به گزارش اکوایران، با اینکه طلا در روز جمعه افزایشی بود ولی این موضوع سبب نشد که طلا در آستانه ثبت بازدهی هفتگی نزولی قرار بگیرد. قیمت طلا با این حساب از ابتدای هفته تاکنون نزدیک نیم درصد از ارزش خود را از دست داده است که این بدترین عملکرد هفتگی فلز زرد در چهار هفته گذشته بوده است.

مهم‌ترین عامل ثبت بازدهی ضعیف توسط این فلز ارزشمند مواضع فدرال رزرو پس از نشست روز چهارشنبه بود که این سیگنال به بازارها رسید که هنوز برای مبارزه با تورم نرخ بهره هدف افزایش پیدا خواهد کرد. موضاع بانک مرکزی آمریکا و اروپا نشان می داد هنوز جنگ با تورم به پایان نرسیده است، و همین موضوع سود اوراق قرضه در کشورهای مختلف افزایش داد و تمام این عوامل روزهای سختی را برای طلا رقم زد.

فدرال رزرو در حالی که در آخرین جلسه خود در سال 2022 میلادی نرخ بهره را طبق پیش بینی ها نیم درصد افزایش داد، اما جرومی پاول رییس این نهاد تاکید کرد که علی رغم وجود نگرانی بابت رکود اقتصادی بانک مرکزی نرخ بهره را بیشتر خواهد کرد. این در حالی بود که در هفته جاری انتشار گزارش تورم آمریکا و ظهور نشانه هایی درباره آغاز دوره نزولی نرخ تورم در این کشور بازارها را به عقب نشینی فدرال رزرو امیدوار کرده بود.

بیت کوین نیز تحت تاثیر همین فضا، پس از پشت سرگذاشتن دو هفته صعودی، در حال ثبت بازدهی هفتگی منفی یک درصد است. قیمت بیت کوین در روزهای ابتدایی هفته تا کانال 18 هزار دلاری نیز پیش رفته بود اما امروز وارد کانال 16 هزار دلاری نیز شد. افزایش نرخ بهره همانند طلا تاثیری نزولی بر قیمت بیت کوین دارد.

اتریوم نیز امروز 5 درصد از ارزش خود را از دست داد تا مرز 1200 دلاری نیز در خطر از دست رفتن باشد. افت اتریوم در روزهای گذشته شیب بسیار تندی داشته است. بازدهی هفتگی دومین رمزارز بزرگ دنیا نیز در محدوده منفی 5 درصد قرار دارد.