به گزارش اکوایران- قیمت دلار آمریکا طی این دور از مذاکرات احیای برجام به صورت معناداری پایین آمد. بعد از 14 روز کاهشی قیمت دلار در روز سه‌شنبه قدری به سمت بالا حرکت کرد، اما دیروز و امروز دوباره تغییرات قیمتی منفی بود. قیمت دلار در شروع معاملات امروز 200 تومان از عصر روز گذشته پایین‌تر بود. احتمال دارد قیمت دلار تا بیرون آمدن یک خبر تعیین‌کننده از مذاکرات در دامنه‌ای محدود نوسان کند، زیرا تغییرات قیمتی دلار طی دو تا سه هفته گذشته شدید بود و احتمالا بازار به یک فرصت تنفس احتیاج دارد تا شرایط را ارزیابی کند.

77647d77-bb74-4b5c-8d5a-8b590b97c2d7

شکاف قیمت دلار سنا و آزاد در شروع معاملات امروز بزرگ شد

در حالی که قیمت دلار آزاد روز گذشته بازدهی منفی داشت، قیمت انتهایی دلار سنا به صورت معناداری رشد کرده بود. حرکت خلاف جهت قیمت دلار سنا باعث شد، شکاف بین قیمت سنا و آزاد که در هفته‌های اخیر خیلی بزرگ شده بود کوچک شود. در شروع معاملات امروز قیمت دلار سنا هم‌جهت با دلار آزاد مسیر نزولی را پیمود و با افت 741 تومانی نسبت به عصر دیروز روی 26 هزار و 229 تومان قرار گرفت. تغییرات قیمتی دلار سنا شدیدتر از دلار آزاد بود و اندازه شکاف دوباره بزرگ شد. اندازه این شکاف که در پایان معاملات روز گذشته حدود 4 درصد بود، در شروع معاملات امروز حدود 6 درصد محاسبه می‌شد(البته نرخ انتهای روز سنا از نرخ شروع معاملات بیشتر بود و طبیعتا اندازه شکاف دوباره قدری کوچک شد.).

واکنش قیمت سکه به رشد طلای جهانی

قیمت طلای جهانی روز گذشته عملکرد خوبی داشت و توانست در پایان معاملات بالای 1825 دلار قرار گیرد. قیمت طلا در ساعت 11 و 41 دقیقه صبح امروز به وقت ایران 1827 دلار بود. مرز 1830 دلار برای طلا از جهت تکنیکال اهمیت دارد و عبور قیمت طلا از این مرز می‌تواند امیدواری‌ها در بازار سکه را افزایش دهد. به هر روی به نظر می‌رسد بازدهی مثبت قیمت طلای جهانی و افت قیمت دلار به نوعی تاثیر یکدیگر بر قیمت سکه را خنثی کردند. قیمت سکه امامی ظهر امروز در حوالی 12 میلیون و 400 هزار تومان قرار داشت و 30 هزار تومان نسبت به عصر روز گذشته رشد کرده بود. حباب قیمتی سکه در این مقطع 3.4 درصد به دست می‌آمد که نسبت به روز گذشته قدری رشد داشت، اما به مقادیر متعارف نزدیک بود.(قیمت طلای جهانی در ادامه قدری کاهش یافته بود و در ساعت 13 و 14 دقیقه عصر به وقت ایران 1821 دلار گزارش می‌شد)

d155717e-4ce5-481b-8e30-36cab0f1a1ec

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار آزاد در شروع معاملات امروز مسیر کاهشی را دنبال کرد. بازدهی طلا عصر دیروز و صبح امروز مثبت بود. قیمت سکه به صورت محدود رشد کرد و اندازه حباب آن نیز قدری بزرگ شد. شکاف بین قیمت دلار آزاد و سنا در دور قبلی مذاکرات خیلی بزرگ شده بود و تا همین اواخر عمدتا بزرگ بود. دیروز قیمت دلار سنا خلاف دلار آزاد حرکت کرد و باعث شد این شکاف کوچک شود، اما افت شدید قیمت دلار سنا در شروع معاملات امروز باعث شد، اندازه این شکاف دوباره بزرگ شود.