به گزارش اکوایران، این کاهش سبب شده تا مرز روانی مهم 1800 دلار که مدت ها بود طلا آن را حفظ کرده بود به یک باره در هم بشکند و طلا یک راست تا قیمت 1763 دلار افت کند. قیمتی که در شش ماه اخیر بی سابقه بوده است. روز چهارشنبه اما طلا در ابتدای روز پر قدرت ظاهر شد و تا قیمت 1772 دلار بالا رفت اما این صعود قیمتی موقتی بود و طلا مجددا ریزش کرد.

در این ریزش طلا تا قیمت 1754 دلار افت کرد. حال تحلیل گران بر این باورند که طلا برای بهبود وضعیت خود حداقل در کوتاه مدت با مشکل مواجه است مگر اینکه از اقبال کنونی نسبت به دلار کم شود. شاخص دلار آمریکا که قدرت دلار را در برابر ارزهای مهم جهانی نشان می دهد همچنان یکه تازی می کند.

شاخص دلار آمریکا امروز تا مرز 107.21 واحدی بالا رفت تا به بالاترین حد از ماه آگوست سال 2002 برسد. دیروز نیز ارزش یورو در برابر دلار به پایین حد در دو دهه اخیر رسید. فعلا دلار آمریکا به بهترین مقصد امن برای سرمایه ها بدل شده است.

شاخص دلار از هفت ماه اخیر شش ماه صعودی بوده است.

از سوی دیگر ترس از رکود اقتصادی نیز بر بازارهای جهانی سایه افکنده است. روز گذشته شاخص نفتی وست تگزاس اینترمدیت پس از مدت ها به زیر مرز 100 دلاری بازگشت. با افزایش احتمال رکود اقتصادی چشم انداز تقاضای نفت نیز کاهش پیدا می کند. بانک های مرکزی نیز به دلیل اختلال در چشم انداز اقتصاد جهانی و با توجه به تورم کنونی برای افزایش نرخ بهره بیشتر تحت فشار هستند.