سکانس اول؛ جراح غده سرطانی

 پزشک با لباس اتاق عمل به عکس‌های رادیولوژی بیماری سرطانی با نام شادی ایرانی نگاه می‌کند و به رئیس بیمارستان تلفن می‌زند می‌گوید غده‌ای بدخیم روی شاهرگ بیمار است و جلوی نفسش را گرفته است. چرا قصد عمل زیبائی این بیمار را دارید؟ 

 رئیس بیمارستان در پاسخ به پزشک می‌گوید «دکتر سوهانی» گفته بیمار باید عمل زیبایی انجام شود. آقای دکتر با نگرانی و ناراحتی جویای دکتر سوهانی می‌شود و خانم رئیس بیمارستان می‌گوید دکتر سوهانی رفته انگلیس به دخترش سر بزند.

پزشک در افکارش با دوست همرزمش در جبهه همکلام می‌شود و همرزم به او می‌گوید: «اگر نمی‌دانی به کجا می‌روی، به جایی نخواهی رسید». در نهایت پزشک بیمار خردسال را عمل می‌کند و این سکانس با لبخند دختر بیمار تمام می‌شود.  

این نمایش برشی از فیلم تبلیغاتی امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری و رئیس کنونی بنیاد شهید امور ایثارگران بود. نمایشی پر از طعنه و کنایه به دولت حسن روحانی . گویی دکتر سوهانی که به فکر عمل زیبایی بیمار سرطانی است همان حسن روحانی است و غده‌ی بدخیم، مشکلات اقتصادی است که جلوی تنفس «شادی ایرانی» را گرفته است. در فیلم نشان می دهد که دکتر قاضی‌زاده هاشمی با پذیرش مسئولیت ریسک جان بیمار، شهامت می‌کند و دست به عمل جراحی می‌زند. به همین سادگی نشان داده شد او چقدر قدرت ریسک دارد و چقدر توانا در حل ریشه ای ریسک است اما این پایان قصه‌ی تبلیغات انتخاباتی کاندیدای بلندپرواز و عضو هیئت رئیسه مجلس نبود.

سکانس دوم؛ حل مشکل بورس در 3 روز

سکانس دوم از نمایش تبلیغاتی امیرحسین قاضی زاده هاشمی جایی بود که وعده‌هایی نجومی می‌داد، در کنفرانس خبری پنجم خرداد ماه اعلام کرد مشکل بورس را سه روزه حل می‌کند. وی همچنین در مناظره‌های انتخاباتی وعده وام ازدواج 500 میلیونی داد تا در مسابقه وعده‌های نجومی با محسن رضائی و ابراهیم رئیسی رقابت کند. 

سکانس سوم؛ صندلی ریاست بنیاد شهید

پس از پیروزی کاندیدای همسوی او، ابراهیم رئیسی، قاضی زاده هاشمی را به معاونت رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرد. نماینده 4 دوره مجلس پس از نشستن بر صندلی ریاست بنیاد شهید وعده شفافیت، اصلاح ساختار و تغییر مدل حقوقی داد و قول‌هایی برای حل مشکل مسکن، معیشت و اشتغال ایثارگران داد. اما خیلی زود تب ریاست سرد شد اعتراضات شروع شد و خانواده شهدا نیز به دنبال تحقق برخی وعده ها بود. در همین مدت کوتاه برخی حاشیه ها برای جراح بلند پرواز رقم خورد. لغو دیدار با خانواده شهدای هسته‌ای و انتصابات جدید در بنیاد شهید از جمله این حواشی بود. 

سکانس آخر؛ اولین خروجی دولت

در فاصله 6 ماه از شروع به کار دولت اصولگرای ابراهیم رئیسی، رسانه‌های نزدیک به دولت سیزدهم که مدافع اقدامات دولت هستند و دولت رئیسی را دولتی چابک، تلاشگر و انقلابی معرفی می‌کنند در مورد اولین تغییر در سطح معاونین و وزرای دولت شروع به گمانه زنی کرده‌اند. برخی از این رسانه‌ها خبر از کنار رفتن قاضی زاده هاشمی از ریاست بنیاد شهید و انتصاب به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در برخی کشورها دادند. جالب اینکه همین مدافعان دولت می گویند عملکرد ضعیف او دلیل چنین جابجایی است اما با توجه به جایگاه قبلی او در مجلس دولت ناچار است به او پست سفارت بدهد احتمالا  چین یا روسیه. 

