به گزارش اکو ایران؛ امروز 10 آبان، کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور رئیس بانک مرکزی، اعضای اتاق بازرگانی و تعدادی از صادرکنندگان برتر محصولات کشاورزی نشست مشترکی داشتند. 

تشکیل کمیته مشترک برای افزایش صادرات کشور

علی صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تشریح نشست مشترک با محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، اعضای اتاق بازرگانی و تعدادی از صادرکنندگان برتر محصولات کشاورزی، گفت: در جلسه امروز نگرانی‌های صادر کنندگان و دغدغه اصلی بانک مرکزی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه تجاری کشور مطرح و راهکارهای مختلفی از جمله حواله ارزی و اسکناسی حاصل از صادرات ارزی و سایر روش های کمک کننده در این حوزه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صالح آبادی با اشاره به راهکارهای مطرح شده در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی در خصوص نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور اضافه کرد: واردات در برابر صادرات و بازگشت تسهیلات ارزی که از بانک‌ها گرفته شده از جمله راهکارهایی بود که در جلسه امروز مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت مقرر شد موارد مذکور در کمیته‌های مشترک با حضور صادر کنندگان، مسئولان بانک مرکزی و اعضای کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی بیشتری قرار بگیرد تا با راهکارهای علمی بتوانیم صادرات کشور را افزایش داده و ارز حاصل از آن در خدمت واردات کشور قرار بگیرد.

او در رابطه با زمان تسویه ارزهای حاصل از صادرات اظهار کرد: برای بازگرداندن ارز به چرخه اقتصادی توسط صادرکنندگان بازه زمانی و فرصت مشخصی تعیین شده است اما این امر در اختیار بانک مرکزی بوده و قابل انعطاف است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بانک‌‎ها همواره به حوزه‌های صادرات و تولید که اولویت‌های اصلی کشور هستند، تسهیلات پرداخت می‌کنند؛ اظهار کرد: میزان تسهیلاتی که بانک ها به حوزه سرمایه در گردش بنگاه های اقتصادی و تولیدی پرداخت کردند معادل66 درصد تسهیلات پرداختی نظام بانکی بوده که رقم قابل توجهی است. هدایت پرداخت تسهیلات به حوزه صادرات و تولید جز اولویت های بانک مرکزی است. 

پیش بینی مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال آینده

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح این نشست گفت: پیرو برگزاری جلسات مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس با فعالان اقتصادی در سراسر کشور، آخرین نشست با فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی برگزار شد. وضعیت صادرات محصولات کشاورزی یکی از موضوعات بسیار مهم مطرح شده در این جلسات  بود. در همین راستا امروز جلسه‌ای با حضور رئیس بانک مرکزی، نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و اعضای کمیسیون اقتصادی برگزار و چند محور بسیار مهم برای افزایش ظرفیت صادرات کشور مد نظر قرار گرفت.

این نماینده مجلس ادامه داد: اصلی‌ترین موضوع مطرح شده در جلسه امروز، بررسی نحوه بازگشت منابع ارزی ناشی از صادرات و نرخ تسویه صادرات و همچنین تعهدات ارزی سنوات گذشته بود. ابتدا پیشنهاد سازمان توسعه تعاون در خصوص نحوه تسویه تعهدات ارزی مطرح شده که می‌تواند نرخ ارز بازار نیمایی را تقویت کرده و با مشوق‌های صادراتی، صادرات غیر نفتی به ویژه محصولات کشاورزی را تقویت کنیم.

براساس اعلام خبرگزاری خانه ملت، او اظهار کرد: پیشنهاد دومی که از ناحیه کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح شد، ایجاد بازار توافقی در خصوص محصولات کشاورزی  از طریق حواله بود. خوشبختانه تجربه اجرایی شدن بازار توافقی اسکناس با اقدام بانک مرکزی نتیجه داده و این تجربه می‌تواند در بخش های دیگری نیز تا سقف‌های مشخص اجرایی شود. همچنین پیشنهاد رئیس بانک مرکزی در خصوص امکان ارائه حواله های ارزی به بانک مرکزی و در مقابل آن رویکرد تسویه اسکناس از طریق بازار توافقی اسکناس در داخل کشور به عنوان یکی از موضوعات بسیار مهم مورد توافق قرار گرفته و مقرر شد بررسی کارشناسی و اجرایی آن در دستور کار قرار گیرد.

پورابراهیمی بیان کرد: روش های تسویه از طریق تهاتر حواله با فعالانی که واردات کشور را انجام می‌دهند و صادرات در برابر واردات و روشهایی که می‌تواند موجب تسویه با شیوه غیرنقدی ‌شود که در کمیسیون مورد بررسی قرارگرفته و مقرر شد با هماهنگی بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و اتحادیه تخصصی صادرات و سازمان توسعه تجارت که در این موضوع بسیار مهم مسئولیت دارد، جمع بندی لازم انجام گیرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: پیش بینی می‌کنیم با وجود همکاری‌هایی که میان دولت و مجلس، کمیسیون اقتصادی، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت و نمایندگان اتاق بازرگانی شکل گرفته ظرف مدت یک هفته آینده جمع بندی نهایی و  اولویت‌ها مشخص شده و نظر فعالان اقتصادی و صادرکنندگان که موتور اصلی جریان صادراتی کشور هستند، شاهد اتفاقات مثبتی باشیم. لذا با وجود همکاری‌ها، صادرات کشور در بخش محصولات کشاورزی نسبت به سال گذشته حتما افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز مطرح کردند، پیش بینی ما این است که تراز تجاری کشور که سالها منفی بوده به عدد برابری رسیده و از سال آینده وارد تراز تجاری مثبت شویم.