به گزارش اکوایران، حسین قربانزاده رییس سازمان خصوصی سازی امروز در یک نشست خبری به مناسبت نخستین رویداد بین المللی خصوصی سازی در ایران، به معرفی ابعاد و اهداف این همایش پرداخت.  

به گفته قربانزاده در این رویداد بین المللی قرار است آنچه در 20 سال گذشته بر اقتصاد کشور در حوزه واگذاری ها گذشته است، تبیین شود: «برای اولین بار در این رویداد چهار روزه، کل آنچه واگذار شده، نه فقط انتخابی و گزینشی، بلکه تمام شرکت هایی که واگذار شده اند، چه شرکت های کنترلی و چه شرکت هایی که یک کرسی مدیریتی شان واگذار شده و چه شرکت هایی که به صورت خرد و تدریجی عرضه شده، همگی در این رویداد ارزیابی و معرفی و مشخص خواهد شد که فرآیند واگذاری شان به چه ترتیبی بوده و همچنین کارنامه و عملکردشان بررسی می شود.»

قربانزاده تشریح کرد: «نمایشگاهی ذیل این رویداد در 9 پاویون برگزار خواهد شد که این پاویون ها تقسیمات موضوعی دارند. اسامی این 9 پاویون عبارتند از: نفت، نیرو، پتروشیمی، بانک و بیمه، کشاورزی، صنعت، صنایع معدنی، راه و شهرسازی و خدمات.» به گفته رییس سازمان خصوصی سازی، شرکت ها در ذیل این 9 پاویون تقسیم می شوند و در فهرست ابتدایی، شرکت هایی هستند که دولت کلا کنترل خود را از دست داده و منتقل کرده است؛ یعنی بالای 50 درصد یا 100 درصد سهام را واگذار کرده است که این واگذاری یا در طی فرآیند بوده یا یک جا به صورت مزایده ای این انتقال مالکیت و مدیریت صورت گرفته است. همچنین بخش دیگری از این شرکت ها، شرکتهایی هستند که  دولت زیر 50 درصد سهام داشته و آنها یا هنوز در فهرست واگذاری باقی هستند یا اینکه بخشی از آنها واگذار شده و البته تعدادی شرکت هم هستند که بخش مدیریتی زیر 50 درصدی را دولت کاملا واگذار کرده و مالکیت و مدیریت این بخش را هم از دست داده است. بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته هر شرکت دارای پروفایلی است که اطلاعات مربوط به حوزه واگذاری آن شرکت را نشان می دهد.

مهمانان و نشست های مهم

طبق اعلام رییس سازمان خصوصی سازی 15 نشست تخصصی در این همایش پیش بینی شده که این نشست ها نتایج پیش نشست هایی است که در سه- چهار ماه گذشته برگزار شده اند. همچنین پیش نشست هایی که قبلا برگزار شده اند در کتابچه ایی در روز همایش منتشر خواهد شد. 

به گفته این مقام مسوول، از بین این 15 نشست در بین 3 یا 4 نشست، صاحب نظران خارجی حضور دارند که از کشورهای آمریکا، لهستان و بزریل دعوت شده اند. فرد شاخص این صاحب نظران «ویلیام مگینسون» است که در حوزه خصوصی سازی و واگذاری در دنیا آثار مرجعی دارد. «جیسون هریس» نماینده بانک جهانی نیز ترازنامه دولت را در حوزه دارایی ها ارائه خواهد کرد و همچنین تیم لهستانی و برزیلی نیز در حوزه مشارکت خصوصی مقالاتی را ارائه خواهند داد.

در این نمایشگاه از  سامانه ای رو نمایی خواهد شد که اطلاعاتی در مورد شرکت هایی که واگذار شده اند را با جستجو کردن در اختیار مخاطبان قرار می دهد. همچنین شرکتهایی که قرار است در فهرست واگذاری قرارگیرند، توسط دفتر آماده سازی سازمان خصوصی سازی فهرست شده و اطلاعات کامل آنها در اختیار بازدیدکنندگان قرار داده شود.

در این رویداد که در روزهای 31 اردیبهشت ماه الی 3 خرداد در سالن اجلاس سران برگزار می شود علاوه بر سران قوا، مسئولانی که مرتبط با حوزه واگذاری هستند، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی و همچنین روسای اتاق های بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی و اتاق تعاون و وزرای مربوط در هیات واگذاری نیز حضور دارند.