به گزارش اکوایران، در چنین وضعیتی که بسیاری از رسانه‌ها هم در هفته‌های اخیر درمورد آن گزارش‌هایی منتشر کرده‌اند، اطمینان از صحت و سلامت قرنطینه سوالات کنکور و امتحانات نهایی با شک و شبهه همراه شده است؛ چراکه شواهد نشان می‌دهد، سوالات این دو آزمون همزمان با شروع امتحان، منتشر می‌شوند. مسئولان البته می‌گویند نگرانی‌ای از این بابت ندارند و مثل بسیاری از مسائل دیگرِ کشور، ریشه را در اینترنت می‌بینند و دست به دامان قطع آن در زمان برگزاری کنکور شده‌اند.

روزنامه دنیای اقتصاد با بررسی شواهد بازار پُر رونقِ فروش سوال و جواب‌های آزمون، نوشته است که «فروشندگان برای اثبات راستی و درستی وعده‌هایشان، اول سوالات امتحان نهایی را منتشر می‌کنند تا حرفه‌ای بودنشان را ثابت کنند و البته در کنار آن موضوع فروش سوالات کنکور را پیش می‌برند. در هر کانال فروش، تعدادی فیلم از سال‌های قبل و لحظه شروع کنکور منتشر شده که صداقتشان هم اثبات شود.»

سوالات به دو شیوه و با دو قیمت به فروش می‌رسند؛ شیوه اول، انتشار سوالات و جواب همزمان با شروع جلسه کنکور است که قیمت پایین‌تری دارد، اما بسیار مرسوم است و شیوه دوم، افشای سوالات قبل از امتحان است که قیمت بالاتری دارد. در هر دو مورد تعداد فروش‌ محدود است و باید از قبل رزرو شود. البته در همه موارد قیمت کنکور تجربی نسبت به ریاضی و انسانی بالاتر است.

در این گزارش از طریق گفت‌وگو با تعدادی از مدعیان فروش سوالات کنکور دی‌ماه ۱۴۰۲ با نام‌های مستعار و لاتین (سیگما، دایگاما و کاپا)، شیوه‌های افشای سوالات، قیمت‌ها و راه‌های دستیابی آنها به سوالات کنکور و نحوه تقلب تشریح شده است.

دریافت کلید سوالات کنکور با روش سیگما

لیست قیمت کلید سوالات سرجلسه کنکور، رشته تجربی ۴۰ میلیون و رشته‌های ریاضی و انسانی ۳۰ میلیون تومان است که نیمی از آن به صورت پیش‌پرداخت دریافت می‌شود. رتبه‌ای که سیگما تضمین می‌کند، زیر هزار است. برای پیش ثبت‌نام نیاز به احراز هویت است (برای اعتماد جهت پرداخت قسط دوم) که شامل ارسال عکس برگه ثبت‌نام کنکور، شناسنامه، برگه‌ای با نوشته «برای سیگما بابت کلید کنکور ۱۴۰۲» و فیلم سلفی از متقاضی که باید اعلام کند این فیلم را برای سیگما و برای احراز هویت بابت کلید کنکور ۱۴۰۲ ضبط می‌کنم.

ظرفیت سیگما برای رشته تجربی ۲۰ نفر و ظرفیت رشته انسانی و ریاضی هر کدام ۱۰ نفر است. شیوه تقلب این واحد فروش به این صورت است که «تیمی از دانشجویان برتر دانشگاه‌ها و اساتید به سرعت شروع به تست‌زنی می‌کنند و بعد از آن از پاسخ‌نامه عکاسی می‌شود.» او همچنین می‌گوید: «این عکس‌ها، از ساعت ۹ و زمانی که متقاضی سر جلسه امتحان است، به فردی که قبلا معرفی کرده‌اید ارسال می‌شود، او با هندزفری نامرئی شما (منطور هندزفری‌هایی است که داخل گوش قرار می‌گیرند یا مدل‌هایی از این قبیل  که رِنج قیمتی آن‌ها از 6 تا 9 میلیون تومان است) تماس می‌گیرد و تماس به صورت خودکار وصل شده و پاسخ‌ها را می‌خواند. شما باید تند و تیز پاسخ‌ها را وارد کنید.»

تضمین قبولی بدون پیش‌پرداخت!

دو واحد فروش دیگر ادعا می‌کنند که پیش‌پرداختی نمی‌گیرند و کل هزینه را بعد از اعلام نتایج دریافت خواهند کرد. البته واحد فروش دایگاما، این روش را با تهدید به باطل کردن کارنامه در صورت عدم پرداخت و تسویه حساب عنوان می‌کند و برای واحد فروش کاپا، صرفا یک تبلیغ اولیه است. دایگاما حتی وعده داده که سوالات را دو روز قبل از جلسه اعلام کند. او مدعی است که رتبه زیر ۲۰۰ را هم می‌تواند تضمین کند. در این واحد، سوالات کنکور تجربی، ۱۵۰ و انسانی۸۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. البته برای کسانی که مشکل مالی دارند، شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته شده که در سه قسط آن را پرداخت کنند.

کاپا، فروشنده سوم، می‌گوید: «پیش‌پرداخت ۹۰ میلیون تومان است و قسط دوم که ۵۰ میلیون تومان است، سه روز پس از برگزاری کنکور، دریافت می‌شود. در این شرایط همه باید احراز هویت شوند و با مدارک و فیلم و عکسی که داوطلبان برای ما می‌فرستند، اگر کسی جرات دارد قسط دوم را ندهد!»

بر اساس گفته او، «برای کنکور دی‌ماه ۱۴۰۲ با رابط قطعی از طرف سازمان سنجش قرارداد بسته‌اند و احتمالا یک روز تا پنج ساعت قبل از کنکور سوال و کلید آن را اعلام و منتشر می‌کنند. این سوالات فقط به ۱۰ نفر و آن‌هم بعد از احراز هویت، فروخته می‌شود.»

دنیای اقتصاد در ادامه یادآوری کرده که معاملات، دیگر از شکل سنتی خارج شده‌اند و کار با حواله و پرداخت آنلاین هم دیگر انجام نمی‌شود؛ بویژه اگر قرار باشد کار غیرقانونی انجام شود. اینجا فقط ارز دیجیتال کار می‌کند. این موضوع هم برای حفاظت از مشتریان است. البته آن زمان هم که پول را کارت به کارت می‌کردند، پیشنهادشان استفاده از کارت اجاره‌ای بود تا احتمال لو رفتن کاهش پیدا کند.

چند روز پیش بود که ابتدا خبری هم مبنی بر قطع اینترنت به صورت سراسری در زمان کنکور اعلام شد و چند ساعت بعد پس از تکذیب، محدوده قطعی اینترنت در زمان آزمون سراسری را، صرفا حوزه آزمون اعلام کردند.

با وجود این شرایط باید دید وعده‌های مسئولان برای بالابردن امنیت کنکور امسال آن هم زیر سایه تقلب و گروه‌های فروش کلید سوالات عملی می‌شود یا نه؟