به گزارش اکوایران؛ در جریان معاملات روز دوشنبه 24 مرداد ماه برای چندمین روز پیاپی صنایع ریالی بازار مثل خودرویی ها و بانکی ها سبز پوش بودند. امروز وبملت، اخابر و خودرو بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشتند. از طرفی نمادهای فولاد، فملی، فارس و کگل از جمله نماد هایی بودند که بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس تهران داشتند. روند انتهای بازار امروز در چند روز اخیر نیز تا حدودی مشاهده می شد و ما شاهد رشد و تأثیر مثبت صنایع ریالی همچون خودرویی‌ها و بانکی‌ها بر شاخص بازار هستیم. حجم معاملات نیز در نمادهای ریالی بازار به اوج خود رسیده است و از طرفی صنایع دلاری در این روز های مثبت بازار با خروج پول حقیقی مواجه‌اند.

بورس تهران از روز های شروع دور جدید مذاکرات برجام از روند نزولی خود خارج شد و از نهم مرداد ماه رشد شاخص کل بورس تهران آغاز شد. در دو هفته گذشته از تغییر روند بازار صنایع مختلف با شرایط خاصی روبرو بودند. در روز های ابتدایی شاخص بازار توسط اخبار مثبت برجامی جان تازه ای به خود گرفت و به جز تعداد اندکی از گروه‌ها، شاخص صنایع بازار با رشد همراه بود. بعد از تعطیلات محرم بازار در روز 18 مرداد باز شد و این بار بورس تهران از روند همه جانبه خود خارج شد و دو دستگی در بین صنایع شکل گرفت. در معاملات هفته اول دور جدید مذاکرات احیای برجام، دیده می شد که فقط تعداد اندکی از صنایع، مثل فرآورده های نفتی که صنعتی به شددت دلاری است، با رشد بازار همسو نبودند. اما بعد از تعطیلات محرم صنایع دلاری بازار از صنایع ریالی مسیر خود را جدا کردند. در روز های اخیر نیز شاهد این دوگانگی در بورس تهران هستیم. همان طور که گفته شد امروز بازار تأثیر مثبت خود را از صنعت خودرو و بانک می‌گرفت که صنایع ریالی بازار هستند. صنعت فلزات اساسی و محصولات شیمیای و فرآورده های نفتی نیز که صنایع اصلی دلاری بورس تهران به شمار می‌روند در این روز ها به عنوان ترمز های شاخص کل عمل می‌کنند.

صنایع دلاری و ریالی

شرکت هایی در بازار سرمایه وجود دارند که مواد اولیه مورد نیاز آن ها کاملا به قیمت دلار وابسته است و با افزایش قیمت دلار در داخل کشور، هزینه آن ها بالا می رود. از سوی دیگر نیز نرخ های فروش این شرکت ها به ریال است و قیمت گذاری جهانی ندارند؛ چنین شرکت هایی را اصطلاحا شرکت های ریالی می نامند. بنابراین اگر هزینه های یک شرکت دلاری بود اما نرخ های فروش آن به ریال محاسبه می شد، آن را به عنوان یک شرکت ریالی در نظر می گیریم. در طرف مقابل نیز، برخی از شرکت های فعال در بازار سرمایه که عمدتا شامل پتروشیمی ها، فلزات اساسی، معدنی ها و...هستند را شرکت های دلاری می نامند؛ چراکه نرخ های فروش آن‌ها با قیمت های جهانی و نرخ ارز کاملا مرتبط است و بالا رفتن قیمت دلار باعث افزایش حاشیه سود آن ها می‌شود.

بازدهی صنایع دلاری و ریالی در دو هفته اخیر

در مقایسه قیمتی از تاریخ 9 مرداد ماه تا 24 مرداد که دوره تغییر روند بازار و سایه اخبار برجامی بر بورس تهران بوده است؛ می‌بینیم که حمایت های اخبار برجامی به سمت صنایع ریالی رفته و در این روز ها صف خرید های سنگینی را در نماد های این صنایع ایجاد کرده است. از طرفی سهامداران صنایع دلاری بازار نیز برای عقب نماندن از روند بازار سعی در فروش سهام های خود و جایگزین کردن سهام های ریالی دارند. در نمودار زیر مشاهده می کنید که بازدهی دو هفته اخیر برای صنایع اصلی ریالی و دلاری بورس تهران به چه صورتی بوده است.

بازدهی دلاری و ریالی 05.24

با توجه به رشد تراز شاخص صنایع ریالی و درجا زدن صنایع دلاری در این روزها خرید سهام در بورس تهران فقط نیازمند یک پیش بینی است؛ توافق یا عدم توافق برجام. آن دسته از فعالان بازار سرمایه که در این روز ها امید به احیای برجام دارند در پی خرید سهام های ریالی بازار صف بسته اند و از طرفی تحلیل گرانی که به احیای برجام خوشبینانه نگاه نمی کنند معتقدند که خرید سهام های ریالی در این روز ها که قیمت این نماد ها نیز به نسبت صنایع دیگر رشد یافته، کاری منطقی نیست. آن ها بیان می کنند که درصورت شکست مذاکرات، طی چند روز این نماد ها به زیر قیمت های قبلی باز می گردند. حال این ریسک به گردن هر سرمایه گذار فعال در بازار سرمایه است که باید مبنای سرمایه گذاری خود را بر پایه پیش بینی سیاسی خود بگذارد.