بازار سرمایه:

بورس تهران پس از ریزش‌های چند روز اخیر با از دست دادن  ابرکانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی، کار خود را با افت ۲.۷ درصدی به پایان رساند. به این ترتیب شاخص کل به کمترین مقدار از دوم تیرماه رسید. همچنین شاخص هموزن نیز دیروز با افت ۱.۲ درصدی به کمترین میزان از ۲۶ خردادماه رسید.

اینکه دلیل این ریزش‌ها به‌رغم انتشار گزارش‌های مثبت ۶ ماهه یا حمایت محکم نمودار در سطح یک میلیون و  ۴۰۰ هزار واحدی چیست طبیعتا به نااطمینانی فعالان در خصوص بازدهی بازار سرمایه طی چند هفته آینده بازمی‌گردد و اشتباهات ممتد مسئولان بورسی در افزایش محدودیت و حمایت‌های مصنوعی از بازار در روزهای فعلی از درجه اهمیت کمتری برخوردار است.

بازار طلا:

بسیاری از کسانی که در بازار سکه و طلا در حال فعالیت هستند نگاه اصلیشان به منظارات انتخاباتی آمریکاست. از آنجا که پس از مناظره دیشب تغییر خاصی در نظرسنجی‌ها به نفع یا علیه کاندیداها صورت نگرفت، نتیجتا افت یا رشد خاصی در قیمت سکه صورت نگرفت. اما با این حال استدلال اصلی فعالان بازار سکه این است که انتخاب مجدد ترامپ به رشد قیمت کمک خواهد کرد و رفتن او از کاخ سفید منجر به افت قیمت‌ها می‌شود. با این حال قیمت‌ها در مجموع روز گذشته کاهشی بود.

 

بازار نفت:

اگر بخواهیم نفت را تکنیکال بررسی کنیم، روند کلی قیمت هر بشکه نفت برنت، خنثی برآورد می‌شود. هفته گذشته قیمت نفت برنت با کمی افزایش در محدوده قیمتی ۴۲ و ۴۳ دلار معامله شد. نفت برنت دریای شمال حدود ۱۰۰ روز کاری است که در کانالی بین ۳۹ دلار و ۶۰ سنت و ۴۶ دلار و ۵۰ سنت قرار گرفته است و انتظار می‌رود در صورت عبور قیمت از محدوده ۴۶ دلار و ۵۰ سنت به سمت بالا به محدوده ۶۰ دلار نیز برسد که بعد از محدوده ۴۶ دلار و ۵۰ سنت، دو محدوده ۵۰ دلار و ۵۴ دلار می‌توانند مانع رسیدن قیمت نفت برنت به هدف قیمتی مذکور شوند.

در حال حاضر قیمت نفت در محدوده بسیار مهمی قرار دارد و در صورتی که محدوده قیمتی ۴۳ دلار و ۶۰ سنت به سمت بالا شکسته شود، می‌توان انتظار داشت قیمت تا محدوده ۴۶ دلارو ۵۰ سنت نیز افزایش یابد. در صورتی که قیمت نتواند از محدوده فعلی بالاتر برود، ممکن است تا ۳۳ دلار و ۵۰ سنت نیز کاهش یابد که البته محدوده‌های ۳۷ دلار و ۶۵ سنت، ۳۳ دلار و ۵۰ سنت و قبل از این محدوده ۳۹ دلار و ۶۰ سنت که بسیار هم مهم است می‌توانند مانع کاهش بیشتر قیمت‌ها شوند.

با این حال برای بررسی روند قیمتی نفت در بلندمدت باید به  تمدید توافق کشورهای عضو اوپک، کشف واکسن کرونا و روند بهبود اقتصادی کشورها، روند تولید نفت در کشورهای تولیدکننده، ذخایر کشورهای مصرف کننده، انتخابات آمریکا و سیاست‌های کاندیداها در قبال مسئله انرژی، جنگ تجاری آمریکا و چین، موضع کشورها در اجرا یا فرار از تعهدات در قبال تواقنامه پاریس و بسیاری موضوعات دیگر جستجو کرد. در گفتگویی با عبدالصمد رحمتی، تحلیلگر بازار نفت به روند آینده قیمت نفت و سناریوهای قیمتی تا پایان ۲۰۲۳ پرداخته‌ایم. رحمتی معتقد است نفت در پایان ۲۰۲۳ حداکثر ۶۰ دلار خواهد بود!