به گزارش اکوایران، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در هفته گذشته 2.4 درصد ریزش داشت و برای مقطعی کف 1653 دلاری را نیز لمس کرد. این پایین ترین قیمت طلا از ماه آوریل سال 2020 تاکنون است. همین موضوع نیز سبب شد تا هم تحلیل‌گران و هم معامله‌گران خرد نگاهی نزولی به طلا داشته باشند.

از تظر تحلیل‌گران ریزش قیمتی قابل توجه هفته گذشته در ادامه روند نزولی است که ماه ها است به دلیل سیاست های انقباضی تهاجمی فدرال رزرو آغاز شده است. با وجود افزایش نرخ شدید فدرال رزرو در جلسات اخیر این نهاد نرخ تورم آمریکا هنوز در سطح بالایی است و این سیگنال نزولی برای طلا به حساب می آید زیرا به احتمال زیاد فدرال رزرو به سیاست های انقباضی خود ادامه خواهد داد.

در حالی که اکثریت قریب به اتفاق بازارها روی افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو حساب باز کرده بودند، اکنون زمزمه‌هایی درباره افزایش یک درصدی نرخ بهره نیز به گوش می‌رسد.

این در حالی است که انتشار تورم ناحیه یورو و رکوردزنی جدید تورم در این ناحیه نیز خبر خوبی برای طلا به حساب نمی‌آید. روز جمعه گزارش تورم ناحیه یورو حکایت از رکوردزنی جدید داشت و بر اساس گزارش منتشر شده، به دلیل افزایش قیمت غذا و انرژی تورم سالانه به 9.1 درصد رسیده است. این بالاترین تورم از زمان ایجاد یورو در سال 1999 است.

 

تورم در 19 کشور ناحیه یورو نیز به طور ماهانه 0.6 درصد رشد داشته است. 3.95 درصد از تغییرات سالانه قیمت در اروپا مربوط به گران شدن انرژی است که عامل اصلی آن تهاجم روسیه به اوکراین بوده است . 2.25 درصد نیز به غذا، الکل و تنباکو مرتبط است. بانک مرکزی اروپا که تورم هدفش در محدوده 2 درصد است هفته گذشته نرخ بهره را به میزان بی‌سابقه 75 صدم درصدی افزایش داد و وعده داد که مبارزه با تورم اولویت اصلی است و افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داشت.

همسو شدن بانک های مرکزی برای مبارزه با تورم و متعاقبا افزایش بیشتر نرخ بهره خبری است که می تواند طلا را از کف قیمتی که اکنون در آن حضور دارد پایین تر ببرد.