به گزارش اکوایران،با این حال، شرایط عمومی اقتصاد جهانی و احتمال چرخش سیاست های پولی در ایالات متحده موجب شده تا بازار برای جذب مومنتوم صعودی هنوز قدرت کافی را نداشته باشد.

احتیاط خریداران در سایه سیاست های پولی سخت گیرانه

در شرایطی که طلا و نقره از کف های قیمتی سالانه شان طی سه هفته اخیر برگشته اند ولی همچنان نااطمینانی از احتمال تداوم سیاست های پولی سخت گیرانه و افزایش بیشتر نرخ های بهره این دارایی های غیر مولد را تحت فشار قرار داده است. رالی قیمتی طلا طی هفته قبل با برخورد به سقف محکم 1784 دلار متوقف شد و طی پنج روز اخیر در یک موج ریزشی دوباره به پایین تر از 1750 برگشت. شروع ریزش دوباره طلا مقارن با اعلام مقامات فدرال رزرو در آخر هفته قبل مبنی بر ادامه سیاست های پولی انقباضی بود. بر همین اساس می توان انتظار داشت علیرغم جبران زیان های چند ماهه و قرار گرفتن در مدار صعودی به سمت 1800 دلار، ولی با آغاز دور تازه ی نشست های بانک های مرکزی در ماه دسامبر فشار نزولی بیشتری بر بازار تحمیل خواهد شد.

عقب نشینی بازار با ادامه افزایش نرخ های بهره

این در شرایطی است که قرار است فدرال رزرو با کاهش نسبی سرعت افزایش نرخ بهره، به تنها 50 واحد اساسی افزایش نرخ بسنده کند. ولی در یک چشم انداز بلندتر بازار بیشتر متوجه نرخ کلی بهره است که قرار است به 5 درصد برسد و در مقایسه با چند گذشته بسیار بالاست. علاوه بر این نکته ی دیگری که موجب احتیاط خریداران در بازار شده این است که با ادامه تورم بالا که احتمالا حضور ناخوانده اش طولانی تر از آن باشد که قبلا تصور می شد، نرخ ها باید مدت بیشتری در حاشیه ی 5 درصد باقی بمانند.

نوسان طلا بین نگرانی های رکودی و دلار قوی تر

عامل بازدارنده دیگری که برای رشد طلا در میان مدت وجود دارد این است که بروز ضعف اقتصادی در کاهش شاخص های رشد و وضعیت شکننده شاخص های مدیران خرید در اکثر اقتصادهای بزرگ فعلا دست بالا را به ایالات متحده و فدرال رزرو داده است. به این معنا که فدرال رزرو در مقایسه با اروپا و چین فضای بیشتری برای مانور در دامنه سیاست های انقباضی دارد. این انتظارات انقباضی موجب شده تا نرخ اوراق قرضه ده ساله پشتیبانی شود و به پشتوانه ی آن شاخص دلار بتواند حمایت 105 را حفظ کند. در نتیجه دلار از رقبا فعلا برتر است و همانطور که می دانیم دلار قوی تر فشار بیشتری را بر طلا و سایر دارایی هایی که بر پایه طلا داد و ستد می شوند وارد می کند.

اما بخشی از نوسان قیمت در بازه 1750 دلار از آن جا می آید که بین چشم انداز کوتاه مدت و بلند مدت طلا واگرایی وجود دارد و هنوز سرمایه گذاران به یک چمع بندی همسو نرسیده اند. داده های هفتگی کمیته بازار کالایی نشان می دهد که خالص موقعیت های خرید معاملات آتی در هفته منتهی به 15 نوامبر با 7006 قرارداد افزایش از مرز 95 هزار فقره فراتر رفته است. از طرف دیگر خالص موقعیت های فروش با حدود 35 هزار فقره کاهش به مرز 69600 قرارداد رسیده است.

در طول سه ماه اخیر بالاترین رکورد قیمت 1791 دلار برای هر اونس بوده است و ناکامی های متوالی در شکستن سد 1800 دلار موجب شده تا چشم انداز صعودی طلا تضعیف شود.

نمای تکنیکال طلا

بررسی نمودار روزانه طلا نیز نشان می دهد که پس از شکسته شدن خط روند نزولی در معاملات 8 نوامبر دوباره سد 1784 دلار قیمت را از ادامه صعودش بازداشته است. با وجود اینکه نوار ریزش های متوالی در معاملات سه شنبه شکسته شده و قیمت تلاش می کند جایگاه خود را بالاتر از میانگین 200 روزه اش تثبیت نماید ولی هنوز در قلمرو 1750 دلار در حال نوسان می باشد.

با توجه به اعلام داده های اقتصادی مربوط به شاخص مدیران خرید در روز چهارشنبه در اروپا و بریتانیا، ممکن است عوامل بنیادی بر نگرانی هایی که در حال حاضر از کاهش رشد اقتصادی چین وجود دارد بیفزاید و تا قبل از تصمیم گیری فدرال رزرو در ماه آینده میلادی، این شانس را به قیمت بدهد که دوباره 1784 را محک بزند.