به گزارش اکوایران، گزارش شاخص های تولیدی و خدمات در چین، در بامداد دوشنبه با یک غافلگیری دیگر برای بازارها همراه بود و شاخص مدیران خرید بخش تولید اکتبر با 0.9 واحد کاهش از 50.1 به 49.2 افت کرد تا دوباره در منطقه ی رکودی قرار بگیرد. آستانه 50 واحد بعنوان مرز منطقه ی رکود و رونق شناخته می شود و شکسته شدن این سطح مهم موجب افزایش فشار بر قیمت کامادیتی ها شد. علاوه بر این، شاخص مدیران خرید بخش غیر تولیدی هم که دماسنج فعالیت های اقتصادی است با یک افت غیر منتظره از 50.6 به 48.7 سقوط کرد تا علامت دیگری از در خطر بودن قدرت تقاضا در بازار دومین اقتصاد بزرگ جهان را مخابره نماید. ادامه کاهش تقاضای جهانی تحت تاثیر تورم فزاینده و دست به گریبان بودن دولت چین با ادامه همه گیری کرونا از مهم ترین دلایل افت فعالیت های اقتصادی چین محسوب می شود. همچنان که از هفته گذشته 31 شهر دیگر به محدودیت های ناشی از همه گیری افزوده شده اند که در میان آن ها برخی مناطق مهم نظیر شانگهای به چشم می خورد.

دولت چین کماکان سیاست رسیدن به صفر مبتلا را دنبال می کند و بنظر می رسد که این سیاست بر رشد اقتصادی اولویت دارد. علاوه بر ریزش شاخص های سهام اصلی در چین، یوان نیز با اندکی افت معاملات دوشنبه را کلید زد. در حال حاضر، کاهش صادرات، ضعف بازار املاک و مستغلات و فشار دلار بر یوان موجب شده تا اقتصاد چین با چالش رشد اقتصادی روبرو شود و بعید بنظر می رسد که این غول اقتصادی بتواند رشد هدفگذاری شده ی ابتدای سال را تا دوماه دیگر محقق نماید. اختلال در حمل و نقل بدلیل محدودیت های کرونایی موجب شده تا میزان سفارشات بنگاه ها در ماه اکتبر وارد کاهش بیشتری داشته باشد و عملا وارد منطقه رکودی شود. بسیاری از تولیدکنندگان با کاهش نیروهای انسانی درصدد جبران بخشی از زیان ها از طریق کاهش هزینه ها هستند. همچنان که یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان آیفون نیز با انتقال کارخانه اش به بیرون از چین تمامی نیروهایش را تعدیل کرده است.

ریزش بازارهای اروپا در واکنش به گزارش های اقتصادی چین

کند شدن موتور رشد تولید چین قیمت کامادیتی ها را تحت فشار قرار داد و دامنه ریزش قیمت فلزات اساسی در روز دوشنبه با شروع بازارهای اروپا به لندن کشیده شد. شاخص های سهام در شروع معاملات بازارهای لندن تحت تاثیر ریزش بیش از یک درصدی سهام گروه های فلزی معدنی با افت همراه شد. بخش انرژی نیز کاهش 1.4 درصدی را ثبت نمود. با باز شدن سایر بازارها انتظار می رود که شاهد معاملات محتاطانه ی فلزات باشیم. بر این اساس پیش بینی می شود بازارهای سهام اروپا هم تحت تاثیر داده های ضعیف تر از پیش بینی چین با کاهش همراه شوند.

علاوه براین، معامله گران برای ادامه روز در انتظار گزارش اولیه تورم ماه نوامبر هستند. نظرسنجی ها نشان می دهد که احتمالا با ادامه تورم در ماه نوامبر شاهد رکورد جدید 10.2 درصدی باشیم. این در حالی است که بانک مرکزی اروپا هفته گذشته نرخ بهره را بار دیگر 75 واحد اساسی افزایش داد تا این نرخ با رسیدن به 2 درصد در بالاترین رکورد بیست سال اخیر قرار بگیرد. ادامه رشد تورم می تواند فشارها بر بانک مرکزی اروپا را برای ادامه سیاست های انقباضی تشدید کند، در شرایطی که کاهش هزینه های مصرف کنندگان موجب ضعف تقاضا در برابر تورم گردیده است.