جراحی که نشان می داد قدرت ریسک و برخورد ریشه با مشکلات را در قامت رئیس دولت دارد حال پس از 6 ماه ریاست در یک نهاد انقلابی با نقد جریان رسانه ای همسوی خود قرار گرفته است. احتمالا برخی بگویند بنیاد شهید با دولت تفاوت دارد و یک نهاد اجتماعی و حمایتی است اما این بنیاد مالک برخی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های اقتصادی کشور است. هلدینگ سازمان اقتصادی کوثر که در 9 حوزه فعال است یکی از نهاد مهم اقتصادی به حساب می آید شعاع فعالیت اقتصادی این هلدینگ از بهداشت و درمان تا نفت را در بر می گیرد علاوه بر این سازمان فرهنگی سیاحتی کوثر  یکی دیگر از سازمان های اقتصادی بنیاد شهید وامور ایثارگران است که مدیریت مجموعه هتل‌های کوثر  را بر عهده دارد 11 هتل در شهرها و اماکن گردشگری مهم کشور یک دارایی ارزشمند برای این نهاد است. در واقع می توان گفت مجموعه اقتصادی زیر مجموعه بنیاد شهید به تنهایی یک دولت در درون دولت است که اکثر حوزه اقتصادی را در برمی گیرد. بنابراین این حوزه بستر خوبی برای آزمون وعده ها است. اما حجم انتقادهای رسانه های همسو نشان می دهد جراح ریسک پذیر دولت نتوانسته  با وجود چنین پشتوانه اقتصادی به خواسته درصدی کوچکی از جامعه پاسخ دهد یا رضایت آنان را جلب کند.

سیر حرکت سیاسی قاضی زاده هاشمی از نمایندگی مجلس و کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری تا نشستن بر صندلی مسئولیت بنیاد شهید، این چهره اصولگرا را به مدیری تبدیل کرد که در یک کنفرانس خبری گفت: «قانون‌گذار مسئولیت رزمندگان را به ما نسپرده است. چون منابع مالی می‌خواهد و باید بین وظایف و ساختار سازمان و توان مالی توازن وجود داشته باشد.» این سخنان را کسی گفته که در دوره انتخابات وعده پشت وعده برای کل مردم ایران می داد. 

چوب ادب حکمرانی

در پایان کار دولت محمد خاتمی، بیژن زنگنه وزیر نفت پس از هشت سال تصدی وزارت در حالی ترک مسئولیت کرد که در سال 1384 تولید نفت ایران در حدود 4 میلیون بشکه بود و صادرات نفت حدود 2 میلیون بشکه در روز بود. دولت اصولگرای محمود احمدی‌نژاد که با وعده‌های بسیاری بر سر کار آمد، تا پایان سال 1390 و پیش از تحریم‌های بین‌المللی، با وجود بهره‌مندی از عواید افزایش قیمت جهانی نفت نتوانست حجم تولید و حجم صادرات نفت را افزایش دهد.

زنگنه در آن زمان به شدت مورد انتقاد نو اصولگرایان بود او در مراسمی که برای بزرگداشتش گرفتند یک جمله گفت:چوب ادب حکومت‌داری همه را واقع بین می کند. زنگنه رفت اما هشت بعد بسیاری از منتقدان او دیگر حرف های ابتدای کار را نمی گفتند.

عملکرد 6 ماهه مدیران دولت ابراهیم رئیسی نیز که هم به اسم و هم به رسم بسیار به مدیران دولت احمدی‌نژاد شباهت دارند، نشان می‌دهد که بیژن زنگنه درست می‌گفت: چوب ادب حکومت‌داری همه را وادار به پذیرش واقعیت می‌کند اما ظاهرا در دولت رئیسی به جای هشت سال باید زمان کمتری صبر کرد.