به اکوایران به نقل از فایننشیال تایمز، اخیرا رئیس بانک جهانی، دیوید مالپاس بیانیه‌ای را از طرف بانک‌ها در نشست آب ‌و هوایی سازمان ملل ارائه داد. بیانیه‌ای که علی‌رغم کمک‌هایی که بانک جهانی در جهت کاهش گرمایش زمین انجام می‌دهد،‌ مورد حمله سازمان ملل و کارشناسان تغییرات آب و هوایی قرار گرفت. 

ال‌گور، فعال محیط زیستی و معاون سابق رئیس جمهور آمریکا، اخیرا  گفت که بانک جهانی در مورد تغییرات آب‌و‌هوایی «فعالیت لازم را ندارد» و «نیاز به مدیریت جدید در این زمینه است».

بانک‌های مختلف تلاش داشتند که بیانیه‌ای مفصل‌تر را ارائه دهند اما مالپاس اشتیاقی برای بیانیه مشترک طولانی نداشت، از نظر او یک بیانیه بسیار کوتاه به همراه پیوستی از برنامه‌های‌آینده هر بانک در مورد فعالیت‌های مرتبط با محیط زیست کفایت می‌کند، مسئله‌ای که با نقد کارشناسان سازمان ملل همراه شد.

این بانک‌ها در پیش‌نویس 4 صفحه‌ای متعهد شده بودند که «تامین مالی خود را به سمت تولید کربن‌کمتر و توسعه‌ای مبنی بر تغییرات آب‌وهوایی تغییر دهند» و به کشورها کمک کنند تا «بودجه ملی خود را با توافق‌نامه پاریس هماهنگ کنند» که در امتداد پایین‌نگه‌داشتن دمای جهانی تا 1.5 درجه سانتی‌گراد بیشتر از سال قبل از صنعتی‌شدن است. 

پس از اعتراض کارشناسان، بانک‌ها بیانیه‌ جدیدی را ارائه دادند که باید بر اساس سوابق خود در حمایت از چنین سرمایه‌گذاری‌هایی با کربن پایین وارد عمل می‌شدند، اما تعهد بودجه‌ای خود را در این زمینه کنار گذاشتند. علاوه بر آن عباراتی مانند «سال‌های باقی مانده تا 2030 بسیار مهم‌اند» و « جریان‌های مالی باید فورا با اهداف توافق پاریس سازگار شود» در این بیانیه قابل تامل است.

اما بانک جهانی با ضعف تعهدی که به آن نسبت داده شده کاملا مخالف است. رئیس این بانک اعلام کرد که بین بانک‌جهانی و بانک‌های توسعه‌چند‌جانبه اتفاق نظر وجود نداشت . امضا کنندگان این بیانیه، بانکهای توسعه آفریقا،‌ توسعه آسیایی، سرمایه‌گذاری زیرساختی آسیا و بانک بازسازی و توسعه اروپایی بودند.

دبیر کل سازمان ملل متحد این اتفاق را «تکان‌دهنده و عمیقا ناامیدکننده» بیان کرد.

اگر چه بانک جهانی زیر بار این حرف‌ها نرفت و عنوان کرد که این اتفاقات «منعکس کننده خط مشی درست بانک جهانی در زمینه آب‌و‌هوا نیست».

زمانی که ترامپ در سال 2019 مالپاس را به عنوان مدیر بانک جهانی منتصب کرد،‌ کارشناسان آب‌وهوایی شگفت‌زده شدند. مالپاس در سال 2018 سمتی در خزانه‌داری آمریکا داشت و در پاسخ به سوال حمایت بانک‌های توسعه‌ای از پروژه‌های محدود کننده تولید کربن در مقابل انرژی‌های تجدیدپذیر گفته بود: «من این موارد جدید اضافی را نمی‌دانم. باید قانون‌گذاری در این زمینه اتفاق افتد.»