به گزارش اکوایران، در فروردین ماه امسال تورم ماهانه خوراکی ها ، آشامیدنی ها و دخانیات با توجه به آمارهای مرکز ملی آمار، 4.9 درصد بود. در این ماه شاخص کل بورس بیشترین رشد فصل را داشت و بازدهی بازار بورس به 8.7 درصد بود و بازدهی صنعت مواد غذایی و آشامیدنی در این ماه 15 درصد بود. صنعت مواد غذایی در فروردین ماه بعد از سیمانی ها و نفتی ها سومین بازدهی را در بین صنایع بزرگ بورس داشت.

اردیبهشت سال جاری تورم خوراکی ها نسبت به فروردین کاهش یافت و به 3.3 درصد رسید. شاخص کل بورس هم در این ماه بازدهی کمتری داشت و 4.4 درصد نسبت به فروردین افزایش یافت. صنعت مواد غذایی در این ماه رشد قابل ملاحظه ای داشت و 21.7 درصد نسبت به ماه قبل رشد داشت. در بین 15 صنعت بزرگ بورس در اردیبهشت 1401، صنعت مواد غذایی به جز قندی ها بیشترین بازدهی را داشتند و پس از گروه مواد غذایی، تامین آب و برق و انبوه سازی به ترتیب با 14 و 13 درصد افزایش شاخص همراه بودند.

شاخص کل بورس تهران در خرداد ماه 1401 نزولی بود و 2.5 درصد کاهش داشت. مشابه روند اردیبهشت ماه که گروه مواد غذایی بیشترین بازدهی را در بین صنایع داشتند؛ در خرداد ماه که شاخص کل و اکثر شاخص های صنایع نزولی بودند، گروه مواد غذایی این بار با 14 درصد نزول بیشترین کاهش را در بین صنایع بزرگ بازار ازان خود کردند. پس از گروه مواد غذایی صنعت خودرو و محصولات فلزی با 9 درصد کاهش شاخص قرار گرفتند.تورم خوراکی ها در خرداد ماه افزایش زیادی نسبت به دو ماهه قبل داشت و به 25.4 درصد رسید.

مواد غذایی و تورم

با توجه به آمارهای مرکز ملی آمار ایران در مجموع فصل بهار، 33.6 درصد تورم مواد خوراکی داشتیم که در مقایسه با بازدهی شاخص کل بورس و صنعت مواد غذایی شاهد عقب ماندگی این شاخص ها از تورم مؤثر این چند ماهه هستیم. شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در مجموع این 3ماهه ابتدایی سال 10.6 درصد رشد داشت و شاخص صنعت مواد غذایی و آشامیدنی به جز قندی ها با رشد 22.5 درصدی همراه بود.

روند 4 ماهه شاخص صنعت مواد غذایی در کنار شاخص کل

در دو ماهه اول 1401 روند شاخص صنعت مواد غذایی مشابه با روند شاخص کل شکل گرفت ولی از بازدهی بیشتری بر خوردار بود. در خرداد ماه که بازار با افت انتهای فصل همراه بود، گروه مواد غذایی به نسبت شاخص کل افت بیشتری داشت. به صورتی که در روز های پایانی خرداد شاخص کل بخشی از روند نزولی خود را اصلاح کرد ولی شاخص صنعت مواد غذایی در روز های اصلاح شاخص کل روند قبلی خود را ادامه داد.

در تیرماه امسال شاخص کل بازار روند نزولی شدیدی به خود گرفت و تا 28 تیر ماه نسبت به انتهای خرداد 70 هزار واحد کاهش داشت. در سه هفته اول تیر1401، شاخص صنعت مواد غذایی کماکان متاثر از تورم شدید مواد خوراکی در خرداد روند افزایشی داشت. در انتهای هفته سوم این شاخص نتوانست در برابر فروشنده های بازار دوام بیارد و وارد کانال نزولی شاخص کل شد و تیر ماه را با کاهش نسبت به ماه قبل به پایان رسانید.

مواد غذایی و شاخص کل

تحلیلگران بازار با توجه به سرکوب رشد این صنعت در تیرماه به وسیله فروشنده های بازار و افت شاخص کل، این صنعت را یکی از صنایع پر پتانسیل بازار در وضعت نرمال بازار می دانند.