به گزارش اکوایران، در جریان معاملاتی هفته اخیر شاخص کل بورس تهران روند نزولی که با آن شروع به کار کرده بود را در روز دوشنبه شکست و ما شاهد دو روز مثبت و سه روز منفی در 5 روز معاملاتی این هفته بودیم. حال قصد داریم تا در بین نمادهای بورس تهران، آن هایی که احتمال بیشتری برای رشد در هفته آتی دارند را مشخص کنیم. مسئله مهم در این گزارش این است که تحلیل های بازار سهام کاملا احتمالی بوده و مسؤلیت معاملات به عهده معامله گران است. ما برای مشخص کردن نماد های پُرپتانسیل بازار از تحرکات مشکوک هفته و بیشترین بازدهی هفته استفاده می‌کنیم.

تحرکات مشکوک هفته

در هفته اخیر سایه اخبار برجامی بر معاملات روزانه سهام کاهش یافته است. رند معملات حقوقی و حقیقی در این هفته به نسبت ماه قبل تغییر کرده است. در این هفته نمادهای ریالی بازار با خروج پول حقیقی همراه بودن اما حقوقی ها با خرید این سهم‌ها از صف فروش شدن آن‌ها جلوگیری کردند. از طرفی نمادهای دلاری بازار مورد استقبال حقیقی‌ها قرار گرفتند. این تغییر روند معاملات به نسبت هفته های قبل نشان دهنده متعادل‌تر شدن روند بازار و کاهش رفتار های هیجانی سهامداران خرد است. در خصوص تحرکات مشکوک پول حقیقی در این هفته ما از چند منظر به بررسی جریان پول حقیقی پرداخته‌ایم. در بین پانزده نمادی که در این هفته از نظر پول حقیقی با تحرکات مشکوک مواجه بوده‌اند، دوازده نماد در ارزش خرید حقیقی هفته به نسبت هفته قبل رشد کرده‌اند. این افزایش سرانه خرید حقیقی نشان از توانایی این نمادها برای بازدهی قدرتمند در آینده ای نزدیک دارد.

حجم مشکوک هفته 06.04

نماد شپدیس از صنعت محصولات شیمیایی که یک صنعت دلاری محسوب می‌شود در هفته اخیر با ورود 27.667 میلیارد تومان پول حقیقی همراه بوده است این نماد در هفته چهارم مرداد 32 میلیون تومان خروج پول حقیقی داشته است که به نسبت ورود پول حقیقی در این هفته با افزایش ناگهانی پول حقیقی مواجه بوده است. نماد بورس نیز در این هفته 22.713 میلیارد تومان ورود پول حقیقی داشته است در صورتی که در هفته چهرم مرداد ماه خالص جریان پول حقیقی برای این نماد منفی 1.374 میلیارد تومان بوده است که این نماد را در بخش افزایش ناگهانی جریان پول حقیقی قرار می دهد. نماد ساربیل نیز از صنعت سیمان 12.944 میلیارد تومان خالص جریان پول حقیقی در این هفته داشته است که به نسبت جریان خالص پول حقیقی این نماد در هفته چهارم مرداد ماه که منفی 283 میلیون تومان بوده، تغییر ناگهانی مشهودی داشته است. نماد های ثنوسا و خوساز نیز به ترتیب از صنعت انبوه سازی و خودرویی در جریان معاملات این هفته خود توانستند با ثبت خالص جریان پول حقیقی هفتگی مثبت یک روند رو به رشد را در ورود پول حقیقی هفتگی خود ایجاد کنند که این روند نشان دهنده روی آوری سرمایه گذاران به این دو نماد است.

بیشترین بازدهی هفته

نماد زنگان از گروه فلزات اساسی در هفته اخیر با 25 درصد رشد قیمت بیشترین رشد را در بین سهام های بازار سرمایه داشت. نماد فمراد نیز از صنعت فلزات اساسی با رشد قیمت 24 درصدی نشان داد که جریان معاملات در این هفته به نسبت هفته قبل معکوس شده است و دو نماد از صنایع دلاری بازار در این هفته بیشترین بازدهی را داشتند. نماد حخزر و نماد بورس نیز با 22 درصد بازدهی در هفته ای که گذشت در رتبه سوم بازدهی هفتگی قرار دارند. نماد های ساربیل، بکهنوج، فرابورس و خلنت  با رشد 17 تا 20 درصدی در این هفته سود خوبی را نصیب سهامداران خود کردند. نماد سصفها از صنعت سیمانی  که در هفته قبل جز سهام های با بیشترین کاهش قیمت بود و 16 درصد افت ارزش سهام داشت، در این هفته با رشد 18 درصدی خود نشان داد که نماد هایی با بیشترین افت قیمت هفتگی می توانند در کوتاه مدت به وسیله اصلاح قیمت بازدهی مناسبی داشته باشند. به همین علت است که در کنار سهم‌های رشد یافته بازار، سهم های نزولی را که سیگنالی به همان ارزش دارند را مطرح می‌کنیم.

بازدهی هفته06.04

سهم‌هایی که در این هفته با افت قیمت شدید همراه بوده اند، با نگاهی برارزش معاملات روزانه و نمودار تکنیکال آن‌ها می‌توان برای آن ها برگشت روند را در هفته آتی پیش بینی کرد. سهم هایی که در این هفته توانسته اند با صف خرید چند روزه همراه‌ باشند احتمال می‌رود تا در جریان معاملات هفته آتی نیز عملکرد مناسبی داشته باشند. در بررسی صنایع این هفته نیز شاهد هستیم که صنعت فلزات اساسی و دیگر صنایع دلاری بازار رشد تراز شاخص صنعت داشته اند. پیشنهاد می‌شود در صورت ریسک گریزی بالا از صندوق های سهامی متشکل از سهم های ریالی و دلاری استفاده کنی تا از نوسانات کوتاه مدت در امان باشید و از رشد بلند مدت بازار بهره مند شوید.