قیمت دلار در معاملات روز قبل در محدوده رنج ماند ولی سکه و درهم با تفاوت زیادی نسبت به دلار تهران معامله می شوند، معامله گران محدوده های قیمتی فعلی را برای خرید ارز پر ریسک می دانند زیرا معتقد هستند که بازارساز جبه قیمتی فعلی را به راحتی درجهت افزایش قیمت دلار واگذار نخواد کرد.

آتش سوزی و اتفاقات شب گذشته، بر بورس اثر می گذارد بازار سرمایه غالبا نسبت به ریسک های اجتماعی و آتش سوزی ها پاسخ سبزی نمی دهد و احتمالاً آش اوین برای بازار سرمایه دامن گیر شود.

گام بلند دلار رسمی

بازار ارز در حالیکه در معاملات فردایی پایان هفته کانال تازه ای را فتح کرده بود با شروع معاملات روز شنبه  فقط یک پله بالاتر از پنج شنبه بازگشایی شد و در ادامه با غلبه قدرت بازارساز بر بازار تا محدوده  قیمت پایانی روز پنج شنبه هم عقب نشینی کرد.

کاهش قیمت دلار در بازار ارز با وجود هیجانات افزایشی باعث شد حباب درهم رشد کند و فراتر از محدوده ۵۰۰ تومانی قرار بگیرد.

 با وجودعقب نشینی دلار در بازارهای مرزی در طول روز قبل درهم عقب نشینی زیادی نکرد و به همین دلیل حباب درهم وارد کانال ۵۰۰ تومانی شد مقدار بالای حباب با رشد قیمت دلار تهران ویا کاهش درهم کاهش می یابد، باید دید در روز های آتی حباب تهران در چه جهتی کاهش خواهد یافت.

 

دلار رسمی بر خلاف دلار آزاد در روز قبل توان افزایش داشت و بیشتر از میانگین تغییرات قیمت بازار آزاد در هفته قبل در روزشنبه رشد کرد. نرخ دلار متشکل با دو پله افزایش قیمتی نسبت به روز قبل روی تابلوی صرافی ثبت شد و همین حرکت فاصله دلار متشکل و آزاد را کاهش داد.  دلار متشکل در دوازده روز کاری فقط دوبار رشد قیمت داشته که بدون بازگشت به عقب رخ داده است دلار متشکل که قبل تر افزایش های آرام چندتومانی را تجربه می کرد این روزها آرام است ولی در هنگام حرکت گام های بلندتری را بر میدارد دلار رسمی در هر گام افزایشی خود دو پله افزایش را تجربه کرده است.

رکوردشکنی حباب در بازار سکه

 سکه امامی ولی در حالیکه هفته قبل تا محدوده ۱۵ میلیون تومان رشد کرده بود رکب بدی از اونس طلا خورد و با کاهش ارزش اونس طلا در پایان هفته قبل و عقب نشینی دلار نسبت به قیمت های پشت خطی به پشت مرز ۱۵ میلیون تومانی عقب نشینی کرد، هرچند میزان عقب نشینی سکه امامی در روز قبل به حدی نبود که بتوان ‌گفت سکه حمایت ۱۵ میلیونی را از دست داده است ولی کاهش حجم معاملات سکه رفاه در بورس کالا نشان دهنده احتیاط معامله گران بازار سرمایه از موضع خرید در این بازار و افزایش ریسک در اثر افزایش حباب است. حباب سکه امامی و ربع سکه در بالاترین سطح خود از ابتدای مهر ماه قرار گرفته است.

عدم همراهی درهم و سکه با دلار تهران

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و  در نموداری  اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

کنترل بازارساز، قطعی اینترنت و احتیاط معامله گران در نزدیکی مقاومت تاریخی باعث شده تا دلار تهران در روز شنبه نیز در محدوده رنج قیمتی هفته قبل قرار بگیرد ولی نرخ دلاری درهم در بالاترین سطح هفتگی خودش بود، حبس دلار در محدوده رنج قیمتی، مقاومت فروشندگان سکه امامی در برابر کاهش ارزش ذاتی سکه و عدم کاهش متناسب قیمت در بازار آزاد سبب شده قیمت دلاری سکه امامی  و ربع سکه روند صعودی داشته باشد و این روند متوقف نشود.

آتش اوین دامن بورس را میگیرد؟

بازار سرمایه در روز قبل کاهش ملایم تری را تجربه کرد،  از ابتدای مهرماه  سقوط دسته جمعی بازار سرمایه در دومین روز هفته، یکشنبه جهنمی را برای بازار رقم زده است که اگر این اتفاق  برای بازار سرمایه تکرار نشود و این رویه بشکند پالس مثبت به بازار سرمایه تلقی می شود.

 برخی از کارشناسان اخبار خوب گروه شیمیایی و ارزندگی گروه پالایشی را نشانه ای می دانند که در صورت وارد نشدن ریسک جدی بر بازار می تواند بازار را به سمت بالا هدایت کند.

 ولی با توجه به اخباری که نیمه شب گذشته منتشر شد ریسک بازار را افزایش داد، بازار سرمایه غالبا به آتش سوزی و درگیری واکنش خوبی نشان نمی دهد اتفاق نیمه شب گذشته در صورت عدم دخالت بازارساز احتمالا منجر به قرمز پوشی گسترده تر در بازار سرمایه خواهد شد و بازار سرمایه از این نوع ریسک ها استقبال سبزی نمی کند.