به گزارش اکوایران: روزگذشته علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت از صادرات روزانه 250 تن مواد غذایی و کشاورزی در ایام جام جهانی به قطر خبر داد. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود، تا پایان این جام  ارزش صادرات ایران به قطر بالغ  بر 10 میلیون دلار شود. این موضوع را فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیا در گفتگو با اکوایران اعلام کرد. او گفت: ما اکنون روزانه 80 الی 90 کانتینر محصولات کشاورزی به قطر صادر می‌کنیم.

البته پیش از تشدید تحریم ایران، حجم صادرات ایران 100 کانتینر بود. اما پس از اعمال تحریم‌های سال 1397، حجم صادرات تهران به دوحه به شدت افت کرد و به گفته پیلتن به 20 الی 30 کانتینر در روز رسید، البته طبق اظهارات او اثر شیوع کرونا نیز در افت حجم تجارت بسیار موثر بوده است.

اما چطور سطح روابط تجاری دو کشور به رغم برقراری تحریم‌ها رشد کرده است؟ به باور برخی تحلیلگران این اتفاق ناشی از شرایط خاص دوحه در جام جهانی و همراهی تهران با آن در این مقطع است. موضوعی که پیلتن به صورت تلویحی تایید کرد. او گفت: ایران در راستای بهبود مبادلات تجاری چند گام مهم برداشت. یکی از این اقدامات نصب دستگاه ایکس‌ری در بندر «دیر» در راستای درخواست قطر برای کنترل کالا و جلوگیری از قاچاق مواد مخدر و کالا بود.

28 مرداد سال جاری بود که دستگاه ایکس‌ری در بندر «دیر» نصب شد. پیش از آن به دلیل نداشتن ایکس‌ری در این بندر، بازرسی کالاهای ایرانی در قطر روزها طول می‌کشید. اما اقدام بعدی ایران به گفته پیلیتن، برقراری خط مستقیم کشتیرانی بود. او به ایجاد سازوکاری برای انجام مبادلات مالی فعالان اقتصادی دو کشور هم اشاره کرد و گفت: دیگر مشکل مبادلات مالی حل شده است. درضمن ما در این مدت رایزن نیز به قطر اعزام کردیم.

حدود 5 سال بود که ایران رایزن بازرگانی در قطر نداشت. در واقع به دنبال تحریم ایران و تشدید مناقشات دو کشور هیچ رایزنی نیز به قطر اعزام نشد تا اینکه به گفته پیلتن سه ماه قبل، ایران مجددا رایزن بازرگانی خود را به  قطر اعزام کرد. او گفت: ما هفته گذشته پیش از آغاز بازی‌های جام جهانی نیز نمایشگاهی در قطر برگزار کردیم.

او پیش‌بینی کرد، پس از جام جهانی باتوجه به مذاکرات مقامات ایران و قطر کماکان حجم تجارت روند صعودی خود را طی کند. رئیس سازمان توسعه تجار  نیز پیشتر از تهیه نقشه راه توسعه تجارت ایران و قطر و رسیدن به تراز 3 میلیارد دلاری خبر داده بود. پیلتن نیز گفت: پس از پایان جام جهانی صادرات مواد معدنی، صنعتی و دام زنده  در کنار محصولات کشاورزی به قطر آغاز خواهد شد. موضوعی که به باور تحلیلگران بسیار دیر است. از نگاه آنها اگر ایران زودتر وارد گود جام جهانی می‌شد، می‌توانست در مقطع کنونی سودی بیش از 10 میلیون دلار در تجارت ببرد. درحال حاضر به دلیل محدودیت‌هایی که  قطر برای صادرات برخی کالاها اعمال کرده است، صادرات مواد معدنی، صنعتی و دام زنده ایران نیز به قطر متوقف شده است.