به گزارش اکوایران؛ بورس تهران در چهار ماه و سه هفته گذشته با فراز و نشیب های خاصی همراه بود. اکثر نماد های بازار بازدهی مناسبی را به نسبت تورم ماهانه به دست نیاورده اند و باعث ضرر سهامداران شده اند. دلیل این اتفاق را می توان روند معمول بازار سهام در کنار تورم این چند ماهه دانست که نگذاشت رشد قیمت سهام ها به چشم فعالان بازارسرمایه بیاید. در این حین ما به بررسی یکی از نماد های خاص بورس تهران پرداخته ایم. نماد غدشت که در بازار دوم بورس تهران معامله می شود توانسته تا بازدهی قابل توجهی را در این چند ماهه به ثبت برساند. این بازدهی به حدی است که قیمت سهام شرکت دشت مرغاب از ابتدای امسال تا 24 مرداد توانسته بیش از 200 درصد افزایش داشته باشد. غدشت در روز هایی که بورس تهران به شدت با خروج پول همراه بود و شاخص بازار با افت های شدید دست و پنجه نرم می کرد، مثبت بود و حتی صف خرید می‌شد. در این روزها که بورس تهران درگیر اخبار برجامی است سهام غدشت در بازار فروشنده ندارد و با صف خرید های سنگین روبرو است. این بازدهی قابل توجه مارا برآن داشت تا با بررسی شرایط بنیادی این سهم، میزان ارتباط این رشد قیمتی را با ارزش بنیادی شرکت دشت مرغاب بسنجیم. برای شروع بررسی بنیادی بهتر است که شرکت دشت مرغاب را بیشتر بشناسیم.

معرفی شرکت دشت مرغاب(یک و یک)

شرکت دشت مرغاب (سهامی عام) با نام تجاری شناخته شده‌ یک و یک از باسابقه ترین و بزرگ ترین مجموعه های تولیدی صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود. این شرکت از سال 1346 در منطقه‌ دشت مرغاب (قادرآباد) واقع در 145 کیلومتری شهر شیراز در استان فارس در مساحتی حدود 35 هکتار، شروع به کار نموده است. دشت مرغاب از سال 1374 به شرکت سهامی عام تبدیل گردید و سهام آن به بورس اوراق بهادار راه یافت. در سال 1384 سهام این شرکت بر اساس سیاست های خصوصی سازی دولت، به منظور تحقق اهداف اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به بخش خصوصی واگذار گردید. در حال حاضر محصولات یک و یک علاوه بر پخش در سراسر کشور ایران، دارای شهرت جهانی است و مدت 40 سال است که این شرکت توانسته است در عرصه‌ رقابت های جهانی و در بازارهای مختلف حضوری چشمگیر و مداوم داشته باشد.

بازدهی نماد غدشت از ابتدای سال

نماد غدشت در سال گذشته پس از برگذاری مجمع در قیمت بسیار پایین تر از قیمت قبل از مجمع بازگشایی شد. پس از آن این نماد تا قیمت هزار و دویست تومان افت کرد و از آنجا روند صعودی خود را شروع کرد. شروع این روند را می توان از 9 فروردین1401 درنظر گرفت. این روند صعودی به شکلی بود که قیمت این نماد در تیرماه به 3 هزار تومان رسید در حالی که در خرداد و تیر 1401 شاخص کل بورس تهران روندی نزولی داشت. امروز24 مرداد ماه قیمت سهم غدشت در بازار به 3 هزار و 624 تومان رسید که بازدهی این نماد را از ابتدای سال تا امروز به بیش از 200 درصد می رساند. این سهم از ابتدای مرداد ماه تا الان 45 درصد بازدهی قیمتی داشته و در خرداد ماه نیز افزایش قیمت 38 درصدی را تجربه کرده است.

بازدهی غدشت 05.24

عملکرد مالی دوره 9 ماهه شرکت دشت مرغاب

 شرکت دشت مرغاب بر خلاف عملکرد های قوی سال جاری در سال قبل با ضعف های شدیدی روبرو بود. در دوره مالی 9 ماهه منتهی به 29 اسفند 1400 این شرکت به نسبت مدت مشابه در سال قبل با 41 درصد کاهش درآمد های عملیاتی مواجه بود. با این حال بهای تمام شده درآمد های این مجموعه نیز کاهش داشت و این امر باعث شد تا سود ناخالص شرکت تنها 14 درصد به نسبت مدت مشابه درسال قبل کاهش داشته باشد. با افزایش سایر درآمد های این مجموعه در این 9 ماهه سود خالص شرکت بیشتر از مدت مشابه در سال قبل شد و به نسبت سال قبل 8.5 درصد افزایش یافت.

عملکرد مالی غدشت 05.24

فروش ماهانه دشت مرغاب در سال جاری

شرکت دشت مرغاب در صورت های مالی 9 ماهه خود با وجود افزایش سود خالصی که داشت روند ضعیفی را نشان داد. با این حال در این چند ماه اخیر فروش این شرکت به شدت افزایش یافته است که میتوان این افزایش فروش ماهانه را یک سیگنال برای صف خرید این روزهای سهام این شرکت دانست. دشت مرغاب در 4 ماهه ابتدایی امسال189 میلیارد تومان فروش داشته است که در مقایسه با فروش 4 ماهه ابتدایی سال 1400 که 92 میلیارد تومان بود 104 درصد افزایش داشته است.

فروش ماهانه غدشت 05.24

صورت های مالی شرکت دشت مرغاب همخوانی با بازدهی شگفت انگیز این نماد در ماه های اخیر نداشته است اما رشد فروش ماهانه این مجموعه با استقبال این سهم متناسب دارد. نکته حائز اهمیت در این تحلیل این است که در مقایسه رشد فروش شرکت دشت مرغاب با نماد های دیگر بازار شاهدیم که سهم های زیادی در بازار وجود دارند که عملکرد فروش ماهانه ای مشابه دشت مرغاب داشته اند اما نماد های این شرکت ها در بورس تهران با استقبال این چنین همراه نیستند.