دلار تهران هفته گذشته همزمان با سفر رییس جمهور به نیویورک به مقاومت سخت محدوده ۳۱هزار و ۷۰۰ تومانی برخورد کرد و نتوانست به بالای این محدوده نفوذ کند به همین دلیل ناچار به عقب نشینی شد البته میزان کاهش قیمت دلار بسیار محدود بود و اسکناس آمریکایی با کاهش ۲۰۰ تومانی در محدوده ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت، میزان کم اصلاح دلار در هفته قبل نشان می دهد که بازار تمایل زیادی برای نزولی شدن ندارد.

سکه و ربع سکه که بر اساس دو پارامتر ارزش جهانی اونس طلا و قیمت دلار قیمت گذاری میشود در هفته قبل تحت فشار نیروی کاهشی از هردو قرار گرفت و بیشتر از قیمت دلار اصلاح کرد.

بررسی‌های اکوایران نشان میدهد که بازار ارز و سکه در هفته قبل روند نزولی داشته و قیمت پایان هفته کمتر از قیمت اولین روز هفته بوده به همین دلیل بازدهی هفتگی بازارها منفی است. در این شرایط، کسانی که در پایان هفته قبل اقدام به خرید کرده باشند هم اکنون در ضرر هستند ، در بازه هفتگی ربع سکه با کاهش ۱.۹ درصدی بیشترین بازده منفی را کسب کرده است.

در هفته قبل فدرال رزرو آمریکا، بانک ملی سوئیس و بانک مرکزی انگلستان نرخ بهره خود را افزایش دادند و تعدادی از کشورها هم از ادامه سیاست های انقباضی برای کنترل تورم صحبت کردند، این مسئله باعث شد تا ارزش اونس جهانی کاهش یابد و انتظارات افزایشی برای اونس کم رنگ شود.

 کاهش ارزش اونس طلا بر قیمت سکه و ربع سکه تأثیر گذاشته و مانع از رشد‌ مساوی یا بیشتر با دلار شده است در بازه ماهانه بازدهی ۶ درصدی دلار دو برابر بازدهی ربع سکه بود و سکه امامی ۳.۱ درصد بازدهی کسب کرده است .

از ابتدای سال جاری تا سی و یکم شهریور بازدهی دلار به ۱۸.۴ درصد رسیده است که بیشترین بازدهی را کسب کرده و سکه امامی با ۱۵.۹ درصد کمترین بازدهی را در این دوره زمانی به دست آورده است.

ولی در بازه یکساله ، بازدهی سکه بیشتر از دلار شده و اختلاف زیادی با بازدهی دلار دارد.ربع سکه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد باز دهی کسب کرده، ولی دلار ۱۴.۴۶ درصد عایدی داشته که کمتر از سود بدون ریسک بانکی می باشد.

در صورتی مطابق با برخی تحلیل ها روند نزولی اونس جهانی طلا ادامه دار باشد انتظار می رود فعلا دلار رتبه برتر کسب بازدهی در بازار بماند‌.