به گزارش اکوایران؛ روز ابتدایی شهریور ماه امسال نماد سمگا پس از دو روز معاملاتی باز گشایی شد. این نماد که در روز شنبه 29 مرداد ماه به واسطه انتشار خبر خرید کارگزاری توسعه سهند با کمک شرکت های زیر مجموعه خود مورد استقبال سرمایه گذاران حقیقی قرار گرفت؛ به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت بسته شد. امروز نماد سمگا در بازار اول فرابورس تهران بازگشایی شد و استقبال روز شنبه از این سهام دوباره تکرار شد. سهام گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی در هفته اخیر به کف تاریخی بیش از دو سال و نیم پیش رسیده است. قیمت پایین سهام این مجموعه سرمایه گذاری و خرید کارگزاری توسعه سهند توسط این شرکت و دو مجموعه زیر گروه آن عاملی بود تا امروز نماد سمگا بعد از نماد حکشتی بیشترین جذب پول حقیقی بورس تهران را داشته باشد.

سمگا06.01

خرید سهام کارگزاری توسعه سهند  

شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری روز 29 مرداد ماه با انتشار خبر خرید سهام کارگزاری توسعه سهند جریان معاملات روز های اخیر خود را تغییر داد. نمادی که سهامداران آن تا چند روز قبل از افت قیمت شدید آن پس از مجمع عمومی ناراضی بودند به یکباره با این افشای خبر شاهد ورود ناگهانی پول به سمگا هستند. نماد سمگا با بازدهی منفی شدیدی که در ماه های اخیر داشته است، برای جلب رضایت سهامداران خود نیاز به یک روند صعودی قدرتمند دارد تا ضرر سرمایه گذاران خرد جبران شود.

شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی با سرمایه گذاری 158.6 میلیارد تومان 46درصد سهام کارگزاری توسعه سهند را خریداری کرد. دو شرکت سرمایه گذاری لقمان و اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان که از زیر مجموعه های سمگا محسوب می شوند، به ترتیب با خرید 49 درصد و 5 درصد از سهام این کارگزاری مالکیت 100درصدی توسعه سهند را به دست سمگا و زیر مجموعه های آن سپردند. ارزش کل این معامله با توجه به گزارش کارشناسان دادگستری به 344.8 میلیارد تومان رسیده است.

روند قیمتی سهام سمگا در بازار فرابورس تهران

بعد از مجمع عمومی سال قبل شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی، قیمت سهام سمگا وارد یک کانال نزولی شد. این روند نزولی با به پایان رسیدن مرداد ماه، 11 ماهه شد و این روز ها قیمت سهام سمگا در کف این کانال قرار دارد. قیمت سهام سمگا امروز یکم شهریور ماه به 660 تومان رسیده است در حالی که بعد از مجمع، این سهم در قیمت 1300 تومان بازگشایی شد که دو برابر قیمت حال حاضر است. افت این نماد در مقایسه با صنعت و نمادهای هم گروه خود چشمگیر بوده و باعث شده تا با افشای خبرهای مثبت توجه فعالان بازار سرمایه به قیمت جذاب این سهم جلب شود. مسئله اصلی برای سهامداران سمگا این است که آیا این اخبار و جلب توجه می تواند باعث رشد نماد تا حدی باشد که از کانال نزولی خلاص شوند یا بعد از مدتی این جو مثبت از بین خواهد رفت؟

سمگا2

تغییرات پرتفوی بورسی و غیر بورسی سمگا

سرمایه گذاری میراث فرهنگی مشابه دیگر شرکت های سرمایه گذاری فعال در بازار سرمایه به دلیل نقدشوندگی بهتر سهام های بورسی تمرکز پرتفوی خود را بر شرکت های بورسی گذاشته است. با وجود افت سهام سمگا و افت شاخص کل در سه ماهه اخیر، شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی از ابتدای سال با افزایش ارزش بازاری پرتفوی خود عملکرد مناسبی را نشان داده است. این رشد هر ماهه مجموع سرمایه گذاری ها در حالی بوده است که شرکت های سرمایه گذاری دیگر در خرداد ماه و تیرماه که شاخص کل بازار با کاهش تراز مواجه بوده، تغییرات منفی در ارزش بازاری پرتفوی داشته اند.عملکرد ماهانه سمگا06.01