بازار ارز در هفته منتهی به هفدهم مهر روند نزولی داشته است.بعضی از خبرها که پیشتر به عنوان سیگنال نزولی عمل کرده بودند روند معکوس گرفته‌اند، موبایل آیفون ۱۴ وارد و ریجستری نمی شود و واردات خودرو هنوز به سرانجام نرسیده است بازار ارز واردات فوری آیفون ۱۳ در سال گذشته و خبر واردات خودرو در سال جاری را نشانه بهبود وضعیت ذخایر ارزی تلقی کرده بود ونشر این خبر باعث افزایش احتیاط در بازار ارز شده بود حال بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیت این دو بازار سیگنال خوبی برای بازار ارز نیست. به گفته برخی معامله گران وقتی گفته می شود بر خلاف سال قبل که آیفون 13 رجیستر شد امسال آیفون 14 رجیستر نمی شود یعنی دولت به لحاظ ارزی کمربندها را محکم بسته است.

شکست متوالی حمایت ها در بازار سرمایه باعث شده برخی در این بازار به دنبال مقصر باشند.اکوایران در دیدبان روز جاری رفتار بازار در روز قبل را بررسی میکند.

حمایت تعیین کننده دلار

بازار ارز پس از یک حرکت صعودی تا مقاومت مهم خود در مسیر اصلاح قرار گرفته است و نرخ ها در مسیر نزولی قرار دارند، قیمت دلارتهران روز قبل در نیمه کانال ۳۲ هزار تومان قرار گرفته و حباب درهم همچنان‌پایین تر از میانگین ماه قبل است که نشان میدهد انتظارات صعودی در بازار ارز تعدیل شده است، نزدیک ترین حمایت دلار تهران در محدوده ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان است که شکست آن می تواند شرایط را برای معامله گران صعودی سخت تر کند.

پس از کانادا آلمان نیز در روز قبل از تحریم ایران به دلایل حقوق بشری سخن گفت، کارشناسان اقتصادی تحریم ها و تشدید آن را بی تاثیر در بازار ارز نمی دانند.

تناقض در بازار سکه و طلا

 بازارهای جهانی روز قبل تعطیل بودند و ارزش اونس بدون تغییر ماند ولی با کاهش نرخ دلار قیمت سکه امامی کاهش پیدا کرد و در محدوده ۱۴ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان معامله شد، حباب سکه همچنان پایین تر از میانگین هفته قبل است که نشان دهنده گارد نزولی انتظارات در بازار سکه امامی نسبت به هفته قبل است. ربع سکه ولی نسبت به نزول مقاومت می‌کند و با وجود نزولی بودن طلا و سکه در محدوده قیمتی ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان جا خوش کرده است.

رفتار ربع سکه و سکه رفاهی در روز یکشنبه مورد توجه بود، عدم کاهش قیمت ربع سکه و افزایش قیمت سکه رفاهی در روز قبل تناقض را در بازار سکه و طلا منعکس می کرد، که نشان دهنده پایداری انتظارات افزایشی در بعضی از بازارها با وجود روند نزولی کلی در بازار است. سکه رفاه روز قبل خلاف جهت بازار رشد کرد و بالاتر از قیمت بازار آزاد در محدوده ۱۴ میلیون و ۹۳۰ هزار تومان معامله شد، بالا بودن قیمت سکه رفاهی نسبت به قیمت سکه امامی در بازار طلا نشان دهنده ورود خریداران بزرگ به بازار برای سرمایه گذاری است.

روند نزولی بازار ارز

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

بر اساس بررسی های اکوایران دلار در بازارهای مختلف در هفته گذشته روند نزولی داشته ‌و‌این روند هنوز متوقف نشده است ولی بعضی از خبرها که پیشتر به عنوان سیگنال نزولی عمل کرده بودند روند معکوس گرفته‌اند، موبایل آیفون ۱۴ وارد و ریجستری نمی شود و واردات خودرو هنوز به سرانجام نرسیده است بازار ارز واردات فوری آیفون ۱۳ در سال گذشته و خبر واردات خودرو در سال جاری را نشانه بهبود وضعیت ذخایر ارزی تلقی کرده بود ونشر این خبر باعث افزایش احتیاط در بازار ارز شده بود حال بلاتکلیفی و مشخص نبودن وضعیت این دو بازار سیگنال خوبی برای بازار ارز نیست.

شکست متوالی حمایت ها در بازار سرمایه

  بازار سرمایه از حمایت ها بر نمی گردد و در حالیکه در این وضعیت، رفتار بازار تحلیل تحلیلگران را بی اعتبار کرده است، برخی به دنبال شناسایی مقصر هستند. بعضی معاملات الگوریتمی را مقصر می دانند، برخی بورسی ها به نرخ بالای سود بین بانکی اشاره می کنند، تعدادی بازاساز و عدم حمایت از بازار سهام را دلیل سقوط آزاد شاخص می دانند و بعضی هم برجام و ناآرامی ها را دلیل حال بد بازار سرمایه معرفی میکنند ولی بازار سرمایه هنوز نه تنها رشد نکرده بلکه کف حرکت نزولی خود را شناسایی نکرده است.

ولی بازار سرمایه هنوز خریداران و صاحبان سرمایه را برای ورود نقدینگی به این بازار توجیه نکرده است ، خریداران سهام در حقیقت آینده سهام را با هدف کسب بازدهی بیشتر می خرند و وجود هر ریسکی، سرمایه گذار ریسک گریز را از این بازار فراری می دهد. تا وقتی برای بازار معلوم نشود که چه گروهی به چه دلیل بازدهی بیشتری کسب خواهد کرد و آینده سهام دلاری بهتر است یا ریالی، طمع سود بیشتر، سرمایه را برای حضور در بازار تحریک نمی کند در حقیقت بررسی اظهار نظرها نشان می دهد مجموعه ای از عوامل بازار سرمایه را منزوی کرده است. در حالیکه بازار سرمایه در مواجهه با بلاتکلیفی کم تقاضا شده انعکاس خبر ناآرامی ها هم باعث خروج اندک سرمایه موجود در بازار به خاطر افزایش ریسک سیستماتیک می شود، معاملات الگوریتمی هم در شرایطی که پول کمی در بازار است رمق بازار را در نوسان های صعودی می گیرد، در این شرایط تا وقتی که سرمایه برای کسب سود ترغیب به حضور در بازار نشود و ارزش معاملات خرد روند صعودی منظم به خود نگیرد حال بازار سرمایه رو به راه نخواهد شد و بازگشت روند صعودی به بازار سخت خواهد بود.