طلا در معاملات روز جمعه توانست قیمت خود را بالاتر از مرز 1820 دلاری حفط کند. با این حساب در دومین هفته معاملاتی طلا در سال 2022 میلادی، بازدهی این فلز ارزشمند به بیش از مثبت 1.5 درصد رسید. عقب نشینی محدود شاخص دلار و نرخ سود اوراق خزانه داری آمریکا به مقاومت طلا در برابر ریزش کمک کرد، در حالی که فعالان بازار گوش به زنگ انتشار گزارش خرده فروشی آمریکا در ماه دسامبر بودند.

گزارش منتشر شده نشان می دهد ارزش فروش خرده فروشی بزرگ ترین اقتصاد جهان، شامل آمار شرکت هایی مانند آمازون، 1.9 درصد در ماه دسامبر افت کرده است که این بزرگ ترین افت ارزش خرده فروشی در 10 ماه اخیر به حساب می آید. تحلیل گران شیوع سویه اومیکرون را مهم ترین دلیل افت قابل توجه این بخش از اقتصاد آمریکا می دانند. نکته قابل توجه آنکه اگر اثر تورم بالا را از این گزارش خارج کنیم، مقدار افت بیشتر از 1.9 درصد خواهد شد.

این در حالی بود که نظرسنجی وال استریت ژورنال از اقتصاددانان پیش بینی می کرد که مقدار افت خرده فروشی آمریکا در ماه دسامبر فقط 0.1 درصد باشد. این سیگنال رکودی از اقتصاد آمریکا می تواند به معامله گران بازار طلا سیگنالی صعودی دهد.

با اینکه قیمت طلا در روزهای اخیر مقاومت قوی نسبت به نزول از خود نشان داده است، اما تحلیلگران از سوی دیگر عبور از مرز 1830 دلاری را نیز هدف بسیار سختی برای طلا می دانند زیرا وقوع آن نیازمند افت بیشتر شاخص دلار و نرخ سود اوراق است. در هفته گذشته فدرال رزرو اعلام کرد که برای مقابله با تورم فزاینده این کشور از ماه مارس اقدام به افزایش نرخ بهره هدف خواهند کرد.