به گزارش اکوایران، بر اساس این گزارش تورم هسته آمریکا در ماه سپتامبر در سطح 6.6 درصد باقی ماند که بالاترین سطح از سال 1982 تاکنون است. تورم هسته، همان شاخص قیمت مصرف کننده به جز قیمت غذا و کالاهاست که بخش سخت تورم را منعکس می کند که نوسان کمتری دارد. همچنین میزان تورم هسته ماهانه بزرگ ترین اقتصاد جهان 0.6 درصد بوده است.

تورم کل آمریکا نیز به طور ماهانه 0.4 درصد رشد داشته است و در قاب سالانه نیز در سطح 8.2 درصد ایستاد.  اقتصاددانان پیش بینی تورم 8.1 درصدی را می کردند. این در حالی است که فدرال رزرو اقدامات بی سابقه انقباضی را برای کنترل تورم ماه ها است که اعمال کرده است اما همچنان تورم مصرانه در سطوح بالا ایستاده است.

احتمالا این موضوع فشار بر فدرال رزرو را برای افزایش اقدامات انقباضی افزایش خواهد داد؛ موضوعی که برای بازارها کابوس به شمار می رود. اگر در کنار گزارش تورم، گزارش هفته پیش بازار کار آمریکا که حکایت از داده هایی قدرتمند داشت را نیز لحاظ کنیم، پازل تکمیل می شود و فدرال رزرو با تکیه بر آمارهای تورم و همچنین به پشت گرمی بازار کار قدرتمند احتمالا در مسیر انقباضی به راه خود ادامه خواهد داد.

این موضوع سبب شد تا بازارها روی این موضوع حساب باز کنند که هم در نشست ماه نوامبر و هم در ماه دسامبر نرخ بهره را در حد 75 صدم درصد افزایش دهد. حتی برخی صحبت از افزایش یک درصدی نرخ بهره در نشست ماه نوامبر می کنند.

بازارهای سهام اروپا و آمریکا روز گذشته پس از انتشار گزارش تورم نزولی شدند. همچنین همانطور که پیش بینی می شد واکنش طلا نیز به تورم بالا نزولی بود. طلا از روز گذشته وارد روند نزولی شده است و تا لحظه گزارش به زیر مرز 1650 دلار سقوط کرده است.

به نظر می رسد با تکمیل پازل تورم و بازار کار، فدرال رزرو بدون تردید اقدامات انقباضی خود را شدت ببخشد و بازارها وارد دوره ای سخت شوند.