایی باشد، می‌شود گفت که روند نزولی است.

روز گذشته همراه با کاهش دلار، نرخ درهم نیز کاهشی بود و با این عدد، دلار نزدیک به 30 هزار و 100 تومان محاسبه می شود. نکته‌ای که در درهم و دلار وجود دارد این است که در این چند روز درهم نسبت به دلار افت و خیز کمتری داشته و حتی می‌شود گفت در خیلی از زمان‌ها، نسبت به روند دلار ناظر بوده که این می‌تواند نشان از مقاومت معامله‌گران درهم و بدبینی آنها باشد.

نرخ سکه نیز دیروز کاهشی بود و به حوالی کف حمایتی 13 میلیون تومان رسیده؛ مقاومت مهم این فلز گرانبها روی 13 میلیون و 300 هزار تومان است.

چشم‌انداز کوتاه‌مدت دلار از نگاه معامله‌گران

معامله‌گران کاهشی، دلیل افت تا کف‌ را به دو خبر نسبت می‌دادند، نخست به توییت اولیانوف که گفته نشانه دلگرم‌کننده‌ای بنظر می‌رسد که همتایان اروپایی گفته‌اند مذاکرات می‌تواند از ۲۳ دسامبر ( ۵ روز دیگر ) از سر گرفته شود. و خبر دوم برمی‌گردد به صحبت‌های باقری که گفته مجموعه ۱+۴ بعد از یک هفته مذاکرات فشرده با رویکرد ایران که در پیش‌نویس مطرح کردیم، موافقت کرد. این معامله‌گران براساس این نکته که تمامی نرخ‌ها به کف حمایتی شان رسیدند و این خبرها چشم‌انداز خوبی نسبت به برجام داشتند، روند را نزولی می‌دیدند اما در مقابل افزایشی‌های بازار به این نکته اشاره می‌کردند که اخر سال میلادی هست و موعد تسویه حساب شرکت‌ها؛ پس انتظار کاهش خاصی از دلار نمی‌رود.

اما اتفاقاتی که در مورد لیر ترکیه این روزها می‌شنویم، در بازار ارز تهران نیز نمود داشته است. در بازار تهران نرخ لیر به زیر 2000 تومن رفته و معاملات این ارز به صورت پرحجم انجام می‌شود.